غذاهای محلی گیلان؛ لیست کامل غذاهای اصیل گیلانی-غذای هرمزگان


در واقع، ترکیب سبزی این خورش شبیه به ترکیب سبزی خورش قورمه سبزی است که کمی نعنا هم به آن اضافه می‌شود. بادمجان کباب به‌شکل بادمجان شکم پر درست می‌شود و در شمال کشور و استان گیلان، معمولا آن را با گردوی خرد شده و آسیاب شده، جعفری خرد شده و رب انار ترش پر می‌کنند. بادمجان کباب یا بادمجان گوده را می‌توان به‌عنوان وعده اصلی همراه با برنج یا نان سرو کرد. برای تهیه این غذا بادمجان‌هایی را انتخاب کنید که کمترین میزان تخم را دارد تا غذای شما تلخ نشود. گوجه‌فرنگی‌ها را برای سه دقیقه در یک قابلمه پر از آب جوش بیندازید؛ سپس آن‌ها را دربیاورید و پوست آن‌ها را بکنید.

  • مواد غذایی لازم برای این غذا شامل گوشت قرمز، برنج، سیب‌زمینی، چغندر، پیاز، آلو، نمک، فلفل و زردچوبه می‌شود.
  • فضای دنج و آرامش‌بخش رستوران گیلکی گیلک ویژگی است که تعداد زیادی از مشتریان این رستوران به آن اشاره می‌کنند.
  • شما می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت مکعبی در خوراک لوبیا بریزید تا ظاهر زیباتری داشته باشد.

میرزا قاسمی هم مثل باقلاقاتق یکی از مشهور ترین غذاهای شمالی است که به علت مزه ی عالی آن به تمام ایران صادر شده است و امروز در تمام شهرهای ایران بخشی از سفره ی ما ایرانی هاست. ماهی سفید، سبزی‌های محلی و گردو مواد اصلی این ماهی خوشمزه را تشکیل می‌دهند. این آش را با ماهی شور سرو می‌کنند که بسیار خوشمزه می‌شود. ترشه آش را معمولاً در وعده عصرانه سرو می‌کنند اما می‌توانید به‌عنوان ناهار نیز این غذای خوشمزه را میل کنید.

کافه رستوران ایتالیایی رناتو همانند یک رستوران ایتالیایی، محیطی با دکوراسیون ساده و در عین حال لوکس و شکیل دارد. میز و صندلی های مدرن، نورپردازی همانند یک رستوران ایتالیایی و تزئینات شکیل جلوه خوبی را به محیط داخلی رستوران داده است. در کنار محیط داخلی، در صورت تمایل می توانید در محیط روباز رستوران که در مقابل رستوران قرار دارد هم بنشینید.

یک غذای مجلسی و مناسب برای پاییز است که با مرغ، دانه انار، پیاز و رب انار درست می‌شود. انار جزو مواد غذایی جذاب و دوست‌داشتنی در غذاهای گیلانی‌ها است. خورش انار مسما هم با ترکیب مزه ترش و شیرینی که دارد، می‌تواند شما را وسوسه کند تا یک‌ عالمه بخورید.

سپس کمی فلفل قرمز و نمک به آن اضافه کنید و هم بزنید تا سس شما آماده شود. تکه‌های کوچک خرد شده مرغ، اردک یا مرغابی را در روغن تفت دهید تا کاملا سرخ شوند و آب آن‌ها کشیده شود. سپس تکه‌های مرغ سرخ شده را در یک قابلمه بریزید و روی شعله کم گاز قرار دهید تا کمی بپزند. پیازهای نگینی خرد شده را نیز جداگانه در کمی روغن تفت دهید تا نرم و سبک شوند. سپس پیاز سرخ شده، نمک، فلفل قرمز، ادویه کاری، زردچوبه و دارچین را به تکه‌های مرغ بیفزایید و خوب هم بزنید تا طعم مواد به خورد هم برود.

رستوران نیلوفر آبی

پس از طلایی شدن سیر و پیاز، زردچوبه را به آن‌ها اضافه کنید و کمی آن را تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود. خورشت «چغرتمه مرغ» یکی از غذا های سنتی گیلان است که طعم ویژه ای دارد. این غذا از ترکیب مرغ، تخم مرغ و آب نارنج تازه تهیه می‌ شود و یک ایده عالی برای تنوع بخشیدن به رژیم غذایی سالم است. دیگر مواد این خورشت پودر موسیر، مرغ، پودر سیر، روغن کنجد، زعفران، سیر، رب انار و پیاز است. این غذا بعد از حدود ۱ تا ۲ ساعت جا می افتد و در آن به جای گوشت مرغ می توان از گوشت بلدرچین استفاده کرد. اگر غذاهای ملس دوست داشته باشید حتما خورشت آلو یکی از محبوب ترین غذاهای شماست.

رشته خشکار

باز هم از معروف‌ترین و بهترین غذاهای شمالی که هسته مرکزی آن انار است. گوشت مرغ، رب انار، سیر و پیاز نیز در تهیه این خورشت خوشمزه به کار برده می‌شود. این غذا از معروف ترین خوراک های گیلانی است که اسم آن را در میان لیست غذاهای شمالی بسیار زیاد می شنوید. برای تهیه این غذای خوشمزه به باقالی پوست کنده، شوید خشک، سیر کوبیده، نمک و زردچوبه و تخم مرغ نیاز دارید.

نمود اهمیت آن را می توان در تنوع غذایی این استان به ویژه در مرکز آن یعنی شهر رشت مشاهده کرد. وجود گیاهان، ماکیان و حیوانات دریایی مختلف دست مردم این دیار را برای خلق غذاهای متنوع باز می گذارد. کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر آن را با کاربران ما به اشتراک بگذارید.

«غورابیج» یک غذای گیلانی است که معمولا با ماهی کولی درست می‌ شود و شبیه خورش فسنجان است. البته این غذا را با مرغ هم می‌ توان طبخ کرد ولی طرز تهیه غورابیج با مرغ اندکی کمی فرق می کند. لیست غذاهای شمالی بدون آش های خوشمزه کامل نمی شود، آش های مقویی و خوش عطر و طعم که مخصوصا خوردن آن ها در ماه های سرد زمستان خیلی می چسبد. برای درست کردن این آش از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز استفاده می شود. در این رستوران انواع غذاهای گیلانی سرو می‌شود ولی بیشتر برای کباب‌هایش مشهور است. ماهی‌های این رستوران و پیش غذاهای دل‌چسبش را نیز نمی‌شود نادیده گرفت.