غذای سنتی؛ معرفی 17 تا از بهترین غذاهای سنتی ایرانی گل من و تو-غذای هرمزگان


امكان دارد بارها این غذا را با نام‌های كباب دیگی یا كباب بشقابی هم دیده باشید كه نشان‌دهنده‌ی روش‌های مختلف تهیه و طبخ آن است. در این میان، ماهی شکم‌پر که از محبوب‌ترین غذا‌های ایرانی در خطه شمال و البته جنوب کشور به شمار می‌رود هم تنوع بالایی در محتویات دارد. شیرین پلو و یا برنج نگین دار که از آجیل و میوه های خشک تهیه می شود.

  • در طرز تهیه آبگوشت قمی به و بادمجان از نخود یا عدس هم استفاده می‌شود.
  • البته بیشتر جنوبی‌ها این غذا را با نوعی نوشیدنی به نام «زینتو» میل می‌کنند که آب توتی شبیه به شاتوت است.
  • پیاز خلالی را به همراه زردچوبه و هویج در کمی روغن تفت داده و عدس را با آب به آن اضافه می کنیم تا کمی بپزد.

طعم این غذا با سایر غذاها متفاوت است و ماده اصلی آن گشنیز است که در چند مرحله به مواد اضافه می‌شود. این غذا را در شیراز امتحان کنید، زیرا در شهرهای دیگر ایران چنین غذاهای خوشمزه‌ای پیدا نمی‌شود. بورانی اسفناج یک پیش‌ غذای سنتی ایرانی است که بسیار ساده آماده می‌شود. برای تهیه بورانی اسفناج کافی است که مقداری اسفناج به میزان دلخواه خودتان را شسته و در تابه‌ای با زردچوبه و کمی نمک و فلفل تفت دهید.

آلو مسما از آن غذاهای اصیل ایرانی است که با طعم ترش و شیرینش دل خیلی از مسافران شهر گیلان را برده. این غذای خوشمزه همانطور که از اسمش پیداست بر پایه آلو تهیه می‌شود. در اصل این خورشت را با گوشت مرغ می‌پزند اما امروزه آن را با گوشت گوسفند یا گوساله هم ترکیب می‌کنند. اکبر جوجه، مواد اولیه ساده‌ای دارد که شامل جوجه مرغ، رب انار و کره می‌شود و در کنار آن برنج زعفرانی و سس انار قرار می‌گیرد. مهم‌ترین نکته درباره این غذا، نحوه طبخ ویژه آن است که نتیجه‌ای منحصربه‌فرد و فوق‌العاده خلق می‌کند. اولین بار رستورانی به نام اکبر جوجه این غذا را طبخ کرد و از آن زمان این غذای خوشمزه مازندرانی را به اسم اکبر جوجه می‌شناسند.

خورش (خورشت) آلوچه با مرغ

باید این را هم بگوییم که در بعضی انواع میگو پلو که کاملاً ایرانی هستند، می‌توان سیب زمینی نگینی شده و کشمش هم مشاهده کرد. این غذا از غذاهای سنتی ایرانی است که در همه‌جا طرفدار دارد و پخته می‌شود و همه مزه آن را در طعم‌های مختلف چشیده‌اند. مواد اولیه‌اش، لوبیاچیتی، نخود، عدس، لوبیا سفید، رشتهٔ آش، پیازداغ، سیرداغ، نعنا داغ، کشک است و در تهران طرفداران بسیاری دارد. شما می‌توانید سوتی پلو را با انواع خورشت‌های شیرین میل کنید.

کباب تابه‌ای دارای دو بخش است که شامل گوشت کبابی و گوجه‌های سرخ کرده می‌شود. در بسیاری از روش‌های طبخ این غذا، گوجه فرنگی‌های سرخ شده را قطعه قطعه می‌کنند، در کنار کباب می‌گذارند و آن را به شکل جداگانه می‌پزند. اما در روش‌های دیگر، گوجه فرنگی را رنده می‌کنند، آن را روی کباب در حال سرخ شدن قرار می‌دهند و با فلفل دلمه‌ای و برخی مخلفات دیگر همراه می‌کنند. این روش باعث می‌شود طعم گوشت به درون این مخلفات نفوذ کند و غذا به مراتب لذیذتر شود. سیستان و بلوچستانی‌ها معمولاً در کنار این غذا از سالاد یا سبزی خوردن نیز استفاده می‌کنند.

