غذاهای ایرانی لیست 65 غذای ایرانی خوشمزه و جدید مجله کوروش-غذای هرمزگان


جالب است بدانید که خارجی ها تهچین را به دلیل ظاهر زیبای آن کیک ایرانی می نامند. تهچین برنج با مرغ یا گوشت قرمز، بادمجان و … است اما تهچین مرغ معروف تر و معمولی است. غذاهای محلی و سنتی از مهم ترین جاذبه های گردشگری بشمار می‌روند و اغلب مردمان هر شهر به فرهنگ غذایی خود تعصب خاصی دارند. گاهی این تعصب تا آنجا می‌رود که در شهر های دیگر خیلی از غذاهای محصلی دیگر شهرها پخت نمی‌ شود. بریان تنها غذای مخصوص اصفهان بوده که مکان تهیه و فروش آن جدا و مستقل است و معمولاً با غذاهای دیگر طبخ نمی‌شود و این مساله اهمیت آن را نزد اصفهانی‌ها می‌رساند.

در این کشک کدو از کدو حلوایی به جای کدو سبز استفاده می‌شود. در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین آلبالو با مرغ باید مرغ‌ها را به تکه‌های کوچک برش دهید. سپس آن‌ها را در یک ظرف بریزید و مقداری آب لیموترش تازه، فلفل سیاه، نمک و پودر سیر به آن اضافه کنید. مرغ‌ها را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید برای نیم ساعت مزه‌دار شوند.

  • خورشت هایی نظیر خورشت قرمه سبزی – فسنجان – قیمه و بسیاری از خورشت های دیگر را در این دسته می توانید به سادگی بیابید و از آموزش رایگان آشپزی در این بخش لذت ببرید.
  • اما باید در نظر داشته باشید صرف یک دسر شیرین خالی از لطف نبوده و سردی ماهی و ترشی طعم آن را معتدل می کند.
  • استانبولی یا دمی گوجه یكی از ساده ترین غذاهای خوشمزه است كه با مواد دم دستی ساده هم تهیه میشود.
  • آبگوشت قنبید یا همان آبگوشت کلم سنگ خواص بسیاری دارد و یکی از مفیدترین آبگوشت‌ها است.

شما می‌توانید برای تهیه هر یک از مواد اولیه این غذاهای لذیذ و عالی، سراغ اسنپ اکسپرس بروید و در کمترین زمان ممکن خریدهای خود را تحویل بگیرید. از معروف‌ترین غذاهای جنوبی برنجی می‌توان به قلیه‌ماهی اشاره کرد. قلیه‌ماهی دل عاشقان غذای دریایی و جنوبی را می‌برد زیرا تندی و مزه متفاوت آن تا مدت‌ها در ذهن باقی می‌ماند. رکن اصلی قلیه‌ماهی مانند خورش قرمه‌سبزی، میزان سرخ شدن سبزی و تندی و ترشی ‌خورش است.

برای تهیه دلمه باید لپه را از روز قبل خیس کنید و آن را بپزید. پیاز را سرخ‌کرده و گوشت و ادویه‌های مور نیاز را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه گوشت مقداری پخته شد، برنج و سبزی ها را در ماهیتابه ریخته و تفت بدهید. برای تهیه میگو پلو به میگو پاک شده، گشنیز، پیاز،سیر، زعفران، رب گوجه فرنگی به همراه برنج نیاز داریم. ابتدا پیاز و سیر ها را پوست بگیرید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه با استفاده از یک چاقوی به صورت نگینی خرد کنید. می‌توانید با کلیک بر روی طرز تهیه انواع آش سنتی‌ طرز با تهیه آن آشنا شوید.

قورمه سبزی غذای اصیل ایرانی

بعضی افراد برای هضم بهتر و راحت تر کله پاچه آن را به همراه آبلیمو، آب نارنج تازه و دارچین نوش جان می­کنند. این غذا کلسترول و چربی بالایی دارد و برای وعده‌های بعدی سنگین است و ممکن است کارایی انسان را تحت تاثیر قرار دهد. آب دوغ خیار یک غذای ایرانی سرد استگونه‌هایی شبیه به این غذای ایرانی در ترکیه، مقدونیه، قبرس، آلبانی و ارمنستان نیز تهیه می­شود.

در کلم پلو می‌توان از دو نوع کلم متفاوت استفاده کرد ولی دستور اصلی آن با کلم قمری است. اگر کلم قمری در دسترستان نبود می‌توانید از کلم‌برگ استفاده کنید. در این غذا می‌توانید مرغ را به‌صورت جدا بپزید و مانند خورش در کنار ته‌چین قرار دهید و یا می‌توانید بعد از پختن، آن را ریش‌ریش کرده و ته‌چین را به‌صورت لایه‌لایه درست کنید. به‌طورکلی برای ته‌چین به ماست چکیده و زعفران و یک عدد تخم‌مرغ احتیاج داریم تا با برنج مخلوط کنیم، اما برای این ته‌چین، اسفناج تازه نیز باید داشته باشیم. رکن اصلی این غذا، زرشک است که باید با مقداری شکر و کره آن را تفت بدهید و زعفران اضافه کنید تا زرشک پلو با مرغ مجلسی شما آمادة نوش جان کردن شود.

لیست غذاهای ایرانی بدون برنج – انواع آش

برای آماده‌سازی زرشک پلو ابتدا باید مرغ آن را آماده کرد. مرغ باید با پیاز و کره تفت داده شود، سپس با رب گوجه یک سس غلیظ برای آن آماده شده و آن را به مرغ اضافه کرد تا خورشت کاملا پخته شود. بعد از آماده کردن اولیه مرغ باید برنج آن را آماده کرد. برای پخت برنج ابتدا باید زرشک را با کره، شکر و زعفران تفت داد، سپس آن را به برنج آبکش شده اضافه کرد.

برنج را با مقادیر زیادی کره طبخ می‌کنند که به نرم و خوش عطر شدن زرشک ها کمک می‌کند. خورشت بادمجان با رنگ قرمز و طلایی براقش که با گوجه فرنگی و زردچوبه پخته شده است، یکی از غذاهای بسیار محبوب ایرانیان است. بر روی خورشت لایه ی براقی از روغن و آب خورشت به چشم می‌خورد که نشانگر آن است خورشت در روغن و باقی مواد ساعت ها و به آرامی بر روی گاز پخته شده است.

گوشتی كه همراه با این غذا سرو می شود، اختیاری بوده و می تواند گوشت مرغ یا گوسفند باشد. با این حال، دستور تهیه اصلی باقالی پلو با ماهیچه یا گوشت گردن عنوان شده است. از لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج می‌توان به خورش فسنجان با مرغ اشاره کرد.