طرز تهیه 23 غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه مجله کوروش-غذای هرمزگان


دیبیجا، یکی از غذاهای محلی گیلانی است که با اشپل ماهی پخته می‌شود. این غذا دریایی با طعم و مزه‌ای متفاوت با انار ترش یا ترشی و کته سرو می‌شود. تخم‌مرغ، انار دون شده، اشپل (ماهی سفید)، کره، گلپر، نمک و فلفل و برگ سیر از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند که در زمانی کوتاه آماده شده و معمولا به‌عنوان شام سرو می‌شود. پس از مخلوط کردن مواد و باز شدن رنگ رب، نمک و فلفل غذا را اندازه کنید و تکه‌های مرغ سرخ شده را در قابلمه بچینید.

  • کئی پلا یا همان کدو پلو یکی دیگر از غذاهای شمالی است که خاستگاه آن را در مازندران باید پیدا کرد.
  • حتی خیلی‌ها آن را از خوشبین هم بهتر می‌دانند و می‌گویند رتبه اول بهترین کباب ترش برای گیلانه است.
  • اول از همه این موضوع را بگوییم که بخش کافی شاپ به صورت مجزا است و شما هرموقع که به کافه رستوران دهکده مراجعه کنید می توانید از منو و بخش کافی شاپ استفاده کنید.
  • رستوران سنتی کابانا کافه رستوران محسوب می شود چون کلی غذای فست فودی و ایتالیایی خوشمزه و باکیفیت سرو می کند.
  • سس آماده شده را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا مالاوابیج برای حدود دو ساعت روی شعله ملایم گاز بپزد و غلیظ شود.

این غذا از ترکیب گوشت مرغ، رب انار، انار ترش، پیاز، سیر، شکر و ادویه‌جات تهیه می‌شود. گاهی اوقات نیز به جای مرغ از اردک، خروس، غاز یا بلدرچین برای تهیه خورشت ناردون استفاده می‌کنند. ترشی انار در کنار شکری که به آن اضافه می‌شود، طعمی ملس به خورشت داده و آن را خاص و منحصربفرد می‌کند. مخلوط سبزی، سیر، پیاز و رب انار را به‌همراه مرغ‌های سرخ شده و یک تا دو لیوان آب در قابلمه بریزید و کمی هم بزنید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا خورش با درب بسته بپزد و جا بیفتد.

انواع خورش گیلانی با مرغ و گوشت

بادمجان‌ها را پس از سرخ شدن روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی پهن کنید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. پنیر برشته یا املت شمالی که در گویش محلی با نام «پنیر وروشون» شناخته می‌شود، یک غذای لذیذ شرق گیلانی است که می‌توان آن را با هر نوع پنیری درست کرد. سبزیجات معطر خورش ترشه تره گیلانی شامل اسفناج، برگ چغندر، گشنیز. تره، جعفری، نعنا و شوید و همچنین خالواش یا خولیواش، چوچاق و تره کوهی (نوعی سبزی محلی) می‌شوند.

انواع کباب گیلانی

غذای خوشمزه و پرطرفدار گیلانی که ریشه آن به شهر رودبار باز می‌گردد. از سبزیجات معطر ترکیب شده با گوشت چرخ شده و گوجه فرنگی، برای پخت شامی استفاده می‌شود و معمولاً آن را در کنار کته یا برنج سرو می‌کنند. از جمله خورشت‌های های خوش طعمی که نام آن‌ها به غیر از مناطق بومی، در نقاط دیگر چندان ورد زبان‌ها نیست اما در این حال که گمنام هستند می‌تواند شگفت انگیز باشند. این خورشت پر ارزش و فوق العاده با استفاده از اسفناج، چغندر قرمز یا همان لبو، ماش، سیر، کدو تنبل و آب نارنج تهیه می‌شود که هرکدام از مواد اولیه آن به تنهایی سرشار از مقدار زیادی ویتامین‌های مختلف است. خورشت ماش در گلستان، به همراه کته، برنج و یا کوکوی سیب زمینی سرو می‌شود. خورشت محبوب و پر استفاده‌ای که با انار، رب انار، زعفران، مرغ، پودر طیر و موسیر، پیاز و روغن کنجد تهیه می‌شود و می‌توان به جای گوشت مرغ از گوشت دیگر پرندگان نیز برای طبخ آن استفاده کرد.

۶. کوکو چغرتمه یا بادکوبه‌ای و طرز تهیه آن

شگفت زده از اینکه چطور همه چیز به صورت کاملا مدرن اما با طعم اصیل و دقیقا همان که باید باشد، است. در گیلک شما با غذاهایی شمالی اما به سبک خاص رو‌به‌رو هستید. برنج‌ها به صورت قالبی سرو می‌شود و کباب یا ماهی روی‌ آن قرار دارد.

دو حبه سیر رنده شده را نیز با چوچاق کمی تفت دهید و در قابلمه خورش بریزید. سپس ماهی خرد شده را به‌همراه نمک، فلفل و زردچوبه به خورش بیفزایید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. در ابتدا پوست روی اشپل را جدا کنید و با چنگال آن را دانه دانه کنید. اشپل ماهی را در تابه بریزید تا رنگ آن در اثر گرما تغییر کند. سپس اشپل‌ها را به‌همراه انار و گلپر دوباره در تابه بریزید. در طرز تهیه سنتی فیبیج در کف دیگ یا گمج، نان یا فویل قرار می‌دهند و ماهی را روی آن می‌گذارند.