غذاهای محلی مازندران: خورش و برنج و .. با طرز تهیه همه غذاها مجله علی بابا-غذای هرمزگان


برای درست کردن واویشکا می‌توانید هم از گوشت قرمز استفاده کنید و هم از گوشت مرغ یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله. اگر هم گیاهخوار هستید واویشکا را با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه واویشکا روی لینک مطلب کلیک کنید.

قبل از کباب‌کردن ماهی صبور به آن سبزی ماهی، تمبر هندی، سیر و ادویه‌جات هم اضافه می‌کنند. غذاهای جنوبی هم خوشمزه هستند و هم با رژیم‌های سالم‌خوری منافاتی ندارند. ماهی سرشار از خاصیت است و طعمش هم با شیوه‌های پخت مختلف طرفداران بسیاری دارد. همین باعث شده که از شمال تا جنوب، غذاهای متنوعی با آن پخته شود و محبوب سفره‌های ایرانی باشد. اگر بخواهیم اناربیج را برایتان شرح دهیم، باید بگوییم که با غذایی شبیه به فسنجان روبرو هستید.

  • بادمجان‌ها را پس از پوست کندن و گرفتن تلخی، روی حرارت ملایم گاز سرخ کنید تا خوب مغزپخت شوند..
  • رستوران امیر طوبایی در ضلع جنوبی میدان امام خمینی یعنی مابین خیابان های طالقانی و امام خمینی قرار دارد و در این بخش، بین کلی تابلو و مغازه رستوران امیر طوبایی را پیدا خواهید کرد.
  • ناز خاتون یا بورانی بادمجان، یک پیش غذا و چاشنی شمالی است که با بادمجان، سیر، ریحان یا نعنا و آبغوره درست می‌شود.
  • سپس آن‌ها را با کمی آب در مخلوط کن بریزید تا کاملا له شوند.

اگر شما فردی کباب‌خور هستید و می‌خواهید در کشور قبرس شمالی خوردن کباب بسیار خاص و خوشمزه را تجربه کنید، به شما سوولاکی را پیشنهاد می‌دهیم. یک وعده غذایی بسیار خوشمزه که اصالتاً یونانی بوده و از تکه‌های کوچک گوشت تهیه می‌شود. این غذا به دلیل اینکه سنگین است، به عنوان یک وعده غذایی سنگین و اصلی سرو می‌شود. در صورتی که تمایل داشته باشید، سرآشپز برای شما سبزیجات و سیب زمینی سرخ کرده را نیز در کنار سوولاکی قرار خواهد داد. کشور‌های مختلف جهان به دلیل شرایط آب و هوایی، نوع گیاهان مورد کشت و همچنین ذائقه غذایی مردم خود، منوی غذای مختص خود را دارند. در ادامه معروفترین غذاهای قبرس شمالی را به شما معرفی می کنیم.

۳۱. شور آبه یا ترش آبه و طرز تهیه آن

ماهی را در تابه و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و پس از سرخ شدن یک سمت، آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. کوکو یا کتلت اوزون برون، یکی از لذیذترین غذاهای دریایی گیلانی است که با ماهی اوزون برون چرخ شده، پیاز، تخم‌مرغ و سبزی معطر درست می‌شود. سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، مرغ، پیاز، آب لیموی تازه، نمک، فلفل و زردچوبه درست می‌شود. در نیم ساعت پایانی پخت خورش، گوجه فرنگی حلقه حلقه و سرخ شده را روی گوشت قیمه بچینید تا بپزند.

#8 پیتزا سولی تنکابن

سیر له شده و گوجه فرنگی خرد شده را به بقیه پیاز در تابه بیفزایید و تفت دهید تا آب گوجه فرنگی کاملا کشیده شود. مواد تفت داده شده را به‌همراه سیب‌زمینی از وسط نصف شده به لوبیای پخته اضافه کنید. کباب ترش، یکی از کباب‌های اصیل و لذیذ گیلانی است که سبزیجات معطر محلی و آب انار نقش بسزایی در عطر و طعم آن دارند و همان طور که از نام آن پیدا است، طعمی نسبتا ترش دارد. این کباب خوشمزه با نان یا برنج سرو می‌شود و تجربه‌ای بی‌نظیر از آشپزی گیلانی را به شما پیشنهاد می‌کند. رب انار، نمک و فلفل و سبزیجات معطر را در غذاساز بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. اگر احساس کردید که سس خیلی غلیظ و ترش است، کمی آب سرد یا آب انار به آن اضافه کنید.

در ظرف دیگری سبزیجات خردشده را با مقدار کمی روغن تفت می‌دهند تا آب آن خشک شده و کمی سرخ شود. پیاز را سرخ کرده، گردو و رب انار را به آن اضافه می‌کنند و پس از کمی تفت دادن، سبزی سرخ شده را به همراه آب به آن می‌افزایند. در این مرحله مرغ‌ها را درون خورشت قرار داده و اجازه می‌دهند غذا خوب جا بیفتد و روغن بیندازد. سیر، بادمجان، گردو، زردچوبه، طعم‌دهنده‌های ترشی مانند رب انار، آب انار و نارنج و سبزی‌های محلی مثل چوچاق و خالواش از مواد اصلی بسیاری از غذاهای محلی گیلانی هستند. در ادامه شما را با طرز تهیه انواع غذاهای گیلانی در خانه آشنا می‌کنیم تا با طبخ آن‌ها در منزل، حال و هوای شمال را به خانه بیاورید. البته ممکن است این غذاها فقط به استان گیلان تعلق نداشته باشند و در دیگر نقاط کشور و به‌خصوص دیگر استان‌های شمالی نیز با سبک و سیاقی متفاوت طبخ شوند.

سپس مرغ‌های سرخ شده را به‌همراه آب مرغ به مخلوط سیر و تخم‌مرغ بیفزایید تا خورش سیر قلیه گیلکی، جا افتاده و به روغن بیفتد. خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ را با برنج، ترب سفید، انواع ترشی و سالاد و زیتون سرو کنید. پیاز داغ را با زردچوبه و مرغ‌ها تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه از بین برود و مرغ‌ها طلایی رنگ شوند. سپس گردوی آسیاب شده را به مرغ اضافه کنید و تا آن را زمانی که گردو سرخ شود، کمی تفت دهید. نمک، فلفل و رب انار را در قابلمه بریزید و برای دو دقیقه مواد را تفت دهید.