طرز تهیه 23 غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه مجله کوروش


برای تهیه این غذا از مرغ، سیر، سبزی اوجی، سبزی شامل تره و جعفری یا شنبلیله، آلو، رب انار، شکر، پیاز، روغن و نمک و فلفل و ادویه استفاده می‌شود. اکبر جوجه غذایی بسیار نام آشنا در شمال کشور و استان مازنداران است و رستوران‌های بسیاری آن را عرضه می‌کنند. اکبر جوجه در واقع یک شیوه پخت جوجه بوده که به تدریج به یکی از مشهورترین غذاهای شمال تبدیل شده است. جوجه، رب انار شیرین، لیموترش، زعفران دم‌کرده، روغن مایع و نمک و فلفل مواداولیه این غذا هستند که معمولا در کنار برنج سرو می‌شود. میرزا قاسمی از معروف ترین غذاهای شمالی است که خیلی ها در دیگر شهرهای ایران هم آن را درست می کنند. برای تهیه ی این غذا از بادمجان، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی استفاده می شود و چیزی که آن را خوش طعم می کند بادمجان های کبابی است.

گیجا واش یا گیجا واش تره یکی دیگر از غذاهای شمالی و مخصوص گیلان است که در آن از نوعی سبزی پرفایده و کمیاب به نام گیجا واش و تخم اردک استفاده می شود. ترشه تره در کنار باقلاقاتق و میرزا قاسمی از معروف‌ترین غذاهای شمالی محسوب می‌شود که طعم و مزه آن هوش و حواس را از سر می‌برد. آغوز مسما در واقع همان فسنجان با گوشت اردک یا غاز است که در شهرهای مختلف گیلان تهیه و پخت می‌شود. این غذا به‌خاطر وجود گوشت اردک یا غاز، گردو و رب انار سرشار از ویتامین بوده و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. غذاهای شمالی را بی‌تردید باید در صدر لیست غذاهای خوشمزه ایرانی دانست. کسی را پیدا نخواهید کرد که غذاهای خوشمزه شمالی را دوست نداشته باشد.

در شهرهای دیگر ایران نیز می‌توان چنین غذایی را امتحان کرد؛ ولی میرزا قاسمی شمال طعم دیگری دارد. این غذای شمالی را می‌توان به عنوان پیش‌غذا نیز میل کرد. برای طعم بهتر می‌توانید کمی آب نارنج را هم به آن اضافه کنید. در شمال کشور، مخصوصاً گیلان دیبیجا را به همراه برنج کته و ترشی سرو می‌کنند. شما هم اگر تجربه خوردن این غذای خوشمزه را دارید برای ما در قسمت نظرات بنویسید. اگر به دنبال یک غذای خوشمزه برای مجالس هستید غذاهای شمالی با مرغ بهترین انتخاب خواهند بود.

ترکیبات این غذا تخم مرغ، برنج، سیر، سبزی‌های اسفناج، جعفری، گشنیز، نعناع خالواش و آب نارنج است. پختن این غذا زمان زیادی نمی‌برد به همین دلیل در شمال کشور خیلی زیاد پخته می‌شود. روش پخت ساده‌ای هم دارد، سبب زمینی نگینی با کدوی حلقه شده در پیاز سرخ شده و گوجه فرنگی ریز شده به آن اضافه می‌شود. حال مواد درون تابه را به قابلمه اضافه کرده و ۱ قاشق رب گوجه سبز و ۲ قاشق آب نارنج محلی اضافه نمایید. یک غذای شمالی با رب انار بسیار خوشمزه که در مهمانی و مجالس درست میشه و خیلی طرفدار دارد. طعم فوق العاده ای دارد و بعد از اولین تجربه حتما دوباره درست خواهید کرد.

  • برای سرو، خوراک لوبیا را در ظرف بکشید و تکه‌های کباب را روی آن بچینید.
  • شمال غذاهای دریایی زیادی دارد که برای درست کردن آن ها از چاشنی هایی استفاده می شود که طعم آن ها را منحصربفرد کرده است.
  • کوکو یا کتلت اوزون برون، یکی از لذیذترین غذاهای دریایی گیلانی است که با ماهی اوزون برون چرخ شده، پیاز، تخم‌مرغ و سبزی معطر درست می‌شود.
  • تره، جعفری، نعنا و شوید و همچنین خالواش یا خولیواش، چوچاق و تره کوهی (نوعی سبزی محلی) می‌شوند.

در آخر نیز تخم‌مرغ‌ها را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک مایه کوکوی یکدست داشته باشید. در تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس مایه کوکو را به‌صورت یک‌جا یا یکی یکی در روغن بیندازید و روی حرارت ملایم گاز سرخ کنید. پس از چند دقیقه و برشته شدن کوکو، آن را برگردانید و طرف دیگر آن را نیز سرخ کنید. آش ترش شمالی یا گیلانی و به‌قول خود گیلانی‌ها «تورشه آش»، یک آش بسیار لذیذ و مقوی است. از مواد تشکیل‌دهنده این آش می‌توان به سبزی، باقالی، نخود، لوبیا چیتی، برنج و سیر اشاره کرد.

سیر انار

اضافه کردن دارچین سلیقه‌ای است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید. ایجاد برش روی آلوها باعث می‌شود که پوست آن‌ها بدون به هم ریختن شکل ظاهری، به‌راحتی جدا شود. می‌توان به‌جای گوشت مرغ از اردک، مرغابی یا خورکا نیز استفاده کرد.

طرز تهیه مرغ دهاتی خوشمزه و مخصوص به روش شمالی

سپس آب آن را خالی کنید و با آب تازه و دو قاشق غذاخوری روغن در بک قابلمه بریزید و روی حرارت گاز قرار دهید تا برای ۴۵ دقیقه به‌صورت کته آماده شود. گوشت، نمک، فلفل و پیاز رنده شده را در یک کاسه با هم مخلوط کنید و روی آن را با سلفون بپوشانید. گوشت را برای دو ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب مزه‌دار شود. کمی روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس سیر خرد شده را با کمی زردچوبه و نمک در روغن بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. در ادامه نعنا خشک را به سیر اضافه کنید و پس از چند ثانیه تفت دادن، آن را از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه واویشکا دل و جگر خوشمزه به روش گیلانی

دو حبه سیر رنده شده را نیز با چوچاق کمی تفت دهید و در قابلمه خورش بریزید. سپس ماهی خرد شده را به‌همراه نمک، فلفل و زردچوبه به خورش بیفزایید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. کپور آبه، یکی از غذاهای لذیذ گیلانی است که با ماهی کپور، سبزیجات معطر و محلی، سیر، آبغوره، نمک، فلفل و زردچوبه درست می‌شود.

در ادامه بادمجان‌های کبابی را با استفاده از چاقو، روی تخته آشپزخانه ساطوری کنید. گوجه‌فرنگی‌ها را برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا پوستشان به‌راحتی جدا شود. برنج آبکش شده را در تابه بریزید و با بقیه مواد مخلوط کنید. توجه داشته باشید که نباید در این مرحله به برنج، فشار زیادی وارد کنید، زیرا له می‌شوند.