فهرست منتخب غذاهای شمالی محبوب چاشلند محبوب ترین غذاهای شمال ایران


در کنار آغوز مسما می‌توانید زیتون‌پرورده و یا زیتون و باقلا میل کنید تا از وعده غذایی خود نهایت لذت را ببرید. باقلاقاتق یا همان باقلا خورشت غذایی ساده و خوشمزه است که در لیست غذاهای خانگی گیلانی‌ها همیشه می‌درخشد. باقلاقاتق یکی از معروف‌ترین غذاهای شمالی بدون گوشت است که طرفداران بسیاری دارد.

  • خورش گمج کباب، یک غذای اصیل و لذیذ گیلانی است که مواد تشکیل‌دهنده آن، شبیه به کباب ترش هستند؛ اما این خورش را با آبی کمی در ظرفی سفالی به نام گمچ درست می‌کنند.
  • بیشتر پیش غذاها سبزی‌های محلی دارند و جدا از آن می‌توانید بگویید دلار را با ماست، زیتون و پیش غذاهای دیگر برایتان ترکیب کنند.
  • علاوه بر ساکنین شمال کشور، تمام مردم ایران علاقه وافری به غذاهای محلی شمالی دارند.
  • در کنار این غذا معمولا برنج، زیتون پرورده، ماهی شور و ماست هم سرو می‌شود.

شامی‌ها را پس از سرخ شدن روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی بگذارید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. شما می‌توانید فقط از باقالی استفاده کنید و بقیه حبوبات را از طرز تهیه حذف کنید. اگر به سبزی محلی خالواش و چوچاق دسترسی دارید، حتما آن‌ها را در خورش بریزید. اگر به سبزی معطر و محلی خالواش، چوچاق و گیجای دسترسی دارید، حتما آن‌ها را در خورش بریزید.

در ادامه ماهی‌های کولی را به نمک، فلفل و گلپر آغشته کنید و در روغن فراوان و داغ، سرخ کنید تا دو طرف آن‌ها برشته و طلایی شود. کوکو فسنجان گیلانی یا آغوز کوکو فسنجان گیلانی، یکی از غذاهای محلی گیلان است که با گردوی سابیده شده، سبزیجات، آرد و پیاز رنده شده درست می‌شود. برای تهیه این کوکو، یک خورش مشابه فسنجان پخته می‌شود و سپس کوکوهای سرخ شده در آن قرار می‌گیرند تا طعم خورش فسنجان به خورد کوکوها برود.

آلو، قیسی، پیاز و مرغ مواد اصلی تشکیل‌دهنده آلو مسما را تشکیل می‌دهند. این خورشت یکی دیگر از غذاهای شمالی با انار است که مزه ترش انار جذابیت آن را چندبرابر می‌کند. سیر انار را مردم تنکابن، آمل، بابلسر و … تهیه و در مهمانی‌ها سرو می‌کنند. شامی یا شامی کباب یکی دیگر از انواع غذاهای خوشمزه گیلانی است که با سس و مخلفات دیگر تهیه می‌شود. شاید باورتان نشود با اسفناج چنین غذای خوشمزه‌ای پخته شود.

اگر وقت کافی برای پختن یک غذای محلی ندارید، باید بگوییم که کدوبره به سرعت آماده می‌شود و می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید. دیگر مواد این خورشت پودر موسیر، مرغ، پودر سیر، روغن کنجد، زعفران، سیر، رب انار و پیاز است. این غذا بعد از حدود ۱ تا ۲ ساعت جا می افتد و در آن به جای گوشت مرغ می توان از گوشت بلدرچین استفاده کرد. در خیلی از غذاهای شمالی و مازندرانی از باقلای پلویی استفاده می شود که طعم بینظیری به غذا می دهد. باقلا وابیج با باقلا، شوید خشک، تخم‌ مرغ، سیر و کره درست می شود و معمولا با برنج خوش عطر شمال، زیتون پرورده و ماهی شور خورده می شود.

طرز تهیه مرغ لواشکی خوشمزه و مخصوص به روش شمالی

ماهی نباید بیشتر از سه تا چهار دقیقه در خورش بپزد؛ زیرا ماهی‌های سرخ شده خیلی زود له می‌شوند و شکل خود را از دست می‌دهند. به‌جای آب می‌توان از آب مرغ برای طبخ خورش استفاده کرد. تخم‌مرغ‌ها را با همزن برقی برای چند دقیقه هم بزنید تا کوکوی شما پفکی شود. شما می‌توانید مقدار کمی زنجبیل تازه و رنده شده یا کمی پودر زنجبیل را به مایه کوکو اضافه کنید. شما می‌توانید مرغ را به‌جای ریش ریش کردن، چرخ کنید؛ اما سبک سنتی تهیه این کوکو با مرغ ریش ریش است.

۳ طرز تهیه مارمالاد هویج خوشمزه با ژلاتین، بدون ژلاتین و ترکیبی

این غذا برخلاف نام آن، شیرین نیست و برخی افراد به آن کمی آب لیموی تازه اضافه می‌کنند. برای مطالعه مراحل طرز تهیه و جزییات درست کردن خورش باقلا قاتق روی لینک مطلب کلیک کنید. برای مطالعه طرز تهیه مرجو خورش یا خورش عدس سبز به روش طالقان و گیلان روی لینک مطلب کلیک کنید. «سیر قلیه» یا «سیر چغرتمه» یک خورش خوشمزه گیلکی است که در فصل زمستان حداقل هفته ای یک بار سر سفره گیلانی‌ها حاضر است. کالری خورش سیر قلیه با این روش پخت چندان زیاد نیست و با خیال راحت می‌ توانید آن را میل کنید. در گیلان و بسیاری از کشور های آسیایی هم به وفور از آن برای تهیه غذا های متنوع استفاده می‌ شود.

میرزا قاسمی به عنوان اولین و اصلی‌ترین غذاهای محلی استان گیلان شناخته می‌شود. این غذا با مواد اولیه بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر و ادویه‌جات و تخم مرغ درست می‌شود. این غذا در خود گیلان به همراه کته شمالی سرو می‌شود اما در بسیاری از شهرهای دیگر این غذا را افراد با نان میل می‌کنند. کال کباب گیلانی شباهت زیادی به ناز خاتون دارد که یک غذای مازندرانی و گیلانی است.

درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا کوکو گردو مغزپخت شود. پس از سرخ شدن یک طرف کوکو، آن را برش بزنید و برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم سرخ شود. درب تابه را ببندید و پس از برشته و طلایی شدن کوکو، آن را سرو کنید. رب انار و رب گوجه فرنگی را در یک کاسه بریزید و به‌تدریج دو لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

به خاطر همین نوع سبزی کال کباب از معطرترین غذاهای شمالی هم هست. در بیشتر غذاهای شمالی سیر، سبزیجات، تخم‌مرغ، گردو و رب انار وجود دارند. از جمله غذاهای محلی شمال (به ویژه گیلان) می توان به اناربیج، شش‌انداز، شیرین تره، چخرتمه، نازخاتون، لونگی، واویشکا، ترش شامی، خولی آش و … در میان غذاهای رسمی استان مازندران خورشت ناردون یکی از خوشمزه‌ترین‌هاست. این غذا که در مناطق بومی تر به عنوان ناهار عروسی سرو می‌شود طعم بسیار لذیذی دارد. برای تهیه این غذا از گوشت مرغ، اردک یا غاز استفاده می‌کنند و انار ترش یا ملس، پیاز، رب انار، شکر و سیر مواد دیگر این غذا را تشکیل می دهند.