غذاهای ایرانی لیست 65 غذای ایرانی خوشمزه و جدید مجله کوروش-غذای هرمزگان


ترکیبی از گوشت، سبزیجات، لوبیا، برنج و ادویه‌های مختلف باید چند ساعتی بپزد تا برای تبدیل شدن به یخنی لوبیا آماده شود. سپس این مواد پخته شده را له و مخلوط می‌کنند تا به ترکیبی شبیه حلیم تبدیل شود. نمی‌دانم اصلاً معرفی کردن کباب به عنوان یک غذای خوشمزه و دوست داشتنی کار درستی هست یا نه! گوشت اعلای گوسفندی را با هزار و یک فن و مهارت آشپزی که هر کسی هم ندارد، به سیخ می‌کشند و می‌پزند تا کباب بناب آماده شود.

  • برای پخت این غذا شکم یک مرغ درسته را خالی می‌کنند و با مواد مخصوص پر می‌کنند.
  • خورش قیمه یا خورش لپه از غذاهای معروف ایرانی است که طرف‌دار زیادی بین مردم ایران دارد.
  • سپس آن‌ها را در یک ظرف بریزید و مقداری آب لیموترش تازه، فلفل سیاه، نمک و پودر سیر به آن اضافه کنید.
  • می‌توانید کشک را با آب مخلوط‌کنید و به مواد اضافه کنید تا همراه آن‌ها بجوشد.

این غذا اغلب در فصل سرد تهیه می‌شود؛ زیرا مواد اولیه آن طبع گرمی دارند و از کالری بالایی برخوردار هستند و از همین رو انرژی بدن را افزایش می‌دهند. فلافل اهوازی، یکی از غذاهای جنوبی و عربی مشهوری است که در سراسر کشور، تهیه و سرو می‌شود. فلافل اصل، متشکل از نخود و مقدار بسیاری ادویه‌های تند است. فلافل خوزستانی با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود و آن را با نان، گوجه‌فرنگی، خیارشور و انواع ترشی سرو می‌کنند. شیشلیک از غذاهای مخصوص مشهد به حساب می‌آید که از واژه‌ای ترکی گرفته شده است. در زبان ترکی قفقازی، «شیش» به معنی سیخ است و «لیک» به گوشت‌های درون سیخ گفته می‌شود.

قنبر پلو شیرازی

در رستوران سنتی حوض خونه انواع غذاهای سنتی از دیزی تا کباب‌های چرب و خوشمزه سرو می‌شوند. پرسنل رستوران نیز لباس سنتی بر تن کرده‌اند و بسیار خوش‌برخورد هستند. رستوران دارای فضای بسیار زیبایی است و در مرکز آن یک حوض مرمری قرار دارد.

۱۳- آبگوشت به و بادمجان

اگرچه پختن کوفته تبحر خاص خود را می طلبد اما باز هم افراد زیادی می خواهند توپک های این غذا را با دستان خودشان درست کنند. همیشه بحث غذاهای محلی که میشود با یک لیست بلند از غذاهای بسیار خوشمزه روبرو می شویم که انتخاب بین آن ها سخت می شود! هر انسانی ذائقه خاصی دارد، می توانیم بگوییم که میلیون ها ذائقه در ایران و میلیاردها ذائقه در جهان وجود دارد. پیش از آن‌که از این همه تنوع غذا و ترکیب رنگ دل ضعفه بگیرید، بگویید شما کدام غذا را بیشتر از همه دوست دارید. ایرانی‌ها در غذا و خوراکی حجت را تمام کرده‌اند و مهارت‌شان در این زمینه واقعاً ستودنی است. انواع و اقسام غذا با ارزش غذایی بالا، می‌تواند عمر دوباره به شما ببخشد.

آش لخشک مشهدی

با این حال بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید؛ مصرف بیش از حد زرشک موجب افت فشار خون، خارش و حالت تهوع خواهد شد. علاوه بر این توصیه می‌شود کسانی که سابقه سنگ کلیه یا صفرا دارند هم به سراغ این ماده غذایی نروند، چراکه مشکلشان را تشدید خواهد کرد. همین مسئله باعث می‌شود اغلب به زنان باردار توصیه شود از خوردن این ماده غذایی خودداری کنند. دام‌پروری به‌صورت گسترده‌ای در سیستان و بلوچستان رواج دارد، بنابراین شالودهٔ اصلی غذاهای سیستانی را گوشت تشکیل می‌دهد. از دیگر غذاهای محبوب اردبیل می‌توان به آش دوغ, آش میوه و کشمش‌پلو اشاره نمود. در کل این کوفته‌ها شبیه همان کوفته تبریزی هستند با این تفاوت که در هرک دام یکی از مواد اولیه متفاوت است.