طرز تهیه 7 غذای شمالی با مرغ با طعمی بی نظیر مینویسم


در ادامه گردوی آسیاب شده را به پیاز و سیر اضافه کنید و برای دو تا سه دقیقه تفت دهید. نصف لیوان آب جوش در قابلمه بریزید، درب آن را ببندید و شعله گاز را کم کنید. لونگی، یکی از غذاهای سنتی و محلی مناطق شمالی کشور و شهرهای آذری زبان است که با مرغ، اردک، بادمجان یا ماهی به‌صورت شکم پر درست می‌شود.

  • سپس آن‌ها را در تابه اشپل بریزید و اجازه دهید تا سفت شوند.
  • مرغ لونگی از غذاهای بی نظیر شمالی است که ظاهر آن شبیه مرغ شکم پر یا بریان است، اما طعم آن به دلیل استفاده از مواد طعم دهنده متفاوت، بسیار خاص است.
  • بعد از پخت نمک اضافه کنید و در نهایت گوجه کباب کنید و با گمج کباب سرو کنید‌.
  • این غذای شمالی اصیلی است زیرا در مناطقی که دریا به شهر چسبیده و یا فاصله کمی دارد، اکثر غذاهای آن منطقه با ماهی تازه و خوشمزه تهیه می شود.
  • حالا چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مرغ با حرارت ملایم به مدت یک ساعت بپزد.

یک عدد پیاز خلالی خرد شده را نیز در کمی روغن تفت دهید تا سبک شوند. سپس برگ سیر ریز خرد شده را به پیازها بیفزایید و آن‌ها را خوب سرخ کنید تا طلایی شوند. در ادامه تخم‌مرغ‌ها را به سیر و پیاز تفت داده شده اضافه کنید و اجازه دهید تا کمی خودشان را بگیرند؛ سپس آن‌ها را هم بزنید.

روش پخت انواع غذاهای شمالی با مرغ

حتما تا به حال فهمیدید که دانه های انار و رب انار چقدر در غذاهای شمالی نقش مهمی دارد. مواد لازم برای تهیه این غذا سیر، پیاز، دانه های انار، رب انار و مرغ است. اول پیاز و سیر را تفت می دهیم و مرغ را به آن اضافه می کنیم تا سرخ شود.

از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده مانند گوشت چرخ کرده

این غذا که نوعی خورش به حساب می‌آید با کته و سیب‌زمینی سرخ کرده سرو می‌شود و طرز تهیه بسیار ساده ای دارد. ترش کباب گیلانی یا «بی جی کباب»، یک نوع خورش است که شباهتی به اسمش ندارد و غیر گیلانی‌ها معمولا آن را با کباب ترش اشتباه می‌گیرند. برای تهیه این غذای خوشمزه به گوشت مرغ خردشده، پیاز ورقه‌ورقه، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی کوچک، زردچوبه، دارچین، آب نارنج، روغن، نمک و فلفل نیاز دارید. این غذا در همه جای استان گیلان طبخ می‌شود و محبوبیت زیادی دارد.

حتی اگر برای سفری لوکس و خاطره‌انگیز، دنبال اجاره ویلا استخردار در شهرهای مختلف ایران باشید، می‌توانید آن را به راحتی در جاباما انجام دهید. اناربیج، اسفناج مرجی، سیر انار و … از غذاهایی هستند که با انار درست می‌شوند. بشته واش یکی دیگر از غذای محلی مازندران است که از خانواده آش‌ها محسوب می‌شود؛ تنها تفاوتی که این غذا با آش دارد این است که این غذا را با برنج نیز می‌توان سرو کرد. کئی پلا، کاملاً بر پایه سبزی‌های و گیاهان پخته می‌شود؛ بنابراین هم برای گیاه‌خوران و هم برای افرادی که دارای رژیم‌های کاهش وزن و یا رژیم‌هایی خاص هستند مناسب است. پیشنهاد می‌کنیم این غذای خوشمزه و مقوی را حتماً امتحان کنید.

«اناربیج» یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی گیلانی است که قدمت آن به زمان مادربزرگ‌ها برمی‌گردد. این غذا به نوعی نسخه قدیمی‌تر خورش فسنجان محلی گیلانی و شمالی است که برخلاف خورش فسنجان در ترکیب خود، سبزی و سیر هم دارد. قدیمی‌ها آن را در ظرف محلی «گمج» درست می‌ کردند و به آن «خورش فسنجان سبزی» می‌ گفتند. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است سرو می‌ کنند. سایر اهالی گیلان هم پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌ دانند.

اگر دوست دارید کبابتان ترش شود می توانید از رب انار و بهار نارنج در سس بیشتر استفاده کنید. لیست غذاهای شمالی شامل موارد بسیار زیادی می‌ شود که به عنوان یک ناهار یا شام خوشمزه می توانید آن ها را تهیه کنید. منوی غذای شمالی آنقدر متنوع است که شما در هنگام انتخاب می توانید تمام سلایق را راضی نگه دارید. امکان طبخ انواع غذاهای نونی شمالی، غذا با گوشت و بدون گوشت برای شما میسر است و ما در این مقاله قصد داریم به شما دستور پخت ۱۵ غذای مختلف را معرفی کنیم. اسفناج، سیر، عدس و پیاز مواد اصلی این غذای لذیذ که از بهترین غذاهای شمالی محسوب می‌شود را تشکیل می‌دهند. شمالی‌ها با سالم‌ترین مواد غذایی و البته با ذوق فراوان، هنرمندانه خورشت‌های بی‌نظیری درست می‌کنند.

مواد اصلی شامی پوک را هم گوشت چرخ کرده گوسفندی بدون چربی، لپه، پیاز، تخم مرغ و ادویه های دلخواه تشکیل می دهند.. در طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی که به آن خورش انار هم گفته می‌ شود، می‌ توان از مرغ یا گوشت قلقلی استفاده کرد. معمولا برای مجلسی‌تر شدن خورش انار مسما، مرغ به کار رفته در آن را به طور کامل سرخ می کنند و از تکه تکه کردن آن خودداری می کنند.

اشپل ماهی را در تابه بریزید تا رنگ آن در اثر گرما تغییر کند. سپس اشپل‌ها را به‌همراه انار و گلپر دوباره در تابه بریزید. در طرز تهیه سنتی فیبیج در کف دیگ یا گمج، نان یا فویل قرار می‌دهند و ماهی را روی آن می‌گذارند. سپس پوست ماهی را با چاقو برش سطحی می‌دهند و لا به لای آن‌ها کره می‌گذارند. در ادامه ماهی شکم پر را روی حرارت ملایم گاز می‌گذارند تا کاملا بپزد.