غذاهای معروف شهرهای ایران غذای محلی هر شهر کدامست-غذای هرمزگان


دلمه علاوه بر اینکه یکی از غذاهای سنتی ایران است، در واقع غذای محلی و مخصوص آذربایجان غربی و شرقی هم می‎ باشد. مواد تشکیل دهنده دلمه عبارت است از گوشت چرخ کرده، سبزیجات معطر و مخصوص دلمه، لپه و… است. بسیاری از افراد این غذا را چیزی مشابه زرشک پلو می‌دانند، ولی تفاوت آن‌ها بسیار زیاد و مخلفات موجود در قیمه نثار به مراتب بیشتر است.

اگر مرغ شما پخت، اما خورش به روغن نیفتاد، مرغ را از غذا دربیاورید تا خورش غلیظ و جا افتاده شود. یکی از پنج غذای استان گیلان است که به ثبت ملی رسیده است. این غذا در مناسبت‌های مختلف در فصل انار و به‌خصوص برای شب یلدا پخته می‌شود. ترکمن‌ها یکی از اقوام ترک‌تبار ایران هستند که در حاشیه شرقی دریای خزر در استان گلستان و بخش‌هایی از استان خراسان موسوم به ترکمن صحرا زندگی می‌کنند. چکدرمه، چکدیرمه یا چگدیرمه، مشهورترین غذای بندر ترکمن و آق‌قلا است که به‌طور سنتی در دیگی به نام «قازان» آماده می‌شود.

  • گوزلمه را پس از چند دقیقه در کاسه بکشید و در آن، نان خشک تیلیت کنید.
  • در میان غذاهای ایرانی که سرشار از پروتئین یا مواد مغذی هستند می‌توان به آبگوشت، شیر برنج، باقالی پلو با ماهیچه یا گردن، خورش بز قورمه و … اشاره کرد.
  • برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند بعد از پخت غذا و در زمان سرو آن، سماق را روی برنج یا خود کباب بریزند.

یک غذای ایرانی ساده که معمولا به عنوان پیش‌غذا هم از آن استفاده می‌شود، «شیر برنج» است. در طرز تهیه شیر برنج از شیر و برنج استفاده و با دارچین به آن عطر و طعم داده می‌شود. در فهرست غذاهای ایرانی شیر برنج هم یک غذای صبحانه است و هم ناهار و شام. «خورش مرغ افشاری» همان خورش مرغ است که در آن قیسی هم به کار می‌رود. برای خوشمزه شدن این غذای ایرانی، در طرز تهیه خوش مرغ افشاری از زعفران استفاده کنید. در میان دستور انواع غذای ایرانی، «آبگوشت متنجنه یا متنجون» یک غذای اصالتا کرمانی و متعلق به رفسنجان است.

بهترین رستوران های سنتی شمال تهران

در ادامه گوشت مزه‌دار شده را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب‌ آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیاز ریز خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را تفت دهید تا سبک و طلایی شود. در ادامه گوشت خرد شده، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. آب لوبیای خیس خورده را خالی کنید و آن را به‌همراه دو پارچ آب در قابلمه بریزید.

پلو عربی

در این آش انواع حبوبات نظیر لوبیا قزمز، عدس و نخود، برنج و دوغ چکیده می‌ریزند. سیر داغ و پیاز داغ هم برای تزئین و هم برای خوشمزه شدن روی آش ریخته می‌شود. آش دوغ را در بسیاری از دیگر شهرهای ایران هم درست می‌کنند. پیاز و انواع سبزی‌های معطر از مهم‌ترین مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی است. از خوراک هایی بسیار ساده و در دسترس گرفته تا خوراک های مجلسی، همگی در لیست غذا های ایرانی دیده می شوند. این غذا ها منبع فوق العاده ای از انواع ویتامین ها، پروتئین و کلسیم هستند.خوراک ها را می توان با سبزیجات یا گوشت، مرغ و ماهی طبخ کرد.

طرز تهیه گل کلم پلو با سبزیجات + طرز تهیه کلم پلو ساده با گل کلم

برای آماده‌سازی کشک سالاری، سیر رنده شده را در کمی روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی شود. سپس یک چهارم پیمانه آب جوش روی آن بریزید و صبر کنید تا سیر بپزد و آب هم تبخیر شود. در ادامه آرد آماده شده را به سیر داغ بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید. نمک، گوشت قورمه پخته شده، لپه، زعفران، گردوی پودر شده و آب را نیز در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا این مخلوط بجوشد و غلیظ شود.

این سبک آشپزی برنجی که همیشه می‌خوریم را به یکی از خاص‌ترین غذاهای سنتی کیش تبدیل می‌کند. خورشت قلیه‌میگو یا خورشت میگو، ظاهری شبیه قورمه سبزی، قلیه‌ماهی یا سایر غذاهای سبزیجاتی ایرانی دارد. با این تفاوت که در آن به جای گوشت یا ماهی از میگو استفاده می‌شود و تنوع سبزیجات آن کمتر است. طعم اصلی و پایه‌ای آن سیر است که در طول پخت به آن اضافه می‌کنند.

کافه هدایت یک کافه و رستوران کوچک است که در داخل آن محیطی مفرح و آرام برای مهمانان ایجاد شده است. کافه هدایت طیف وسیعی از غذاهای گیاهی و غیر گیاهی را سرو می‌کند. این کافه به خاطر جذب روشنفکران، هنرمندان و فعالان شهر و همچنین محل ملاقات دوستداران هنر و فرهنگ، چه پیر و چه جوان، شهرت دارد. کافه صمیمی و دوستانه فروغ، منوی کوچکی از قهوه، چای، ساندویچ، اسنک و کیک، به‌علاوه مجموعه‌ای از غذاهای محلی از جمله چای گیاهی ایرانی را ارائه می‌دهد. رستوران سنتی روحی در مقایسه با دیگر رستوران های سنتی تهران یک ترفند خلاقانه به خرج داده و در پذیرایی سنتی خود، کار را تمام کرده است.