مثلا در برخی از مناطق از گوشت چرخ شده قلقلی کوچک استفاده می‌ کنند و به طور کلی پخت آن بستگی به ذائقه افراد دارد برخی از افراد آن را ترش تر و برخی دیگر ملس دوست دارند. # کباب های ایرانی از آن چیزی که تصور می‌کنید، متنوع ترند. پیش از همه می‌رویم سراغ کباب کوبیده، کبابی که با گوشت قرمز، پیاز خرد شده و نمک و فلفل پخته می شود. پس از آن کباب برگ پیش روی شماست که با ورقه های نازک گوشت بره یا گاو، به همراه آب لیمو، پیاز، زعفران و کره طبخ می‌شود. کباب مرغ یا جوجه که در گذشته با استخوان و بر روی آتش کباب می‌شده، امروزه پس از خواباندن گوشت مرغ در آب لیمو و زعفران، بر روی آتش کباب می‌کنند. اگر خیلی خوش شانس باشید، می‌توانید به جگرکی برسید و سیخی جگر که با ریحان تازه و اب لیمو طعم دار شده نوش جان کنید.

حالا پیاز را خلالی و سرخ کرده کشمش و گردو را نیز کمی با آن تفت دهید. بعد از کشیده شدن آب برنج مخلوط کشمش را در داخل برنج بریزید و منتظر بمانید تا پلو دم بکشد. انواع خورش، غذاهای گیاهی، کباب، کوکو، آش، دسر و شیرینی در این خطه از کشور عزیزمان، طبخ و تهیه می‌شوند و به‌قدری مشهور و لذیذ هستند که امکان ندارد تاکنون، نام آن‌ها را نشنیده باشید. سیر، بادمجان، گردو، زردچوبه، طعم‌دهنده‌های ترشی مانند رب انار، آب انار و نارنج و سبزی‌های محلی مثل چوچاق و خالواش از مواد اصلی بسیاری از غذاهای محلی گیلانی هستند.

حبوبات را نیز جداگانه در یک قابلمه با آب بپزید و زمانی که احساس کردید نرم شدند، آن‌ها را در قابلمه بلغور گندم بریزید. خراسان جنوبی در بخش جنوبی خراسان در شرق ایران، با قدمتی طولانی دارای غذاهای محلی بسیاری است که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر به این منطقه، آن‌ها را مزه کنید. ته‌دیگ مورد نظر خود را در قابلمه بچینید و سپس برنج و مواد گوشتی را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید.

خورشت تره کوهی ایلام

دیوارهای رستوران دالون دراز به‌خوبی گچکاری شده و مقرنس‌کاری‌های هنرمندانه آن، شما را به یاد ساختمان‌های دوره قاجار می‌اندازند. همچنین به یاد داشته باشید که همه شب از ساعت ۸ تا ۱۱ شب این رستوران میزبان گروه موسیقی سنتی و نوازندگان معروف است و می‌توانید از شنیدن موسیقی زیبای ایرانی لذت ببرید. در این رستوران از ساعت ۷ عصر تا ۱۱ شب گروه موسیقی زنده، برنامه اجرا می‌کنند تا شما را سرگرم کنند. منوی غذاهای این رستوران بسیار متنوع و باکیفیت است و البته قیمت منصفانه‌ای دارد. فضای رستوران کاملاً خانوادگی است و می‌توانید از آن برای برگزاری مراسم خود استفاده کنید. رستوران‌های سنتی تهران اغلب بسیار گران‌قیمت هستند؛ اما برخی از رستوران‌ها انصاف بیشتری دارند و قیمت معقولی ارائه می‌‌دهند.

طرز تهیه کتلت شکم پر شام خوشمزه و مجلسی

لوبیا سفید و گندم را حتما از قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها معده شما را اذیت نکند. برخی افراد، خلال‌ها را در شهد میجوشانند تا کاملا شیرین شوند. برخی افراد از مقداری نعنا خشک و زیره سیاه برای خوشمزه‌تر کردن مواد فلافل استفاده می‌کنند. از خرماهای درشت و سفت یا از خرماهای زردرنگ برای تهیه این غذا استفاده کنید. اگر تهیه آرد برای شما مشکل است، از آرد معمولی استفاده کنید. در این صورت بهتر است کشک سالاری را با کمی آبغوره سرو کنید.