طرز تهیه 23 غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه مجله کوروش-غذای هرمزگان


در آخر، مقداری آب نارنج یا آب لیمو و نمک به خورش اضافه کنید. خورش چغرتمه مرغ را در ظرف سرو بکشید و همراه با برنج نوش جان کنید. این غذای خوشمزه لاهیجانی شباهت زیادی به خورش قیمه معمولی دارد و معمولا برای نذری به‌خصوص در ایام محرم در این شهر پخش می‌شود. خورش ملا قورمه شمالی، یک غذای گیاهی لذیذ و سبک است که می‌توان آن را با برنج یا نان سرو کرد. در تهیه این غذا از گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، پیاز داغ، آبغوره، روغن، بادمجان، سیر، آبغوره، سبزی‌های معطر همچون گشنیز، جعفری و نعنا، فلفل، دارچین و زردچوبه استفاده می‌شود.

  • سیر، بادمجان، گردو، زردچوبه، طعم‌دهنده‌های ترشی مانند رب انار، آب انار و نارنج و سبزی‌های محلی مثل چوچاق و خالواش از مواد اصلی بسیاری از غذاهای محلی گیلانی هستند.
  • حتما لیست این غذاها را بنویسید تا بتوانید با آگاهی، از این خوراکی‌ها لذت ببرید.
  • برای تهیه این کوکوی خوشمزه به تخم مرغ، زعفران، مرغ، پیاز، آبلیمو، فلفل و نمک نیاز است.
  • در این حین، گوشت مزه‌دار شده با پیاز و ادویه را به سیخ بکشید و روی زغال کباب کنید.

برای ترشی آش نیز معمولا آب نارنج تازه به آن اضافه می‌شود. اگر به طعم گوجه‌سبز علاقه دارید، می‌توانید چند عدد گوجه‌سبز نیز در آش بریزید. شما می‌توانید علاوه بر شکر در مرحله آخر، دو قاشق غذاخوری سرکه هم به آش اضافه کنید.

خورش انار مسما، یک غذای مجلسی و پاییزی گیلانی است که با مرغ، دانه انار، پیاز و رب انار درست می‌شود. همان طور که می‌دانید شمالی‌ها از انار برای تهیه انواع غذا از جمله اناربیج، خورش انار مسما و غیره استفاده می‌کنند. اگر به‌دنبال یک غذای جدید و مناسب برای شب یلدا هستید، دست به کار شوید و خورش انار مسما را در خانه درست کنید که با طعم ترش و شیرین و ظاهری وسوسه‌انگیز، هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد. سپس آب آن را خالی کنید و آن را همراه با شیر و نمک در قابلمه بریزید.

بهترین غذاهای محلی گیلان که باید حتما امتحان کنید!

در مواد اولیه کال کباب بر خلاف اسمی که دارد خبری از گوشت نیست. کوبیده شدن سبزی معطر شمالی به همراه انار، سیر و گردو در ظرف سفالی “نمک‌یار” و تلفیق شدن آن با بادمجان‌ کبابی طعم بی‌نظیری به کال کباب می‌دهد. یا هل آش؛ غذای سنتی و محبوب استان گلستان که به آش الو هم معروف و ترش مزه است. برنج، سبزیجات خرد شده، نخود، لوبیا، کدو، گوجه سبز (هلی)، پیاز داغ و شکر، ترکیبات این غذای سنگین و پرارزش و مفید است.

۱۲. خورشت بادمجان کباب

اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید. صرف این غذا درصد بالایی از پروتئین‌های مورد نیاز بدن را تامین کرده و از خواص ارزشمندی برخوردار است. جالب است بدانید که مازندرانی‌ها این غذا را در بسیاری از مراسمات مذهبی مختلف و مناسبت‌های خاص طبخ می‌کنند. با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. قرار گرفتن در این لیست پایان کار نیست؛ چون سازمان جهانی یونسکو هر 4 سال یک بار به بررسی تغییرات شهرهای ثبت شده می پردازد و روند پیشرفت آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. در این بررسی ها اگر تشخیص داده شود که شهر مورد نظر اهداف سازمان را مرتفع نکرده، از لیست مربوطه خارج خواهد شد.

این غذا را می‌توان یک غذای سنتی دانست که در مناطق مختلف کشور به نام‌های گوناگون شناخته می‌شود. در گیلان آنرا با نام واویشکا، در مشهد شیش انداز و در مازندران بیج بیج می‌شناسند. بیج بیج یک خورشت شمالی است که با گوشت چرخکرده و انواع ادویه‌های دیگر به همراه سیب زمینی سرخ شده طبخ می‌شود.

پارکینگ اختصاصی از جمله ویژگی‌های مهم و کاربردی این رستوران بوده که عده زیادی برای میل کردن غذا به آن سر خواهند زد. مرغ ترش غذای اصیل گیلانی است که در بقیه نقاط شمالی ایران هم پخت می شود و تنوع پخت زیادی در تمامی مناطق شمالی ایران دارد به این صورت که در مازندران، دستور پخت مرغ ترش با گیلان بسیار متفاوت است. ماهی در وعده‌های غذایی مردمان گیلان و مازندران جایگاه ویژه‌ای دارد. البته شمالی‌ها ماهی را به دو شکل شور و دودی نیز در می‌آورند که مزه خاصی به خود می‌گیرد. نازخاتون یکی از غذاهای شمالی با بادمجان است که در بیشتر شهرهای شمالی مانند رشت، شفت، رستم‌آباد و … به‌عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی قرار می‌دهند. این غذای خوشمزه در شهرهای مختلف کشور با مواد و دستورهای متنوعی تهیه می‌شود که البته بهترین نوع این غذا را در شهرهای گیلان مانند رشت، صومعه‌سرا، سیاهکل و … تهیه می‌کنند.

خوشمزه ترین غذاهای شمالی را اینجا بخورید؛ از کباب تا خورش و آش!

این غذا به‌خاطر وجود گوشت اردک یا غاز، گردو و رب انار سرشار از ویتامین بوده و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. همچنین غذاهای شمالی محبوب دیگری نیز بین مردم ایران شناخته شده هستند. غذاهایی مثل انار بابیج، شامی، شوید قرمه، میرزا قاسمی، آلو مسما، اسپناساک، بشته واش، خورش سیر انار، کئی پلا، ناردونی، اسفناج مرجی. مواد تشکیل دهنده این غذا کدوی سبز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، تخم مرغ و سیر است.

رب گوجه فرنگی و ادویه را با باقی‌مانده پیاز تفت دهید و در قابلمه لوبیا بریزید. در این حین، گوشت مزه‌دار شده با پیاز و ادویه را به سیخ بکشید و روی زغال کباب کنید. برای سرو، خوراک لوبیا را در ظرف بکشید و تکه‌های کباب را روی آن بچینید. در همین حین، استخوان ماهی را جدا کنید و گوشت آن را خرد کنید.

برای آماده‌سازی اشپل،پوسته روی اشپل را بگیرید و رگ‌های خونی داخل آن را نیز جدا کنید و در آخر، تخم‌ها را از هم باز کنید. شامی ترش رودباری و شامی ترش ماسوله نیز بسیار خوشمزه و مشهور هستند. بهتر استبا انگشت میان شامی را سوراخ کنید تا هنگام سرخ شدن حرارت به همه جای شامی برسد.