لذیذترین غذاهای محلی ایران شکم گردی در شهرهای ایران مجله اتاقک-غذای هرمزگان


فضای این رستوران خانوادگی است و می‌توانید از آن برای برگزاری دورهمی، مهمانی یا مراسم خود استفاده کنید. در این رستوران سنتی، از ساعت ۷ عصر تا ۱۲ شب، گروه موسیقی اجرای برنامه زنده دارد و می‌توانید از شنیدن نوای موسیقی سنتی ایرانی نیز لذت ببرید. قورمه سبزی که از سبزی، لوبیا قرمز و گوشت بره درست می­شود، ترش و پر سبزی است. طعم این خورش باید کمی ترش باشد به همین دلیل کمی لیمو عمانی خشک یا آبلیموی تازه به آن اضافه می­کنند، مدت زیادی طول می­کشد تا رب سبزی جا بیفتد. شنبلیله، جعفری، گشنیز و پیازچه از جمله سبزیجاتی هستند که در تهیه این خورش اصیل ایرانی استفاده می­شوند.

  • البته می توان از عسل هم به جای شکر استفاده کرد که در اینصورت طعمی بسیار بهتر و خاص تر پیدا خواهد کرد.
  • سپس آب آن را خالی کنید و برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید.
  • در این مطلب سعی کردیم لیست غذاهای ایرانی سنتی و محلی استان های مختلف را معرفی کنیم تا با نام و طرز تهیه برخی از آنها آشنا شوید.
  • ماده اصلی پیازو، تورتا است؛ کفی که هنگام جوشاندن روغن زرد، از روی آن می‌گیرند و در زبان آذری به آن «ساری یاغ» می‌گویند.
  • از جمله کباب‌های ساده و در عین حال خوش طعم است که تهیه و پخت آن نیاز به مهارت خاصی ندارد و در نهایت در روغن سرخ می‌شود.

خلال پرتقال یا نارنج تلخی گرفته را نیز به‌همراه زعفران به زرشک بیفزایید و آن‌ها را پس از یک دقیقه از روی حرارت بردارید. نصف مخلوط زرشک را به گوشت‌ها بیفزایید و بقیه آن را برای تزئین کنار بگذارید. کلم پلوی شیرازی، برخلاف کلم پلوی تهرانی که از کلم برگ، رب گوجه‌فرنگی و گوشت چرخ‌کرده تشکیل می‌شود، یک پلوی کاملا سبز به‌همراه خلال‌های کلم قمری است. طعم اصلی این غذا، در مرحله اول از ترخون و سپس از کلم قمری به وجود می‌آید. ترکیب سبزی‌های کلم پلوی شیرازی، منحصر‌به‌فرد است و هیچ شباهتی به پلوهای سبزی‌دار کلاسیک از جمله باقالی پلو، سبزی پلو و شوید پلو ندارد.

خورشت تره کوهی ازلحاظ ترکیب و رنگ، شباهت بسیاری به قورمه‌سبزی دارد. این غذا از گوشت گوسفندی, لوبیا سفید, لیمو, زعفران و سیب‌زمینی و انواع ادویه‌ها طبخ می‌شود. این خورشت از اصلی‌ترین غذاهای سنتی زنجان به شمار می‌آید. عطر و بوی این غذا به دلیل داشتن آلو مست‌کننده است و دهان همه را آب می‌اندازد. آلوی استفاده‌شده در این خورشت, آلوی برغان است که به همراه مرغ و پیاز و رب و دیگر مخلفات پخته می‌شود. جغوربغور (چغول پغول، جیغیر بیغیر) نوعی خوراک است که طبخ سریع و آسانی دارد و از غذاهای محلی و خاص زنجان به شمار می‌رود.

در فهرست غذاهای سنتی این منطقه، انواع آبگوشت، آش، اشکنه و دیگر غذاها مانند دمپختک، کوفته قمی و غیره دیده می‌شود. کوکوی شیرین یکی از غذاهای اصیل و قدیمی استان قزوین است که در دیگر مناطق ایران از جمله مشهد، اصفهان و تبریز نیز درست می‌شود. کوکوی شیرین، پای ثابت مجالس و مهمانی‌ها است و به‌صورت سرد یا گرم برای پیش‌غذا یا دسر سرو می‌شود. مواد اولیه و طرز تهیه این کوکو به کوکوی سیب‌زمینی شباهت دارد؛ با این تفاوت که کوکو شیرین، پس از طبخ در شهدی شیرین غوطه‌ور می‌شود.

