غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها جاذبه ها


در استان کهگیلویه و بویر احمد نباید انتظار غذاهای پرچرب و سنگین را داشته باشید؛ زیرا ریشه غذاهای سنتی این منطقه در زندگی عشایری گذشتگان این استان است. غذاهای محلی این استان معمولا با نان محلی سرو می‌شوند و از میان آن‌ها می‌توان به شله ماسی، شله ماشکی، شله بادامی، کله جوشک، شله شیری، پلو یا آش کنگری، نان بلوط و غیره اشاره کرد. در زمان‌های دور که افراد به یخچال دسترسی نداشتند، برای نگهداری گوشت، آن را قورمه می‌کردند؛ فرآیند سختی که همچنان در میان مردم روستا‌ها و عشایر استان کرمان از جمله شهر بابک جایگاه خاصی دارد. آن‌ها برای قورمه کردن گوشت، بزغاله را در اواسط پاییز ذبح می‌کردند و سپس پوست آن‌ را به‌صورت خیکی می‌کندند تا از آن مشک درست کنند. لاشه‌ بز در ادامه تمیز شده و از جایی مانند سقف راهرو یا دالان آویزان می‌شد تا برای یک شب به‌اصلاح لاشه ببندد. سپس قبل از طلوع آفتاب، لاشه‌ را به‌اندازه قیمه‌ای درمی‌آوردند.

  • برد گوری ها یا سنگ گبری ها، قدیمی ترین آثار سنگی استان می‌باشند که به دوره ماد تا پایان حکومت ساسانیان تعلق دارد.
  • سپس آنرا با برنج نیم پخته گلوله کرده در آب قرار می ­دهند و کمی برنج و سبزی در آن می­ ریزند و پس از جوش آمدن آنرا داخل آتش کرده و حرارت می­ دهند تا کاملاً پخته شود این غذا مناسب افرادی است که سرماخورده­اند.
  • استان سمنان به‌دلیل قرارگیری در منطقه‌ جغرافیایی ویژه با اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی و همچنین به‌دلیل وضعیت آب و خاک، از موقعیت کشاورزی مطلوبی برخوردار نیست.
  • کشک سالاری، یکی از غذاهای محلی مردم بیرجند در استان خراسان جنوبی است که نباید به‌هیچ‌وجه تجربه‌ مزه کردن آن را در سفر به این منطقه از دست داد.
  • از طعم و مزه فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و مردم این استان در مناسبت‌ها و فصول مختلف، غذاهای متنوعی می‌پزند.

مردم هر منطقه در جنوب کشور از یک نوع ماهی خاص برای تهیه قلیه ماهی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال در بندرعباس از ماهی شیر یا زبیدی، در اهواز از میش ماهی و هامور و در بندر گناوه از ماهی سرخو یا همار استفاده می‌کنند. یکی از مشهورترین قلیه ماهی‌ها در بوشهر طبخ می‌شود که به آن «قلیه مُی» می‌گویند. آش مغذی ترخینه، متشکل از ترخینه جامد، حبوباتی چون عدس، لوبیا و نخود، سبزیجات معطر، پیاز، فلفل و زردچوبه است. بریان یا بریون که اغلب با نام بریانی در ایران شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین غذاهای سنتی اصفهان به شمار می‌آید. این غذا از جایگاه خاصی در میراث غذایی این استان برخوردار است و طعم بسیار لذیذی دارد.

زیر برنجی (آش گوشت)

این غذا به سبب وجود کشک بسیار مناسب برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند می باشد. پیاز، لوبیا، برنج، سبزی آش، کشک، نعنا، نمک و فلفل سیاه و زردچوبه از مواد تشکیل دهنده آن هستند. از جمله غذاهای مقوی و سالم است که در بخش هایی از استان چهارمحال و بختیاری به خصوص سامان پخته می شود. این شهرستان به دلیل دارا بودن تولیدات باغی به خصوص گردو و بادام در سطح ایران مشهور است.برنج، مغز گردو، گوشت گوسفندی، پیاز، زرشک، زعفران مواد تشکیل دهنده این غذای خوش مزه هستند. این غذا به واسطه ی وجود گردو و زعفران و گوشت جزو غذاهای مجلسی ایل بختیاری محسوب می شود.

جاهای دیدنی

این استان از نظر اقلیمی دارای تنوع بسیاری است؛ به‌طوری که از اقلیم بیابانی در قسمت‌های جنوبی آغاز و تا اقلیم‌های نیمه مرطوب و مرطوب در قسمت‌های شمالی ادامه پیدا می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشهورترین غذاهای محلی استان البرز آشنا کنیم. با این وجود، طعم لذیذ و متفاوت آن باعث شده است که راه خود را به هر سفره‌ای باز کند. بریان، غذایی چرب، مقوی، پرخاصیت و خوش‌طعم است که با استفاده از گوشت گوسفند چرخ‌کرده، نعنا، پیاز، زعفران و دارچین درست می‌شود و معمولا همراه با جگر سفید پخته چرخ‌شده و نان سنگک به سر میز آورده می‌شود. طبخ این غذا کمی مشکل است اما طعم خارق‌العاده آن، قطعا ارزش زحمتی که می‌کشید را خواهد داشت. از مواد اولیه آش دوغ می‌توان به انواع حبوبات مانند نخود و لوبیا، سبزی‌های مختلف، تره و انواع سبزی‌های کوهی و محلی اشاره کرد.

و بر این باوریم که آینده ی روشنی در انتظار گردشگری کشور عزیزمان ایران است. این آش به دلیل ترکیبات استفاده شده در آن یکی از بهترین غذا ها برای خون سازی و پاک کردن کبد است و رنگ رخسار را روشن و گلگون می کند. خمیر نان را روی آتش می پزند سپس آنرا زیر خاکستر آتش می گذارند تا خوب پخته شود بعد کمی روغن به آن می زنند و می خورند.

خورش عدس سبز، یکی از لذیذترین و مقوی‌ترین خورش‌های ایرانی است که اصالت آن به شهر طالقان در استان البرز برمی‌شود؛ البته این خورش در استان گیلان و مازندران نیز با کمی تفاوت در طرز تهیه درست می‌شود. این خورش، دستور پخت ساده‌ای دارد و می‌تواند به‌عنوان یک وعده غذایی کامل به‌همراه نان یا برنج در رژیم غذایی شما قرار بگیرد. خورش عدس یا مرجو خورش را می‌توان با گوشت یا به‌صورت کاملا گیاهی طبخ کرد.

نان کلانه را می‌توان به‌عنوان میان وعده، عصرانه یا پیش‌غذا همراه با دوغ و ماست محلی سرو کرد. این نان خوشمزه و کاملا گیاهی، همچنین می‌تواند به‌عنوان وعده غذای اصلی در رژیم گیاه‌خواران نیز قرار بگیرد. نوع محلی نان کلانه معمولا در تنور یا روی ساج گلی یا سنگی درست می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را روی گاز یا در فر نیز درست کنید. آرد، آب یا شیر، نمک، کره محلی یا روغن کرمانشاهی، زعفران و پیچک محلی و تره کوهی يا «كنیوال» (گیاهان خودرو بهاره کوهی)، تره یا پیازچه از مواد تشکیل‌دهنده این نان سنتی هستند.