غذاهای ایرانی لیست 65 غذای ایرانی خوشمزه و جدید مجله کوروش-غذای هرمزگان


دیزی و یا آبگوشت، یکی از اصلی ترین و مهم ترین غذاهای ایرانی است. «خورش مرغ افشاری» همان خورش مرغ است که در آن قیسی هم به کار می‌رود. برای خوشمزه شدن این غذای ایرانی، در طرز تهیه خوش مرغ افشاری از زعفران استفاده کنید.

  • لازانیا یک غذای ایتالیایی است که طرفداران بسیاری در اقصی نقاط جهان دارد.
  • برای طرز تهیه پتیمچه، تنها به بادمجان و گوجه فرنگی نیاز دارید.
  • استفاده از تمرهندی در این خورش، آن را با غذاهای دیگر متفاوت کرده است.
  • برای طرز تهیه اشکنه زمان کمی لازم است و با مواد ساده‌ای هم درست می‌شود.
  • بعد از آن برنج را شسته و در یک قابلمه ریخته با کمی نمک (و در صورت دلخواه زعفران) میگذاریم تا نیم پز شوند.

حالا که فصل زمستان فرا رسیده است، فرصت تهیه انواع غذاهای ایرانی زمستانی را از دست ندهید. طرز تهیه خورش لبو بسیار ساده است و معمولا به خاطر رنگ جذابش، طرفداران زیادی هم دارد. طرز پخت غذاهای ایرانی سنتی معمولا با مواد در دسترس است.

طرز تهیه کوفته گردو با لپه

این آش در بیشتر مراسم مذهبی و اعیاد ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. سبزی این خورشت پرطرفدار از گشنیز, تره و جعفری تشکیل شده است. بعضی از افراد به دلیل مشکل فشار خون نباید گوشت قرمز مصرف کنند. به همین دلیل بهتر است برای این افراد به جای گوشت، از مرغ استفاده کرد. آن‌ها را نیز به همراه پیاز، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران تفت دهید تا هنگامی که رنگ گوشت تغییر کنید.

طرز تهیه جوجه کباب فسنجانی یا جوجه کباب ترش مجلسی

۲ الی ۳ کفگیر برنج در قابلمه ریخته و روی آن زعفران دمکرده میریزیم. بعد از مخلوط کردن مواد کره آب شده به روش بن ماری رو به مواد اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید. آب ولرم رو باید کم کم اضافه کنید و به مقداری اضافه کنید که مواد به حالت خمیری برسن و خمیر چسبندگی نداشته باشه. برای تهیه خمیر آرد رو داخل ظرف مناسبی بریزین و نمک و خمیر مایه فوری رو بهش اضافه و به خوبی مخلوط کنید. اگر تمایل دارید می‌توانید از کلم قمری هم استفاده کنید.

سپس قسمت چوبی کلم یعنی مغز کلم را به صورت مخروطی با کارد تیزی در می‌آوریم و داخل آب جوش قرار دهیم تا برگ‌ها کمی نرم شوند؛ سپس از آب بیرون آورده و به آرامی برگها را جدا می‌کنیم. بعد از آن برنج را شسته و در یک قابلمه ریخته با کمی نمک (و در صورت دلخواه زعفران) میگذاریم تا نیم پز شوند. سس روی این کلم بسیار خوشمزه است و طعم خاصی به آن خواهد داد. قسمت چوبی کلم یعنی مغز کلم را به صورت مخروطی با کارد تیزی در می‌آوریم و داخل آب جوش قرار دهیم تا برگ‌ها کمی نرم شوند؛ سپس از آب بیرون آورده و به آرامی برگها را جدا می‌کنیم.

طرز تهیه شکر پلو شیرازی

این کار کمک می‌کند میزان فیبر دریافتی شما افزایش پیدا کند و کارکرد دستگاه گوارشتان بهبود یابد. اگر بیماری قلبی دارید در پخت ماهی شکم‌پر به جای کره به سراغ روغن زیتون بروید و غذایتان را با کلم بروکلی بخارپز شده میل کنید. با این کار آنتی اکسیدان‌های موجود در این مواد به بهبود بیماری‌تان کمک زیادی خواهند کرد. یکی از ویژگی‌های طبخ ماهی شکم‌پر این است که می‌توان آن را درون فر یا روی گاز پخت. به علاوه این غذا را می‌توان هم با سبزی پلو و هم با برنج ساده و سفید نوش جان کرد. کباب تابه‌ای از غذا‌های ایرانی ساده و راحتی است که در بسیاری از خانه‌های ایرانی دوست‌داران پر‌وپاقرص خودش را دارد.

کوفته تبریزی از ترکیب گوشت، لپه و سبزیجات تهیه می شود و داخل کوفته هم تخم مرغ آبپز، آلو، گردو، پیاز داغ و زرشک ریخته می شود. لطفاً آش ترش زنجان که به ثبت رسیده را لیست غذاهای خوب ایرانی اضافه فرمایید. در طرز تهیه مرصع پلو معمولا از گوشت مرغ استفاده می‌شود.

تمام آقایان که عاشق این خورش و طعم آن هستند، سرو آن را با پلو زعفرانی و ته دیگ لذیذ آن می‌ پسندند. در آخر سیب زمینی های سرخ کرده یا بادمجان سرخ شده را به خورش اضافه می کنند و همراه با برنج ساده یا زعفرانی نوش جان می کنند. یکی دیگر از غذاهای ایرانی که بسیار محبوب و پرطرفدار است خورش قیمه است. در لیست غذاهای ایرانی ، حلیم ها بیشتر به عنوان صبحانه یا سحری و افطاری در ماه رمضان سرو می شوند. با این حال غذاهایی وجود دارند که اکثریت افراد یک جامعه از چشیدن طعم آن‌ها لذت می‌برند و افراد بیشتری طرفدارشان هستند. این غذاها معمولا به عنوان یک غذای ملی شناخته می‌شوند که اکثر توریست‌ها و افراد علاقه‌مند به حوزه غذای بین‌المللی آن را نمادی از فرهنگ غذایی یک کشور می‌دانند.

تنوع غذایی ایران، مخصوصا غذاهای خوشمزه بسیار زیاد است، البته برای پخت خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی باید با دستور پخت آن‌ها آشنا بود. برای مشاهده دستور پخت انواع غذاهای خوشمزه ایرانی می‌توانید سری به دسته بندی آرسس کوک بزنید و در بخش وعده‌ اصلی غذا این دستور پخت‌ها را مشاهده کنید. ته چین مرغ یکی دیگر از غذاهایی است که جز خوشمزه‌‌ترین غذاهای ایرانی نیز محسوب می‌شود. جالب است بدانید این غذا علاوه بر این جز غذاهای خوشمزه ایرانی است، طرز پختی بسیار ساده دارد و با کمترین مواد اولیه قابل تهیه است.