طرز تهیه آش دوغ اردبیل

اگر شما نیز عاشق میرزا قاسمی، کته کباب یا ماهی‌های مخصوص مردم گیلان هستید و امکان سفر ندارید، بهتر است سری به رستوران سنتی گیلار بزنید. این رستوران در منطقه نیاوران تهران واقع شده است و انواع غذاهای سنتی مردم گیلان را سرو می‌کند. محیط این رستوران به شکل زیبایی دکور شده است و شما را به یاد سادگی زندگی روستایی مردم شمال کشور می‌اندازد. علاوه بر همه این‌ها، در رستوران سنتی گیلار، گروه موسیقی محلی هر شب اجرا دارند و شما را بیش از پیش با فرهنگ مردم عزیز خطه شمال آشنا می‌کنند. خورش قیمه هم یکی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی خوشمزه است که در میان مردم طرفداران زیادی دارد. این غذا با استفاده از رب گوجه ، پیاز سرخ شده، لپه و گوشت قرمز یا سفید، لیمو عمانی طبخ می ‎شود.

سپس بلغور را آبکش کنید و آن را به‌همراه دو پیمانه آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا بلغورها روی حرارت ملایم گاز بپزند. هم زدن مداوم سوپ بلغور را فراموش نکنید؛ زیرا بلغور به سرعت ته می‌گیرد. سپس گوشت چرخ کرده را با سیب زمینی و پیاز رنده شده ترکیب کنید.

یک غذای مجلسی و پرطرفدار در بسیاری از مجالس رسمی و میهمانی است. این غذا از گردو، رب انار، گوشت مرغ یا گوشت چرخ کرده قلقلی شده درست می‌شود. یک غذای گرم مزاج است که در قسمت‌های مختلف ایران با طعم‌های متفاوت میل می‌شود. در جایی ملس، در جایی شیرین و برخی هم ترش آن را میل می‌کنند.

طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی (آش گوجه و آبغوره ترکی)

هر شب، به‌جز ایام سوگواری، از ساعت ۸ تا ۱۲ شب برنامه موسیقی سنتی در این رستوران برگزار می‌شود تا حین میل کردن غذا، از نوای موسیقی سنتی ایرانی نیز لذت ببرید. رستوران سنتی عالی قاپو را بی‌شک می‌توان یکی از بهترین مثال‌ها در زمینه دیزاین سنتی در سراسر ایران دانست. این رستوران که در نزدیکی میدان ونک قرار دارد، طی چند سال اخیر توانسته مشتریان ثابت خود را به دست بیاورد. مرصع پلو در واقع نوعی برنج است که آجیل و میوه‌­های مختلف مانند نگین روی آن می‌­درخشند. غذایی شیرین و خوش طعم است که با استفاده از انواع مغزها و میوه­‌های ایرانی مانند پسته، بادام، پوست پرتقال شیرین، زرشک، هویج و زعفران طبخ می­‌شود. محال است بخواهی غذای ایرانی بخوری و ظرفی از سبزی تازه را در کنار غذا نبینی.

رستوران سنتی بابا قدرت

علاوه بر این، وجود مواد طبیعی و گیاهی نظیر نان محلی و کره، تخم‌مرغ محلی، شیر، عسل و… شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان کردستان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. بیشتر غذاهای قزوینی، طعمی شیرین و ملس دارند و با حبوبات، گوشت، انواع مغزهای خوراکی و خلال‌ها و ادویه‌های خوش‌عطر محلی درست می‌شوند. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای قزوین و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.

خوراک های خوش طعم و اصیل، بخش مهمی از سفره های ایرانی را در بر می گیرد. ترکیب حبوبات و گوشت در این غذا ها منبع بسیار خوبی از فیبر و پروتئین را فراهم می کند. اشکنه یکی از غذا های ساده ای هست که خیلی زود آماده می شود. سرعت بالای طبخ اشکنه، آن را به غذای مناسب مواقع ضرورت تبدیل می کند. برای درست کردن کوفته ها کمی از مخلوط را می‌گیرند و مقداری از مواد فیلینگ را داخل آن می‌ریزند و به شکل گلوله در می آیند.