غذاهای شمالی 20 غذای خوشمزه شمال ایران


برای مشاهده بهترین رستوران دررشت به لینک مربوطه مراجعه نمایید. این غذای گیلانی با ماهی کولی درست می‌شود و تقریبا چیزی شبیه فسنجان است. سبزی‌هایی که در این خورش استفاده می‌شود، شامل نعنا و گشنیز و سبزی‌های شمالی خاصی مانند خالواش و چوچاق است. یا از راه خرید اینترنتی غذا از رستوران‌ها یا با مراجعه حضوری، غورابیج را امتحان کنید. غذاهای شمالی | رشت به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو ثبت جهانی شده است. رستوران خوش‌بین جزو اقتصادی‌ترین رستوران‌های گیلکی در تهران است.

دوش کباب برخلاف دیگر کباب‌ها با گوشت بیات یا مدتی از زمان ذبح گذشته درست می‌شود. شما می‌توانیدمواد را به‌جای پختن برای ۱۵ دقیقه در فر گرم شده قرار دهید. در سبزی قلیه ماهی شمالی، مقدار گشنیز باید چهار برابر شنبلیله باشد؛ زیرا زیاد بودن شنبلیله باعث تلخ شدن خورش می‌شود. شما می‌توانید گوجه‌فرنگی را از طرز تهیه ورقه حذف کنید. این غذا را در کنار برنج کته و سبزی خوردن و سیر ترشی سرو کنید.

اگر ماسالال و ماسوله و یا هر شهر دیگر در رشت رفتید حتما یکبار میرزا قاسمی را تجربه کنید. اناربیچ که با نام‌های سنگه خورش و انار آویچ هم در گیلان شناخته می‌شود یکی دیگر از غذاهای خوشمزه رشت است. اگر تا به حال شما این غذای لذیذ را امتحان نکرده‌اید بهتر است که برای یک بار هم که شده این غذا را میل کنید.

  • شمالی‌ها با سالم‌ترین مواد غذایی و البته با ذوق فراوان، هنرمندانه خورشت‌های بی‌نظیری درست می‌کنند.
  • طعم این اش مخصوص گیلانی، کاملا ترش است و در برخی طرز تهیه‌ها برای ترشی بیشتر در آن، گوجه‌سبز هم می‌ریزند.
  • برای این کار حتما مرغ را از چند ساعت قبل با مقداری آب انار، نمک و فلفل مزه‌دار کنید.
  • گیاه «ترشه واش»، یک گیاه خودرو است که معمولا در مناطق نیمه‌گرمسیری و گرمسیری به‌صورت طبیعی رشد می‌کند.

صرف غذا در یک محیط آرامش بخش و زیبا از مهم ترین ویژگی های یک رستوران با کیفیت است. مجموعه رستوران های رزاقی با داشتن این ویژگی ها به بهترین رستوران گیلان و بهترین رستوران رشت تبدیل شده است. تمام غذاهای اصلی رستوران لاکان ماهی دارند و به همین ماهی‌هایشان هم معروف هستند. بعضی پیش غذاهای معروف مثل میرزاقاسمی و ماست و زیتون محلی هم دارند. قیمت‌های لاکان هم نسبت به بسیاری از رقیب‌هایش پایین‌تر است و مشتری‌های قدیمی‌اش می‌گویند کیفیت غذاها با گذشت سال‌ها هیچ تغییری نکرده. این رستوران در خیابان جردن قرار دارد و جزو رستوران‌های لوکس هم به حساب می‌آید.

شکم گردی با غذاهای محلی رشت

شمال غذاهای دریایی زیادی دارد که برای درست کردن آن ها از چاشنی هایی استفاده می شود که طعم آن ها را منحصربفرد کرده است. ماهی ها بر روی آتش یا ذغال درست می شوند اما از آنجایی که امروز بیشتر خانواده ها فر دارند تهیه ی آن کمی راحت تر شده است. در واقع برای آماده کردن این غذا شکم یک ماهی سفید نر با رب انار، سبزیجات و گردو پر می شود و در آخر هم ماهی بر روی زغال کبابی می شود. در این فاصله ۲ تا پیاز متوسط رو رنده کرده و با روغن کم، مقداری زردچوبه و نمک، ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی و ۱ قاشق غذاخوری رب انار ترش تفت دهید. لونگی، یکی از غذاهای محلی شمالی کشور است که خاستگاه آن به شهرهای آستارا و تالش در غرب گیلان برمی‌شود. این غذای لذیذ در آستارا و تالش با مرغ، اردک یا بادمجان به‌صورت شکم پر درست می‌شود و چاشنی آن، انواع رب ازگیل، رب آلوچه، آبغوره و رب انار است.

گوشت تفت داده شده را روی پیازها و به‌ترتیب، گوجه فرنگی حلقه حلقه شده و سیب‌زمینی حلقه حلقه شده را روی هم قرار دهید. لیمو عمانی خرد شده، سماق و فلفل را با کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی مواد بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا تاس کباب آرام آرام بپزد و جا بیفتد.

غذاهای مازندرانی

آب مرغ را اضافه کنید و با آرد هم بزنید تا گلوله‌ای باقی نماند. سپس رب گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل را به سس بیفزایید و هم بزنید. در آخر، زعفران دم‌کرده و جعفری خرد شده را در سس بریزید . سس گوجه‌فرنگی و سس تند را در یک کاسه با سس مخصوص مخلوط کرده و در کنار کوکو سرو کنید. تخم‌مرغ‌های هم‌زده را با بیکینگ پودر، زعفران دم‌کرده و دو قاشق ماست چکیده هم بزنید. نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر کاری، پودر فلفل قرمز را هم اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

سینه مرغ را به پیازها بیفزایید و درب قابلمه را ببندید. پس از طلایی شدن پیازها و سرخ شدن مرغ، یک لیتر آب جوش در قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید تا مرغ بپزد. خورش غورابه یکی از انواع غذاهای محلی استان گیلان است که شباهت بسیاری به خورش فسنجان دارد؛ اما با این تفاوت که در طبخ این غذا از سبزیجات معطر و خاص استفاده می‌شود. خورش غورابه با طعمی ترش به‌علت وجود آبغوره و بافتی سیرکننده و جذاب، همراه با برنج محلی سرو می‌شود. قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید.

پیاز را ریز خرد کرده و تفت داده، سپس سیر رنده شده را افزوده و تفت دهید. در مرحله بعد دو حبه سیر را رنده کرده و به پیاز اضافه کنید و برای ۲ دقیقه تفت دهید. کباب ترش شمالی را در کنار کته زعفرانی، زیتون پرورده و ماست-نعناع سرو کنید. منطقه‌ای که با مناظر طبیعی و آب و هوایی جادویی، شما را چنان افسون می‌کند که زمان از دستتان در می‌رود و دوست ندارید هیچ‌وقت سفر تمام شود. اگر رب انار شما خیلی ترش است، کمی شکر به ناز خاتون اضافه کنید تا طعم آن تعدیل شود. شما می‌توانید کمی سیاه دانه و تخم گشنیز به‌همراه موسیر نیز در ناز خاتون بریزید تا طعم لذیذتری بگیرد.