غذاهای محلی استان چهار محال و بختیاری بیا تور


شما می‌توانید در ۱۰ دقیقه آخر پخت، یک یا دو عدد هل را به خورش اضافه کنید تا عطر بهتری به غذا بدهد. قله ماسوا، یکی از غذاهای محلی ایلام است که با آش ماسوا تفاوت بسیاری دارد. این غذا که در واقع همان کله پاچه است، با کشک سرو می‌شود و بسیار مقوی و سیرکننده است.

  • در این مراسم مردم بومی هنگام تحویل سال نو، با فانوس‌های نفتی در بارگاه این امامزادگان جمع می‌شوند و سادات برای تبریک سال جدید شمع و چراغ روشن می‌کنند.
  • این آش را تا حدی هم می‌زنند تا به صورت حلیم کش دار دربیاید.
  • اش دوغ بختیاری همانند کباب بختیاری در این منطقه معروف است و طرفداران زیادی دارد.
  • در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه آش دوغ اردبیلی، نکات طلایی پخت آش دوغ و انواع آن در ایران آشنا کنیم تا بتوانید یک آش دوغ خوشمزه در خانه درست کنید و از طعم آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.
  • خمیر باید برای دو روز، زیر نور آفتاب و در هوای خشک قرار بگیرد.
  • در طبخ این غذا زیاد تفاوتی در شهرستان های دیگر استان وجود ندارد.

حالا مخلوط جاصل را نیز به مدت دوازده تا بیست و چهار ساعت داخل یخچال بگذارید و اجازه دهید مزه دار شود سپس پیاز و فلفل دلمه ای را خلال کنید. شما می‌توانید از لیمو امانی کامل هم استفاده کنید؛ اما در این صورت، آبگوشت شما کمتر ترش می‌شود. برای این کار، حتما لیموها را سوراخ کنید و از قبل در آب قرار دهید. شما می‌توانید از رب گوجه‌فرنگی نیز برای خوش‌رنگ کردن پلو عربی استفاده کنید. سفره بی‌بی سه‌شنبه، سفره‌ای فقیرانه است که وسایل لازم برای آن را از هفت خانه که فردی به نام فاطمه در آن‌ها باشد، تهیه می‌کنند.

طرز تهیه ماهی لیمویی

در این مرحله از طرز تهیه کباب بختیاری ، در نیم ساعت پایانی به مواد آب لیمو افزوده و در زمان به سیخ کشیدن گوشت ها کمی نمک روی آن بپاشید. یکی از انواع کباب های سنتی و محبوب ایرانی کباب بختیاری است که این کباب را می توانید برای مهمانی ها و مجالس خود در منزل نیز تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه کباب بختیاری را با روشی آسان و متفاوت مشاهده خواهید کرد. باقلاقاتق، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند. این غذای خوشمزه و مقوی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود و معمولا آن را با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می‌کنند. باقلاقاتق یا باقالی قاتوق، یکی از قدیمی‌ترین خورش‌های محلی استان گیلان است که در تمام شهرهای شمالی، به‌خصوص شهرهای استان گیلان، پخته می‌شود.

غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری

در ابتدای پخت باید آتش کباب تند باشد تا روی گوشت کمی برشته شود. در حین پخت کباب بختیاری، هر چند دقیقه یکبار با فرچه یا چنگال کره را بر روی کباب بمالید تا نرم و لذیذ تر شود. بعد از آن که کباب بختیاری به خوبی پخته شد، سیخ های کباب را در ظرفی قرار داده و با استفاده از یک تکه نان، کباب ها را از سیخ جدا کنید. در صورت تمایل در کنار کباب بختیاری می توانید چند سیخ گوجه و فلفل کبابی نیز تهیه کنید. در صورتی که دوست ندارید از گوشت مرغ در کباب بختیاری استفاده کنید می توانید گوشت مرغ را از مواد لازم حذف کنید و به جای آن از ۸۰۰ گرم گوشت گوسفندی یا گوساله استفاده کنید.

زنجانی‌ها برای تهیه جغور بغور (جیغیر بیغیر) از دل و جگر و قلوه گوسفند همراه با غوره، پیاز، گوجه‌فرنگی و ادویه استفاده می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید این خوراک در زنجان به‌عنوان صبحانه میل می‌شود و در سفر به این منطقه خواهید دید که دکه‌ها و رستوران‌های بسیاری در طول صبح، جغور بغور داغ را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. پایه این غذا را موادی مانند دل، قلوه و جگر گوسفند تشکیل می‌دهد که همراه با ادویه‌جات مختلف و سبزیجانی مثل پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی ترکیب می‌شوند وطعمی لذیذ را خلق می‌کنند. خرما پلو یکی از غذای اصیل و مقوی اهوازی است که می‌توان آن را برای وعده سحر یا افطار در ماه مبارک رمضان سرو کرد. خرما پلو، یک غذای مجلسی و فوق‌العاده لذیذ برای سرو در مهمانی‌ها نیز است که با مواد مختلفی درست می‌شود.