غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها جاذبه ها


طرز تهیه آش بی‌بی سه‌شنبه بسیار شبیه به آش رشته است، با این تفاوت که در آن کوفته ریزه گوشتی می‌ریزند و همین موضوع، این آش را تبدیل به غذایی پرملات، سیرکننده و مقوی می‌کند. درجه سختی طبخ این آش، متوسط است و شما می‌توانید در زمانی حدود سه ساعت آن را در خانه درست کنید. در ادامه با همراه باشید تا شما را با طرز تهیه خورش قلیه ترش آشنا کنیم. خورش قلیه ترش، یک غذای مناسب برای سرو در وعده‌های اصلی است. این خورش محلی لری با برنج خورده می‌شود و سالادهای سنتی مانند سالاد فصل، سالاد کنگر و سالاد شیرازی از گزینه‌های فوق‌العاده برای سرو در کنار آن هستند.

  • اشکنه، یکی از غذاهای اصیل، لذیذ و بدون گوشت ایرانی است که معمولا همراه با نان سرو می‌شود.
  • به‌طور کلی، رژیم غذایی مردم اصفهان با گوشت عجین شده است که برای علاقه‌مندان به گوشت، به‌خصوص گوشت قرمز، یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید.
  • از جمله معروفترین و محبوب ترین غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، کباب بختیاری است.
  • در نتیجه مردم این خطه از کشور از گیاهان طبیعى خوراکى مانند قارچ، کرفس، کنگر و ریواس به‌صورت تازه و خشک نهایت استفاده را می‌برند.
  • اسم یزد با قطاب و لوز و پشمک گره خورده است؛ سوغاتی‌های خوشمزه‌ای که بخشی از خاطرات ما شده‌اند.
  • غذايي است كه براي پختن آن ابتدا كشك را مي‌سايند و در آب ريخته و حرارت مي‌دهند.

پلو بریانی، همان طور که از نام آن پیدا است از ترکیب پلو و مایه بریانی درست می‌شود. پلو بریانی، یک نسخه کاملا گیاهی هم دارد که بدون گوشت و با سبزیجات مختلف مانند سیب‌زمینی، هویج، قارچ و غیره درست می‌شود و گیاهخواران عزیز می‌توانند از طعم آن لذت ببرند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه بریانی پلو و انواع آن و همچنین ترکیب ادویه بریانی بلوچی آشنا کنیم. گوزلمه یکی از غذاهای محلی ارومیه است که با سیر، تخم‌مرغ، ماست، روغن و نمک درست می‌شود. «گوزلمه» در زبان ارومیه‌ای به‌معنای «منتظر نباش» یا «صبر نکن» است و دلیل نام‌گذاری این غذا این است که تهیه گوزلمه به زمان بسیاری نیاز ندارد و بسیار ساده است. گوزلمه یک فست فود ایرانی به شمار می‌آید و شما می‌توانید آن را با کمی تزئین، به پیش‌غذایی مجلسی نیز تبدیل کنید.

تهیه غذای کوروش (روستای چلیوان)

در مرحله پایانی از طرز تهیه کباب بختیاری یک عدد فیله گوشت و یک عدد فیله مرغ به صورت یک در میان در سیخ بگذارید و روی آتش با داخل تابه کباب ها را آماده کنید، نوش جان. ابتدا پیازهای خردشده را در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شوند. سپس گوشت را همراه ادویه به پیاز داغ بیفزایید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد. لپه‌ای را که از چند ساعت قبل خیسانده‌اید، به بقیه مواد اضافه کنید و قدری هم بزنید تا لپه تفت مختصری بخورد و خامی آن گرفته شود. بعد از چند دقیقه رب گوجه‌فرنگی را در خورش بریزید و اجازه دهید که رب رنگ باز کند. وقتی گوشت نیم‌پز شد، آلوهایی که از قبل خیس کرده‌اید، در خورشت بریزید.

۱۸. غذاهای محلی استان زنجان

معمولا هر مجمع برای سه نفر در نظر گرفته می‌شود و افراد به‌شکل گرد دور سینی جمع می‌شوند و غذا را میل می‌کنند. آب مورد استفاده برای پخت کوفته‌ها نباید بیش از حد باشد؛ زیرا در غیر اینصورت کوفته‌ها از هم باز می‌شوند و ظاهر خود را از دست می‌دهند. نسبت دقیق سبزی را رعایت کنید و بیش از حد در سبزی شنبلیله نریزید؛ زیرا خورش شما را تلخ می‌کند.

آش بی‌بی سه‌شنبه با سبزی آش، کوفته ریزه، حبوبات (نخود، عدس و لوبیا چشم بلبلی)، رشته آش، نمک، فلفل و ادویه درست می‌شود و تزیینات آن معمولا مانند آش رشته، سیر داغ، پیاز داغ؛ نعنا داغ و کشک است. اکبر جوجه، مواد اولیه ساده‌ای دارد که شامل جوجه مرغ، رب انار و کره می‌شود و در کنار آن برنج زعفرانی و سس انار قرار می‌گیرد. مهم‌ترین نکته درباره این غذا، نحوه طبخ ویژه آن است که نتیجه‌ای منحصربه‌فرد و فوق‌العاده خلق می‌کند. اولین بار رستورانی به نام اکبر جوجه این غذا را طبخ کرد و از آن زمان این غذای خوشمزه مازندرانی را به اسم اکبر جوجه می‌شناسند. غذای لذیذ و نوستالژیک اکبر جوجه در کنار سس انار، یک لیوان دوغ، ماست، زیتون و دیگر مخلفات شمالی، تجربه سفر به شمال کشور را برایتان تکمیل می‌کند.