غذاهای محلی مازندران گشتی در میان خوشمزه های شمالی ️ کارناوال


یک لایه برنج در قابلمه بریزید و روی آن را با مرغی که در سس کدو پخته پر کنید. سپس سراغ لایه‌های بعدی بروید و وقتی همه مواد را در قابلمه ریختید، در آن بگذارید برنج با مواد تهیه شده روی حرارت بسیار کم دم بکشد. هویج ها را به شکل خلالی 2-3 سانتی خرد کنید و به آلوها اضافه کنید. حدود 40 دقیقه قبل از پخت سیب زمینی را نگینی خرد کنید و به آن اضافه کنید.

  • مانند میرزا قاسمی، می‌توانید این غذا را هم با برنج و با هم با نان سرو کنید.
  • در آخر ترکیب تخم مرغ و سیر را در خورشت می ریزیم و غذا آماده می شود.
  • مخلوط سبزی، سیر و پیاز ساطوری شده را همراه با نمک و زردچوبه در کمی روغن تفت دهید و کنار بگذارید.
  • شهرهای دیگر مانند تبریز غذایی مشابه واویشکا دارند که با نام جغور بغور یا جزجز شناخته می‌شود اما واویشکا یکی از غذاهای لذیذی است که حتماً باید آن را امتحان کنید.

برای اینکه کوفته های گوشت در خورشت باز نشوند باید برای طعم دار شدن آن از پیاز بدون آب استفاده کنید. کال کباب یک پیش غذای خوشمزه ی شمالی است که حیفه به شمال سفر کنید و آن را امتحان نکنید. ممکن است با دیدن اسم کباب فکر کنید با یک غذای گوشتی طرفید اما اصلا این طور نیست !

طرز تهیه خورش طلا کوله خوشمزه و مجلسی به روش اصیل گیلانی

باقلا وابیج یکی دیگر از غذاهای شمالی است که با باقلا، شوید تازه و تخم‌مرغ درست می‌شود. باقلا وابیج را هم با نان و هم با برنج کته می‌توانید سرو کنید. سبزی‌های محلی مانند خالواش، چوچاق، جعفری، گشنیز و نعناع در کنار گوشت چرخ‌کرده، مغز گردو و رب انار مواد اصلی این غذای لذیذ را تشکیل می‌دهند. در لیست غذاهای شمالی همیشه کباب‌های خوشمزه‌ای را پیدا خواهید کرد.

ابتدا عدس را شسته و با مقداری آب آن را روی حرارت قرار می دهیم تا بپزد سپس اسفناج را کاملا شسته و آن را به اندازه متوسط خرد می کنیم. پیاز و سیر را ریز خرد کرده٬ در قابلمه روغن می ریزیم و پیاز و سیر را در آن ریخته و تفت می دهیم تا رنگ آن طلایی شود. آب و هوای مناسب و رویش انواع گیاهان و محصولات ارگانیک باعث شده است شهرهای شمالی ایران مملو از غذاهای رنگارنگ با طعم‌های بی نظیر و منحصر به فرد باشد.

خورشت آلو مسما شمالی

در آخرین دقایق پخت، تخم‌مرغ‌ها را روی مجی خورش بشکنید و بدون هم زدن، اجازه دهید تا تخم‌مرغ‌ها خودشان را بگیرند. یک و نیم لیوان آب، گوجه‌فرنگی‌های پوست کنده، سبزی خرد شده، سیر و پیاز خرد شده را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. سیر واویج، یک غذای خوش‌عطر و طعم گیلانی است که از برگ سیر تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا برگ سیر خرد شده را در مقداری روغن تفت داده و تخم‌مرغ زده‌شده به همراه نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنند. این غذای خوشمزه بیشتر در فصل پاییز و زمستان طبخ شده و به همراه برنج و ماهی شور سرو می‌شود.

ترکیب گوشت اردک و گردو این غذا را تبدیل به غذایی مقوی و پرانرژی کرده است. برای درست کردن این غذا از گوشت اردک، گردو، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار و دانه های ساییده شده ی انار استفاده می شود. باید چند ساعتی زمان بدهید تا این غذا حسابی جا بیفتد و بعد آن را به همراه برنج و ترشی های محلی میل کنید. این غذا هم مثل سیر واویج درست می شود با این تفاوت که به آن سبزی گیجاواش هم اضافه می شود.

تقریبا می توان این غذا را به کباب تابه ای شبیه دانست اما با تفاوتهایی در شیوه ی طبخ و مواد اولیه آن که مهم ترین آن می تواند آبدار بودن گمج کباب باشد. کوکوی مرغ به سبک شمالی از غذاهایی است که هم طعم بسیار خوشایندی دارد، هم اینکه خیلی سریع آماده سرو می شود. سعی کنید تا در ابتدا باقالی‌ها با کره تفت داده شوند زیرا در این صورت طعم کره به آنها منتقل خواهد شد. سپس برای تغییر رنگ می‌توانید از زردچوبه به همراه نمک و دارچین نیز استفاده کنید. یک رستوران خوب دارای استاندارد های متفاوتی است و این استاندارد ها تعین کننده کیفیت اصلی رستوران است.