غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها جاذبه ها


برنج را خیسانده و گوشت را می پزند بعد برنج و گوشت و زیره و نمک را داخل کرده در آن آب می‌ریزند و روی آتش می گذارند تا جوش آید بعد از پختن در حالیکه کمی آب داشته باشد آنرا می کوبند و تقریباً مثل حلیم برنجی می شود. بعد از چند روز كه پیروزمندانه به ایل بازگشت مراسم عقد و ازدواج جوان صورت می گیرد و گوشت شكار جهت تهیه غذای عروسی استفاده می شود. رسم شكار سنتی قدیمی است كه ریشه در آداب اصیل بختیاری دارد و بسیار دیدنی است. کافی شاپ نارین آخرین رستوران از رستوران های شهرکرد نیز یک کافی‌شاپ مدرن است که فضا و دکوراسیونی دل‌نشین دارد. با رفتن به این کافه می‌توانید لذت چشیدن بهترین پاستاها را در فضایی دنج و آرام تجربه کنید. رستوران تخت جمشید از آن دسته از رستوران‌های شهرکرد است که چیدمان و دکوراسیون قدیمی خود را حفظ کرده است.

  • خورش عدس را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با پیاز داغ و چند پر جعفری تازه تزئین کنید.
  • پیاز و فلفل دلمه ای را خلال کنید و 4 ، 5 ساعت قبل از سیخ کشیدن مرغ و گوشت آنها را داخل مواد شان بریزید.
  • با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر کباب بختیاری تهیه کنید.
  • این تخت خواب دارای ویژگی های مختلف بوده و در سایز های مختلف تولید می شود.
  • اين غذا را ميتوان بر حسب سليقه و ذايقه با گردو وكشمش هم مصرف نمود .

مثلا اگر دوست دارید مراسم چراغ بران شهرکرد را از نزدیک ببینید، باید در لحظه سال تحویل خودتان را به امامزاده حلیمه و حکیمه برسانید. در این مراسم مردم بومی هنگام تحویل سال نو، با فانوس‌های نفتی در بارگاه این امامزادگان جمع می‌شوند و سادات برای تبریک سال جدید شمع و چراغ روشن می‌کنند. در ماه محرم نیز مراسم متنوعی برگزار می‌شود، از تعزیه حضرت قاسم در روز هفتم و نهم محرم گرفته تا مراسم آیینی و ویژه در روز عاشورا که همگی در شهر طاقانک برگزار می‌شود. اگر به قصد تفریح و گردش، باروبنه سفر به چهارمحال زیبا را بسته‌اید، پس نباید آب‌وهوای بهشتی این استان را در فصل بهار و تابستان از دست بدهید. در فصل بهار، ماه‌های اردیبهشت و خرداد بهترین زمان سفر به این بهشت دیدنی است و در فصل‌های تابستان و پاییز از اوایل شهریور تا اوایل آبان وقت مناسبی برای دیدن کردن از زیبایی‌های این استان است.

سفره‌خانه چوبین

برای تهیه کباب بختیاری فیله گوساله را به خوبی بشویید و خشک کنید سپس فیله گوساله را به طول روی سطح صاف مناسبی قرار دهید و آن را قبضه کنید و برش دهید. آش گوشت، یکی از غذاهای مجلسی شهرستان خرم آباد در استان لرستان است که معمولا برای عروسی‌ها و اعیاد طبخ می‌شود. این غذا برخلاف نام آن، یک آش نیست؛ بلکه یک مدل چلو گوشت است که به آن زیربرنجی نیز می‌گویند. زیر برنجی در سینی بزرگی که به‌ اصطلاح لری به آن مجمع می‌گویند، سرو می‌شود. خورش اناربیج با ظاهری خوشرنگ و لعاب و عطر و بوی سبزیجات محلی، دقیقا همان غذایی است که برای شب یلدا به آن نیاز دارید؛ پس درنگ نکنید و به آشپزخانه بروید تا یک خورشی لذیذ و زیبا با تزئین دانه‌های انار طبخ کنید.

