غذاهای محلی گیلان؛ لیست کامل غذاهای اصیل گیلانی-غذای هرمزگان


احتمالا بدانید که گمج چیست؟ گمج به ظرف های سنتی گیلان می گویند که سفالی هستند و از آن برای پخت غذا به جای قابلمه استفاده می کنند. درست می شود که در نهایت هم تخم مرغ به آن اضافه می شود که می توانید بسته به میل خود این مورد را استفاده کنید. در ادامه 15 غذای معروف شمالی را ببینید و سعی کنید که حتما هر کدام از آن ها را یکبار امتحان کنید و لذت ببرید. واویشکا، شامی، میرزا قاسمی و … از غذاهای نونی شمالی محسوب می‌شوند. اسفناج مرجی یکی دیگر از غذاهای سنتی مازندراناست که در لیست غذاهای مقوی قرار می‌گیرد.

  • استفاده از آبلیمو طعمی ترش به این غذا می‌دهد که آن را متمایز از تمام کوکوهایی که تا کنون میل کرده‌اید می‌کند.
  • پیازهای نگینی خرد شده را در یک قابلمه مناسب در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند.
  • اشپل، تخم مرغ، ادویه و مقداری سبزی از مواد اولیه برای طبخ این کوکو است که اغلب شب سال نو طبخ می‌شود.
  • ماهی را در تابه و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و پس از سرخ شدن یک سمت، آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود.

پیازها را به‌صورت جداگانه با کمی روغن در تابه تفت دهید تا سبک و نرم شوند. سپس دارچین، فلفل و زردچوبه را به آن‌ها بیفزایید و کمی تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید. پس از بستن تخم‌مرغ‌ها، آلوچه خشک را به خورش اضافه کنید و با همراه بقیه مواد کمی تفت دهید. دو لیوان آب جوش را در تابه بریزید و درب تابه را ببندید تا مرغ روی حرارت ملایم بپزد. استان گیلان، دارای تنوع بی‌نظیری از غذاهای بدون گوشت است که می‌توان آن‌ها را به‌صورت تنها یا به‌عنوان پیش غذا یا در کنار غذاهای دیگر سرو کرد. جالب است بدانید که از زمان قدیم در گیلان در بعضی از غذاهای کاملا گیاهی، به احترام مهمان، تخم‌مرغ اضافه می‌کردند و بعدها این رسم، تبدیل به یک بخش از آشپزی گیلانی شده است.

۳. باقلا وابیج و طرز تهیه آن

آیا تاکنون به استفاده از فندق در یک خورش خوشمزه فکر کرده‌اید؟ فندق قاتق، یک خورش متفاوت و لذیذ گیلکی است که با فندق، مرغ، بادمجان، رب انار، آرد و ادویه‌جاتی چون گلپر درست می‌شود. طرز تهیه خورش مرغ ترش مازندرانی و بابلی، درست شبیه به خورش مرغ ترش گیلانی است. در ادامه تکه‌های مرغ را به پیازها اضافه کنید و آن‌ها را نیز کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهند. سپس لپه‌ها را همراه با مرغ و پیاز تفت دهید و مراقب باشید که له نشوند. پس از یک ساعت، مرغ‌ها را از قابلمه دربیاورید و کنار بگذارید.

برای خواندن طرز تهیه خورش شامی ترش یا ترشه شامی گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید. برای خواندن مراحلطرز تهیه خورش انار مسما گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید. برای مطالعه جزییات وطرز تهیه خورش ترش واشو آشنایی به ترکیب سبزی این خورش روی لینک مطلب کلیک کنید. آن ها خوب می دانند که برگ سیر یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است. غذاهای شمالی با ماهی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول مانند ماهی گردوبیج و ماهی فویج غذاهایی هستند که ماهی، پایه اصلی آن‌ها محسوب می‌شود.

ترش تره

رستورانی با فضای بسیار آرامش‌بخش که همه چیز آن طبق اصول است. این اصول را از چیدمان و نحوه ارایه سرویس تا نوع سرو غذا می‌بینید و از بابت آن هم شگفت زده خواهید شد. چغندر را پس از پاک کردن و شستن، بخارپز کنید یا در فویل بپیچید و برای یک ساعت در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بپزید. پس از سرد شدن، لبوها را رنده کنید و با سر رنده شده، ماست، نمک، فلفل و شکر مخلوط کنید. اگر رب انار شما خیلی ترش است، کمی شکر به ناز خاتون اضافه کنید تا طعم آن تعدیل شود.

۴. ماهی صبور

کئی پلا یا همان کدو پلو یکی دیگر از غذاهای شمالی است که خاستگاه آن را در مازندران باید پیدا کرد. اگر راهی گیلان شدید، در اینجا آدرس بهترین رستوران های گیلان را با غذاهای محبوبشان پیدا کنید. عاشق غذای شمالی با دستچخت محلی‌های خوش‌سلیقه هستید؟ سراغ اجاره اقامتگاه بوم گردی گیلمار شفت بروید که سر ظهرش با عطر دستپخت مادران هنرمند گیلک همراه است. کیفیت بالا و طعم و مزه بی‌نظیر این غذاها را می‌توانید از میزان بالا رفتن وزن خود پس از هر بار برگشت از شهرهای شمالی، به‌خوبی متوجه شوید.