غذاهای سنتی، بومی و محلی استان چهار محال و بختیاری طرز پخت و مواد


پس بهتر است معطل نکنید و خود را به دست جادوی طبیعت استان چهارمحال بسپارید. در روش دوم همان مراحل بالا را انجام دهید و فقط لازم است کباب بختیاری با سیخ چوبی در ماهیتابه طبخ شود. در استان چهارمحال و بختیاری تولید صنایع دستی بسیار رایج بوده و در میان عشایر بختیاری رونق بسزایی دارد. از صنایع دستی مهم است آن می‌توان به قالیبافی و انواع بافت های خانگی نظیر کلاه نمدی اشاره کرد که تولید آنها به طور عمده برای مصارف خانوار عشایر و روستایی صورت می‌گیرد . استان چهارمحال و بختیاری در قلمروی مرکزی رشته کوههای زاگرس بین پیشکوه های داخلی و استان اصفهان استقلال یافته است.

  • رب گوجه‌فرنگی، نمک، زردچوبه و فلفل را به خمیر فلافل اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • آش سبزی، یکی از آش‌های محلی و سنتی شیراز است که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
  • اين شيريني همان مواد فتير را دارد (فتير نوعي شيريني كه در همه جا پخته مي‌شود. مواد آن تخم‌مرغ، شير، شكر، روغن، آرد، مواد معطر شيريني است)با اين تفاوت كه كمي شيرين‌تر است.
  • پیاز داغ و ادویه‌های لازم را به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند آش خوب جا بیفتد.
  • برای درست کردن هویج پلو با گوشت قلقلی، گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده و ادویه‌های دلخواه مخلوط کرده و از آن کوفته قلقلی درست کنید.

سپس زرشک از قبل خیس خورده را در تابه بریزید و مواد را با هم سرخ کنید. در نهایت، گوشت پخته شده را در تابه بریزید و هل و زعفران باقی‌مانده را به آن‌ها اضافه کنید. یکی از پیازها را خلالی خرد کنید و آن را در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود.

پیچاق قیمه (خورش بادام)

این پل تاریخی یکی از مهم‌ترین پل‌های تاریخی کشور است که در ۲۷ کیلومتری شهرکرد واقع شده است. تفکر اولیه ساخت پل در این مکان به دوره ساسانیان بر می گردد. این پل به دستور زمان خان، رئیس یکی از ایلات قشقایی که زمانی دامنه کوچه آنها تا آن منطقه می رسید بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث گردید . در نحوه کباب بختیاری می توانید کباب ها را بعد از آماده شدن با کمک گوجه فرنگی به سیخ کشیده و ریحان و … به زیبایی تزیین کنید و هم چنین می توانید برای تزیین کباب بختیاری از روش های تزیین جوجه کباب نیز استفاده کنید. کباب بختیاری می توانید به همراه نان سنگک و دوغ در کنار اعضای خانواده خود سرو کنید. برای مشاهده دستور پخت کباب های مختلف می توانید به بخش انواع کباب مجله آرگا مراجعه کنید.

پاکوره نوعی کوکو است که به دلیل داشتن آرد نخود، منجر به افزایش پتاسیم و کاهش فشار خون می شود. این غذا اصالتا یک غذای هندی است ولی زمان بسیار طولانی است که جز غذاهای سنتی خوزستان محسوب می شود. علاوه بر آرد نخود، تخم مرغ، زعفران، فلفل قرمز و تره برای تهیه این غذا ضروری اند. صنایع استان چهارمحال و بختیاری به دو دسته ماشینی و دستی تقسیم می‌شوند.

بهتر است خورش قیمه را با گوشت گوسفندی بپزید که بافتی نرم و چرب دارد. خورش قیمه از حدود ۸۰ تا ۹۰ سال پیش، به‌عنوان یک غذای نذری در میان ایرانیان شناخته می‌شود. برای سرخ کردن بادمجان‌ها حتما آن‌ها را برای نیم ساعت در آب و نمک خیس کنید تا سیاهی و تلخی آن‌ها گرفته شود. اگر تصمیم گرفتید آن را داخل ماهیتابه درست کنید باید حتما کف تابه را با کره چرب کنید و بعد کباب را سرخ کنید. توجه داشته باشید نیاز به روغن زیادی نیست فقط در حدی روغن بریزید که تابه چرب شود. سیخ ها را کف تابه بچینید و اجازه دهید یک سمت کباب سرخ شود سپس سیخ ها را برگردانید تا سمت دیگر کباب ها نیز سرخ شود.

دستور پخت این غذا با چلو گوشت تفاوت زیادی ندارد، اما اگر بر روی هیزم پخته شود بدون شک طعم دلچسب‌تری خواهد گرفت. برای طعم دار کردن گوشت و مرغ، می‌توانید از مقداری فلفل دلمه ای خرد شده نیز استفاده کنید. به طور کلی طعم دار کردن گوشت و مرغ را میتوانید با هر ماده غذایی که دوست دارید انجام دهید. البته تجربه در این مورد بسیار مهم است و برخی مهارت های طعم دار کردن گوشت و مرغ بر اساس تجربه به دست می‌آید.

نکات طرز تهیه کباب بختیاری

قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا برنج بپزد و نرم شود. در همین حین، پیاز خرد شده را در یک تابه در روغن تفت دهید تا خوب طلایی و سرخ شود. پیاز سرخ شده را به برنج در حال پخت بیفزایید و اجازه دهید تا غذا برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه جا بیفتد. در آخر غذا را در ظرف سرو بکشید و روی آن را پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید.

معروف ترین غذاهای محلی ایران

این غذا که طعم ملس خود را مدیون شکر و سرکه است، یکی از غذاهای سنتی استان خوزستان به شمار می آید. در یک طرف، سرکه، شکر، پیاز سرخ شده، نمک و فلفل و نعناع را با هم می جوشانیم. در طرف دیگر، گوشت، پیاز، نمک و فلفل، زردچوبه و آرد نخودچی را مخلوط کرده و به قطعه های مانند دونات تو خالی، تقسیم می کنیم و بهشان نافله می گوییم. نافله ها را در روغن سرخ کرده و در نهایت در مایعی که در طرف اول تهیه کردیم، ریخته و می جوشانیم.

هم چنین به دلیل داشتن پروتئین فراوان می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد و گیاه خواران و یا افرادی که می خواهند کمتر از گوشت استفاده کنند، می توانند از آن استفاده کنند. حالا اجازه دهبد مخلوط حاصل به مدت دوازده تا بیست و چهار ساعت داخل یخچال بماند سپس گوشت سینه مرغ را با زعفران ترکیب کرده و بعد به آن نمک، فلفل، دو قاشق روغن مایع زیتون و آب پیاز بیفزایید. نصف سیب‌زمینی‌ها، پیازها و گوشت گوسفندی را در چرخ‌گوشت، چرخ کنید. سپس مواد چرخ‌کرده را خوب با دست ورز دهید و ادویه‌ها را به آن‌ها بیفزایید. مواد گوشتی را روی سینی فر پهن کنید و گوجه‌ فرنگی‌ها و سیب‌زمینی‌های ورقه شده را به‌همراه فلفل‌های سبز حلقه حلقه شده روی آن بچینید. سینی را برای یک تا دو ساعت در طبقه وسط فر از قبل گرم شده در دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کباب سرداشی آماده شود.