دیدنیهای شهر فارسان

این غذای خوش‌رنگ و لعاب با انواع خلال‌های بادام، پسته و پرتقال در کنار زرشک و برنج زعفرانی، ترکیبی بی‌نهایت زیبا از رنگ‌های سبز، سفید، زرد، نارنجی و قرمز را در برابر چشمان شما به نمایش می‌گذارد. برای تهیه این غذای مجلسی و خوشمزه کافی است به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید. مقداری روغن کف قابلمه بریزید و ته‌دیگ دلخواهتان را در ته آن بگذارید. در این فاصله، کشمش و زرشک را جداگانه با کمی روغن یا کره تفت دهید. مقداری از برنج آماده را با زعفران مخلوط کنید و هنگام کشیدن غذا، آن را همراه زرشک و کشمش لابه‌لای برنج بدهید. در آخر روی پلو را با مخلوط گوشت و پیاز داغ، کشمش و زرشک و برنج زعفرانی تزیین کنید.

كال جوش يا كله جوش

این غذای لذیذ معمولا با نان خشک به‌عنوان صبحانه، عصرانه یا شامی سبک سرو می‌شود. در ابتدا مواد لازم برای تهیه کباب بختیاری را مشاهده خواهید کرد و سپس طرز تهیه کباب بختیاری را به شما آموزش می‌دهیم. برای تهیه کباب بختیاری باید مقدار مواد اولیه با همین نسبت های دقیقی که ذکر شده کناد هم قرار بگیرند تا غذای خوشمزه تری داشته باشید. یکی از لذیذترین غذاهای سنتی لرستان آش شله ماش است که به خاطر داشتن مواد تشکیل دهنده آن مثل لوبیا چیتی، عدس، ماش، آب گوشت و برنج خاصیت بسیار زیادی دارد و انرژی لازم در طول روز را تامین می‌کند. این آش در شهر دورود بیشتر از سایر شهرهای لرستان طبخ می‌شود. برای پخت این آش، ماش را به همراه برنج می‌پزند و به آن پیازداغ و ادویه اضافه می‌کنند.

آبشار دره عشق که در این استان واقع شده و ارتفاع آن به بیش از ۱۰۰ متر می رسد از نظر میزان ارتفاع در سرتاسر ایران کم‌نظیر است. این استان از نظر جاذبه های طبیعی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بسیار غنی است. غارها ، رودها و آبشارها، تالاب ها و چشمه های زیادی در سطح استان پراکنده هستند که هر یک مناظر بدیع و دلپذیری را به وجود آورده‌اند. پیوند آب با عناصر طبیعی مانند دره سبز هزار و اقلیم مناسب، آبشار زیبای آتشگاه را در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر لردگان به وجود آورده است . قبضه کردن گوشت در آشپزی به روشی گفته می شود که ابتدا گوشت را به صورت دو ورق باز می کنند ولی تا انتهای گوشت را برش نمی زنند.

برای تهیه پرشکه ابتدا آرد را الک می‌کنند و مقداری آب به آن اضافه می‌کنند تا خمیری کم آب و خشک ایجاد شود. بعد از آن پرشکه را به صورت ریز ریز مانند عدس در می‌آورند و زیر آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود. برای پختن آش نیز ابتدا عدس و سبزی را با هم می‌پزند و بعد به آن پرشکه اضافه می‌کنند. دنده کباب که در گویش محلی به آن دنه کواو می‌گویند، از محبوب‌ترین غذاهای غرب ایران و زاگرس است، هر چند این غذا معمولا با نام کرمانشاه کنار هم می‌آید. اگر می‌خواهید طعم یک کباب خوشمزه را در لرستان امتحان کنید، به سراغ دنده کباب بروید. سس مخصوصی که همراه دنده کباب سرو می‌کنند، طعمی خاص به کباب می‌دهد و آن را از دنده کباب‌هایی که در سایر شهرها طبخ می‌شود، متمایز می‌کند.