غذای سنتی؛ معرفی 17 تا از بهترین غذاهای سنتی ایرانی گل من و تو-غذای هرمزگان


دال عدس، میگو پلو و رنگینک از دیگر غذاهای خوش طعم جنوب کشورمان است. البته امکان ندارد شما به اهواز بروید و بتوانید از فلافل‎های عربی نشین اهواز، غافل شوید. اگر می‌خواهید غذاهای اصیل ایرانی را در محیط‌های تاریخی امتحان کنید، رستوران سنتی باغ شاپوری مکانی است که باید در شیراز بروید. این خانه که توسط باغی پر از گل رز احاطه شده است، توسط معمار ابوالقاسم مهندسی طراحی شده و ساخته شده است. مسقطی نیز ترکیبی از نشاسته، گلاب، آب، هل، خلال پسته، خلال بادام، زعفران و شکر است. رستوران شبستان را بی‌شک می‌توان یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران دانست که در مرکز پایتخت قرار دارد.

در اصل آبگوشت و دیزی تفاوت چندانی در مواد تشکیل دهنده با یکدیگر ندارند و فقط در نحوه پخت متفاوت اند. آبگوشت در خانه و روی اجاق گاز پخت می شود و دیزی در رستوران های سنتی و درون تنور همین. غذاهای سنتی عمدتا با شرایط اقلیمی و حال و هوای مردم شهرهای مختلف هماهنگی دارند. بنابراین دو توصیه برای شما داریم؛ نخست اینکه سعی کنید سفرهای زیادی داشته باشید و دیگر اینکه در سفرهایتان غذاهای شهرهای مختلف را حتما امتحان کنید.

  • بازار ماهی فروشان کیش در محله سفین قدیم کیش، به سمت تجارت‌خانه جنوب، در نزدیکی پارک میرمهنا و بازار عرب‌ها قرار دارد و ساعت کاری آن از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ و ساعت ۱۶ تا ۲۳ است.
  • بومیان و ساکنین جزیره کیش از این ماهی برای تهیه نوعی غذا به نام کله‌کندی استفاده می‌کنند.
  • اگر مزه کشک بادمجان را دوست دارید، حتماً به میرزاقاسمی هم علاقه مند خواهید شد.

می‌توانید مقداری سیر را رنده کنید و به مواد در حال تفت اضافه کنید اما اگر طعم آن را دوست ندارید نیازی به‌اضافه کردن سیر نیست. مقدار ماست هم بستگی به ذائقه شما دارد اگر دوست دارید بورانی‌ای پر اسفناج داشته باشید ماست را کمتر اضافه کنید. می‌توانید مغز گردوی خردشده نیز به ماست و اسفناج اضافه کنید و باکمی زعفران روی ماست خود را تزیین کنید. به همین سادگی این پیش‌ غذای سنتی ایرانی آماده است می‌توانید میل کنید. درست است که فلافل یک غذای محلی خوزستانی معرفی می‌شود اما در تمام شهرهای ایران پر شده از مغازه‌های فلافل فروشی. به خاطر ارزان بودن مواد اولیه‌ای که برای پخت فلافل استفاده می‌شود، قیمت نهایی آن خیلی مقرون به صرفه از آب درمی‌آید.

خورشت قورمه سبزی

شیرین پلو یا نثار پلو، یکی از لذیذترین و مجلسی‌ترین غذاهای سنتی استان قزوین است که طبخ و سرو آن در گذشته بسیار رایج و مرسوم بوده است. جالب است بدانید که در گذشته در مهمانی‌های مجلل و رسمی، شیرین پلو، اولین انتخاب و قیمه نثار، دومین انتخاب بود. این پلوی خوشمزه قزوینی‌ها معمولا با مرغ یا گوشت قرمز طبخ می‌شود.

آبگوشت بادمجان و کشک

سمبوسه دارای مواد میانی است که به‌دلخواه و اندازه موردنیاز خود ترکیب می‌شود. شما می‌توانید از گوشت یا قارچ، سوسیس، فلفل دلمه هم در میان سمبوسه استفاده کنید. اما ما در این دستور از شیوه‌ای استفاده کردیم که این پیش‌ غذای سنتی محبوب ایرانی در جنوب کشور درست می‌شود. كنگر پلو یا بیهلر پلو یاسوجی برای كسانی كه گرم‌مزاج هستند یا از كم‌خونی و نارسایی كبد رنج می‌برند بسیار مفید شناخته شده است. كباب برگ با برنج چلو سرو شده و گوجه كبابی، فلفل كبابی، سبزی ریحان و پیاز از ملزومات اصلی این غذاست و حتما باید به صورت دورچین سرو شوند. میگو پلوی بوشهری یكی از بهترین غذاهای ایرانی دریایی و همان‌طور كه از نامش پیداست، مربوط به خطه جنوب ایران است.

مرغ ترش

شیرازی ها در غذاهای بسیاری از انار البته در صورت های مختلف استفاده می کنند. برای تهیه این پلوی خوشمزه و ساده شما به برنج ایرانی، رب انار، گردو، کشکش، شکر، پیاز داغ، روغن و نمک و فلفل احتیاج دارید. بعد از نیم پز شدن برنج مخلوط رب انار و شکری را که با کمی آب جوشانده اید به برنج اضافه می کنید.