طرز تهیه 23 غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه مجله کوروش-غذای هرمزگان


کلفتیکو به گونه‌ای طبخ می‌شود که گوشت، بسیار نرم و لطیف شده و به راحتی جویده خواهد شد. البته با توجه به اینکه در تهیه این غذا از گوشت استفاده می‌شود، بنابراین برای کسانی که گیاه‌خوار هستند اصلاً مناسب نخواهد بود. برای پخت این غذا برنج را در آب کاملاً پخته و سپس سبزی‌ها را به آن اضافه می‌کنند. بعد از جا افتادن مواد به آن آب نارنج زده شده و تخم مرغ به آن افزوده می‌شود. ترکیبات این غذا تخم مرغ، برنج، سیر، سبزی‌های اسفناج، جعفری، گشنیز، نعناع خالواش و آب نارنج است.

  • در ابتدا نخود و لوبیا قرمز را از شب قبل به‌صورت جداگانه خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخشان گرفته شود.
  • ماهی‌ها را در سینک بریزید و با فشاری کوچک، پوست آن‌ها را جدا کنید.
  • خورشت «چغرتمه مرغ» یکی از غذا های سنتی گیلان است که طعم ویژه ای دارد.
  • کافه رستوران ماسا با بسیاری از کافه ها و رستوران های خوب تنکابن تفاوت های زیادی دارد چه از لحاظ محیط و امکاناتش و چه از لحاظ غذا ها که در ادامه میخواهیم به معرفیشان بپردازیم.

کوکو گردو، یکی از غذاهای محلی ماسال است که معمولا به‌همراه فسنجان و برنج یا نان سرو می‌شود. این کوکو یک نسخه شیرین هم دارد که برای صبحانه در ماسال سرو می‌شود. برخی افراد، نیمی از مقدار سبزی و پیاز را به مایه شامی اضافه می‌کنند و برای تهیه سس در ابتدا پیاز را تفت می‌دهند و سپس رب و بقیه سبزی را به آن می افزایند. برخی افراد سبزی خشک را با دو قاشق برنج آسیاب کرده و آرد برنج را از طرز تهیه حذف می‌کنند. پس از پخت سبزی، آب نارنج یا آبغوره، نمک و فلفل را به خورش بیفزایید و آن را مزه کنید تا در صورت لزوم، نمک یا آبغوره بیشتری به خورش بیفزایید. سبزى معطر (گشنيز و كمى نعنا، برگ چغندر، برگ سير، اسفناج)، باقلا، عدس، لوبیا چیتی، آرد برنج، سبزی معطر خشک، چغندر، آبغوره یا آب نارنج و گوشت گوسفندی درست می‌شود و طعم و مزه‌ای ترش دارد.

#8 پیتزا سولی تنکابن

در اینجا انواع ماهی از جمله سالمون، قزال آلا وحشی، سوف و حتی تیلاپیا سرو می‌شود. منو گمج موارد زیادی را شامل می‌شود و خورشت‌هایی مثل مالاوابیج و غوره مسما هم دارد که هم با مرغ و هم با گوشت اردک سرو می‌شود. از بین پیش‌غذاها ماست و دلار و ماهی دودی و هفت بیجار هم در منو دیده می‌شود و حتی دسرهایی مثل رشته خوشکار و شیرینی کاکا که هر دو را فقط در گیلان می‌توان پیدا کرد هم در گمج سرو می‌شود. بنابراین می‌توان گفت گمج کامل ترین منو غذاها و خوراکی‌های گیلانی را دارد و از این نظر از رقبا جلوتر است. خورش ترش واش یکی دیگر از خورش‌های گیلانی است که به دلیل وجود سبزی ترش واش یا شبدر ترشک در آن، ترش‌مزه است. این غذا به صورت سنتی در ظرف‌های مخصوصی به نام “گمج” طبخ می‌شود.

آش قلیه گیلانی

چوچاق در بسیاری از خوراکی‌های سنتی گیلان نظیر زیتون پرورده و چاشنی‌هایی مانند دلال و ترشی هفت بیجار استفاده می‌شود. برای تهیه گمج کباب به جز سبزی چوچاق به گوشت گوسفندی، گردو و رب انار نیز نیاز است. این غذا برای جاافتادن و خوشمزه شدن باید مدت زمان زیادی روی شعله کم قرار بگیرد.

این خورشت خوشمزه معمولا به همراه برنج خوش عطر شمالی سرو می شود. سیر واویج، یک غذای خوش‌عطر و طعم گیلانی است که از برگ سیر تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا برگ سیر خرد شده را در مقداری روغن تفت داده و تخم‌مرغ زده‌شده به همراه نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنند.