فهرست منتخب غذاهای شمالی محبوب چاشلند محبوب ترین غذاهای شمال ایران-غذای هرمزگان


ماهی سفید یا انواع دلخواه دیگر را می‌توان با رب انار، مغز گردو، ادویه و سبزیجات خاص شمال مانند خالواش، نعناع و چوچاق طبخ کرد. شکم ماهی را با این مواد پر کنید و آن را روی آتش یا در فِر بپزید. برویم سراغ یک غذای ترش محبوب که مخصوص افراد عاشق غذاهای ترش است. این غذا یک آش خوشمزه و محبوب است که اغلب در روزهای سرد سال درست می‌شود.

  • بادمجان کباب یا بادمجان گوده را می‌توان به‌عنوان وعده اصلی همراه با برنج یا نان سرو کرد.
  • کارکنان این رستوران گیلکی بسیار مؤدب هستند و بر اساس طرح مدیریتی این رستوران از همان ابتدا با یک نوشیدنی از شما پذیرایی خواهند کرد و به نوعی به شما خوش‌آمد خواهند گفت.
  • آغوز مسما در واقع همان خورشت فسنجان است که با گوشت اردک یا مرغابی تهیه می‌شود.
  • برای تهیه این پیش غذای خوشمزه شمالی به‌صورت سنتی از سبزی‌های محلی مثل جعفری، گشنیز و چوچاق استفاده می‌شود.

سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بپزند. پس از طلایی شدن پیازها، تخم‌مرغ‌های هم‌زده را در تابه بریزید و مواد را مخلوط کنید تا تخم‌مرغ، خودش را بگیرد. مرغ‌های تفت داده شده را به‌همراه آب جوش یا استاک مرغ به مخلوط پیاز داغ اضافه کنید، درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها روی حرارت ملایم بپزند و آب آن‌ها کشیده شود.

هوای تهران برای گروه‌های حساس همچنان ناسالم است

تخم‌مرغ‌های هم‌زده را با بیکینگ پودر، زعفران دم‌کرده و دو قاشق ماست چکیده هم بزنید. نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر کاری، پودر فلفل قرمز را هم اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید. سپس کوکو را در روغن داغ در تابه به‌صورت یک تکه یا یکی یکی سرخ کنید. در ادامه کشمش و قیسی را در یک تابه با کمی روغن سرخ کنید و تفت دهید و سپس در قابلمه آش بریزید. پس از چند دقیقه شکر را در آش بریزید و اجازه دهید تا اش چند جوش دیگر بزند و به لعاب بیفتد.

چند دقیقه ای قبل از اینکه پخت خورشت تمام شود گل پرها را هم با خورشت ترکیب می کنیم. برای اینکه کوفته های گوشت در خورشت باز نشوند باید برای طعم دار شدن آن از پیاز بدون آب استفاده کنید. غذاهایی شکم پر نظیر مرغ شکم‌پر، ماهی شکم پر، دلمه و بادمجان شکم پر از خوشمزه ترین غذاها بر مجلس هستند. در استان گیلان با استفاده از بادمجان غذایی خوشمزه به نام بادمجان کباب یا بادمجان شکم پر تهیه می کنند.

قلیه‌ماهی هم از آن غذاهای جنوبی است که آوازه‌شان از مرزهای جنوب رد شده و به نقاط دیگر کشور هم رسیده است. در ترکیب این غذا از ماهی، رب انار، سبزی مخصوص یعنی گشنیز و شنبلیله و تمبر هندی استفاده می‌شود. اگر بار اولتان باشد این شیرینی را امتحان می‌کنید، احتمالا تبدیل به یکی از طرفداران پر و پاقرص آن شوید. پختن این شیرینی به ساده‌ترین حالت ممکن در ماهیتابه درست می‌شود. ترکیبات این شیرینی، آرد، کدو حلوایی، تخم مرغ، شکر، گلاب یا شیر، گردو و دارچین و هل است. ترکیبات این آش، سبزی، باقالی، نخود، لوبیا، برنج و سیر است.

اگر در شرق تهران زندگی می‌کنید و به دنبال یک رستوران گیلکی باکیفیت هستید، آویشو یک انتخاب ایده‌آل است. منوی غذایی متنوع، پرسنل خوش‌اخلاق، فضای لوکس و… از جمله مزایایی هستند که باعث می‌شوند، آویشو را برای میل کردن غذاهای گیلکی انتخاب کنید. در این رستوران غذاها در داخل ظرف مسی سرو می‌شوند و مهمانان خارجی زیادی به این رستوران می‌روند.

۱۷. گمج کباب و طرز تهیه آن

اگر از طرفداران بادمجان هستید، حتما این خورش را با بادمجان درست کنید. مقداری روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت گرم کنید. سپس زردچوبه را در آن بریزید و اجازه دهید تا روغن، رنگ زردچوبه را به خود بگیرد.

۸. کوکو گردو و طرز تهیه آن

در تهیه این غذا که معمولا به‌صورت تک نفر در یک قابلمه کوچک سرو می‌شود، اردک را در برنج قرار می‌دهند و آن‌ها را با هم می‌پزند. یک لیوان آب در تابه بریزید، درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا واویشکا روی حرارت ملایم گاز برای ۲۰ دقیقه جا بیفتد. برای سرو، واویشکا را در ظرف بکشید و با سیب‌زمینی سرخ کرده، نان یا برنج سرو کنید.

به یاد داشته باشید که این خورشت هم مانند دیگر خورشت های محلی گیلان طعم ملسی دارد و از بهترین غذاهای گیلان است. کال کباب بر عکس اسمش که فکر می کنید نوعی کباب است و از گوشت تهیه می‌ شود، کاملاً گیاهی است. استان گیلان به بهشت گیاه ‌خواران نیز معروف است و در گیلان با استفاده از ساده‌ ترین مواد غذایی گیاهی، چند نوع غذا و پیش ‌غذا تهیه می‌ کنند. نوشیدنی های سرد اما همیشه طرفداران بیشتری دارند چون متنوع تر هستند و ذائقه های مختلفی را هم پوشش می دهند لذا در بخش نوشیدنی سرد هم کلی شیک، آبمیوه و اسموتی به چشم میخورد. رستوران دهکده کمی جلوتر از این آبشار قرار دارد و بطور کلی هم فاصله رستوران تا قلعه گردن نزدیک به 500 متر می باشد.