غذاهای سنتی، بومی و محلی استان چهار محال و بختیاری طرز پخت و مواد-غذای هرمزگان


کباب بختیاری، یکی از کباب‌های لذیذ و مشهور ایرانی است که خاستگاه آن به استان چهارمحال و بختیاری و لرستان برمی‌گردد؛ البته این نوع کباب امروزه در سراسر ایران و جهان طبخ می‌شود و از طرفداران بسیاری برخوردار است. برای تهیه کباب بختیاری به راسته گوسفندی و سینه مرغ یا فیله ماهی نیاز دارید. کباب بختیاری اصیل با گوشت بره و دنبه به‌ صورت یکی در میان در سیخ درست می‌شود و طعمی منحصربه‌فرد دارد. او ترشی یکی از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری که بیشتر در فصول گرم سال در میان عشایر بختیاری پخته می شود و از جمله غذاهایی است که به سرعت و سادگی تهیه می شود. جاهای دیدنی شهرکرد که بسیارند؛ اما یکی از آن‌ها موزه باستان شناسی شهر کرد است. اگر در سفر خود به موزه های شهرکرد و خاصه موزه باستان شناسی سری زدید، بدانید که در نزدیکی شما رستورانی قدیمی و پر از غذاهای خوشمزه قرار گرفته است.

در پایان پس از اینکه کباب آماده شد آنرا به همراه نان یا برنج سرو کنید. کباب بختیاری یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین کباب های ایرانی است که در مناطق مختلف با روش های متفاوتی طبخ می شود. این کباب به طور مرسوم در رستوران های کشور مخلوطی از جوجه کباب و کباب چنجه است.

  • هومسا سامانه رزرو آنلاین ویلا، سوئیت و اقامتگاه بوم‌گردی در سرتاسر ایران است و سعی می‌کند یک اقامت امن را برای مسافران خود تضمین کند.
  • یک ظرف از کره آب شده با کمی زعفران را در کنار خود داشته باشید.
  • تونل کوهرنگ در فاصله 5 کیلومتری شهر چلگرد در استان چهار محال بختیاری واقع شده و وظیفه انتقال آب های …
  • این سبزی، خاصیت های درمانی فراوان چون مسهل و نرم کننده، درمان سرفه، باز کننده مجاری کبدی، درمان یرقان، تقویت کننده روده و … دارد.
  • آش دوغ چهار محال را میتوان در سطح مرکز استان و دیگر شهرستانها پیدا کرد.

این غذا دارای مزه ملس متمایل به ترش ودارای خواص فراوان است. غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، بسیار متنوع و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می باشند. استان چهارمحال و بختیاری، اقلیم و طبیعت زیبا و منحصر بفردی دارد، طبیعت خاص این استان، انواع مواد شامل میوه و غلات و دام و…. را در اختیار ساکنان قرار داده تا مردم این استان بتوانند با استفاده از این مواد غذایی غذاهای رنگین و لذیذ تهیه کنند.

طرز تهیه آب ترشی

تخم مرغ، سبزی قلیه یا همان گشنیز و شنبلیله، روغن، گرد لیمو، رب گوجه فرنگی، نمک و زردچوبه، پیاز و سیر را با هم مخلوط می کنیم و سپس تمبر هندی و آرد را که در کمی آب حل کرده ایم به آن اضافه می کنیم. پاکوره نوعی کوکو است که به دلیل داشتن آرد نخود، منجر به افزایش پتاسیم و کاهش فشار خون می شود. این غذا اصالتا یک غذای هندی است ولی زمان بسیار طولانی است که جز غذاهای سنتی خوزستان محسوب می شود. علاوه بر آرد نخود، تخم مرغ، زعفران، فلفل قرمز و تره برای تهیه این غذا ضروری اند.

سپس کاسه محتوی گوشت ها را از یخچال بیرون می آوریم و اول یک تکه از فیله های مرغ را سیخ می کنیم و بعد یک تکه از فیله های گوشت قرمز را قرار می دهیم تا یکی در میان سیخ شوند.همه گوشت ها را به همین شکل سیخ می کنیم. این آش را به شادی میمنت روییدن دندان بچه‌ها می‌پزند و شاید بتوان گفت این آش نوعی غذایی آئینی است که در پخت آن از نخود، لوبیا، عدس، باقلا، گندم استفاده می‌کنند. توله نوعی گیاه با برگهای نسبتا پهن است که در پاییز و زمستان در بیشتر مناطق خوزستان می روید.

بهترین غذاهای ایرانی و غذاهای استان های خراسان

کباب بختیاری تابه‌ای را با انواع سبزیجات بخارپز یا گریل شده سرو کنید. استان چهارمحال و بختیاری با اقلیمی خارق‌العاده و طبیعتی سرسبز، انواع میوه و سبزی، غلات و دام را در اختیار مردمان خود قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند غذا‌هایی رنگارنگ و خوشمزه را با این مواد غذایی تازه تهیه کنند. سپس برنج را اضافه می کنیم وجوشیدن آن تا وقتی که آب برنج کاملا گرفته شود ادامه پیدا می کند .

اگر می‌خواهید به جایی بروید که سلیقه‌های سنتی و سلیقه‌های مدرن با یکدیگر به صلح برسند، پیشنهاد ما به شما رستوران کی تو است. در این رستوران هم غذاهای سنتی و انواع خورش‌های ایرانی سرو می‌شوند و هم غذاهایی مانند ساندویچ‌های مختلف و پاستا. رستوران کی تو، یکی از متنوع‌ترین منوها را بین رستوران‌های شهرکرد دارد.

می‌خواهیم در این شهر گشت‌و‌گذار کنیم و با رستوران‌های شهرکرد آشنا شویم. از رستوران‌های سنتی که بوی کباب و نان داغ در آن‌ها می‌پیچید تا فست‌فودها و کافه‌هایی با فضا و غذاهای مدرن، همگی در این لیست قرار دارند. بعید است که در میان تمام این رستوران‌ها، جایی مطابق سلیقه خود پیدا نکنید. حالا که حرف سفر و تفریح است، این را نیز بدانید که برای خرید بلیط هواپیما شهرکرد می‌توانید به‌صورت آنلاین و از طریق سایت ره بال آسمان اقدام کنید. چهارمحال و بختیاری را می توان در سطح مرکز استان و دیگر شهرستان ها پیدا کرد. در طبخ این غذا زیاد تفاوتی در شهرستان های دیگر استان وجود ندارد.