طرز تهیه کباب بختیاری خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی


برای اینکه آش جا بیفتد نیاز هست چند ساعتی روی شعله ملایم بپزد. چهارمحال و بختیاری را می توان در سطح مرکز استان و دیگر شهرستان ها پیدا کرد. در طبخ این غذا زیاد تفاوتی در شهرستان های دیگر استان وجود ندارد.

طبیعتی که از آبشارها گرفته تا دره‌ها، رودها و تپه‌هایش، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در ادامه مطلب، بهترین دیدنی‌های چهارمحال و بختیاری و شناخته ‌شده ‌ترین مناطق این استان را معرفی خواهیم کرد. استان چهارمحال و بختیاری که به خاطر داشتن ارتفاعات زیبا و مسحورکننده‌اش به سوییس ایران مشهور است، مناظری را به رخ‌تان می‌کشد که بی‌تردید برایتان یادآور ارتفاعات آلپ خواهد بود. اگر شما هم از دیدن مناظر سحرانگیز کوه‌های آلپ لذت می‌برید و سفر به سوییس را آرزویی دور از دسترس می‌دانید باید بگوییم بام ایران انتظارتان را می‌کشد. استان چهار محال و بختیاری مرتفع‌ترین استان کشور است و برف‌های انباشته بر این ارتفاعات سرچشمه مهم‌ترین شریان‌های حیاتی ایران ازجمله زاینده‌رود، کارون و دز است. این استان در میان استان‌های اصفهان، خوزستان و لرستان محصور شده و رشته کوه‌های زاگرس، از شمال غرب تا جنوب شرق در آن امتداد پیدا کرده است.

  • اگر هویج‌ها را خلالی خرد می‌کنید، در هنگام تفت، درب تابه را ببندید تا هویج‌ها بپزند.
  • انواع خورش، غذاهای گیاهی، کباب، کوکو، آش، دسر و شیرینی در این خطه از کشور عزیزمان، طبخ و تهیه می‌شوند و به‌قدری مشهور و لذیذ هستند که امکان ندارد تاکنون، نام آن‌ها را نشنیده باشید.
  • قوم‌های مختلفی از جمله مردمان فارس، ترک، ترکمن و تات در استان خراسان شمالی زندگی می‌کنند و به همین دلیل غذاهای محلی این استان از تنوع بالایی برخوردار هستند.
  • شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان خوزستان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.
  • تکه‌های گوشت را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید تا گوشت، تغییر رنگ دهد.

در صورت ترشی زیاد می توان مقداری شیره انگور به غذا اضافه کرد. این غذا به لحاظ طعم و مزه از طرفداران زیادی در قوم بختیاری برخورداراست و همچنین در مواردی که در حال کوچ و یا در دسترس نبودن امکانات مورد استفاده قرار می گیرد . مگر می‌شود به استان چهارمحال و بختیاری رفت و فرصت نشستن در یک سفره خانه زیبا را از دست داد؟ جایی که هم از کیفیت غذای آن مطمئن باشید و هم همراه با نوای یک موسیقی سنتی کبابی تازه و خوشمزه نوش جان کنید. سفره خانه فردوسی دقیقاً همان رستورانی است که بتواند این نیازها را برطرف کند.

برگزاری نمایشگاه تخصصی جامع صنعت کشاورزی در شهرکرد

کلیدی‌ترین نکته برای تهیه یک دنده کباب خوشمزه، آبدار و مغزپخت شده، استفاده از حرارت ملایم و صبر و زمان زیاد است. پس اگر قصد دارید یک دنده کباب بی‌نقص در خانه درست کنید، یک روز آزاد را انتخاب کنید تا زمان کافی برای آشپزی در اختیار داشته باشید. دنده کباب را با برنج یا نان تازه، پیاز، نارنج، ماست و انواع سبزیجات به سر سفره بیاورید و مطمئن باشید که همه عاشق این غذا خواهند شد. کوکوی شیرین یکی از غذاهای اصیل و قدیمی استان قزوین است که در دیگر مناطق ایران از جمله مشهد، اصفهان و تبریز نیز درست می‌شود.

مواد تشکیل دهنده این غذاها مقوی هستند و بعضی از آنها در روزهای سرماخوردگی و سرد سال پخته می‌شود تا اهل خانه را از مریضی دور کند. این آش را به شادی میمنت روییدن دندان بچه‌ها می‌پزند و شاید بتوان گفت این آش نوعی غذایی آئینی است که در پخت آن از نخود، لوبیا، عدس، باقلا، گندم استفاده می‌کنند. آش ترخینه هم یکی دیگر از غذاهای لری است که ماده اصلی آن کشک و بلغور گندم به همراه سبزی‌های کوهی است. اگر به لرستان سفر کردید، حتما این آش را امتحان کنید چون سبزی معطری که در آن استفاده می‌شود، مخصوص این منطقه است و مانندش را در جایی دیگر پیدا نخواهید کرد.

۱۲. غذاهای محلی استان کردستان

منقل را آماده می کنیم و زغال ها که بطور یکدست روشن شدند سیخ ها را روی منقل می چینیم. این غذا همانند دیگر آش های ایرانی پخت می شود به نحوی که به جای سبزیجات رایج آش ها، از شنگ، موچه (مچچه)، پاغلاغ و سیر صحرایی استفاده می شود. غذای دیگری است که بیش تر خانوار دامدار تهیه می کنند که عبارت است از آرد و شیر که آرد را کمی تفت می‌دهند و سپس شیر را اضافه می‌کنند. در فصل بهار که ایلات به ییلاق و سردسیر می­رسند بیشتر خوراک آنها از قارچ­ هایی است که در کوهستان می­ روید آنها قارچ را کباب یا با روغن سرخ کرده با نان می­ خورند و گاهی قارچ خشک را به گرمسیر برده و از آن استفاده می­ کنند.

جوجه کباب رستورانی

پودر خمیر را پس از خشک شدن کامل، آسیاب کنید تا آرد کشک سالاری به دست آید. ته‌دیگ مورد نظر خود را در قابلمه بچینید و سپس برنج و مواد گوشتی را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید. در ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا بخار کند؛ سپس حرارت را ملایم کنید و دم‌کنی بگذارید تا گردو پلو برای نیم ساعت دم بکشد. خورش قیمه، غذایی پرطرفدار در میان ایرانیان است و در مناطق مختلف کشور، با دستور پخت‌های متنوعی طبخ می‌شود. طرز تهیه مرجو خورش گیلانی و مازندرانی نیز مشابه مرجو خورش طالقان است؛ با این تفاوت که در آن‌ها از گردوی خرد شده و سبزی معطر نیز استفاده می‌شود.

در دستور پخت این غذا، از گوشت تمامی قسمت‌های گوسفند از جمله ماهیچه، گردن و مغز ران می‌توانید استفاده کنید؛ البته این روزها برای تهیه زیربرنجی معمولا از ماهیچه و مغز ران استفاده می‌شود. باقلی قاتق، یکی از خورش‌هایی است که می‌توان به‌عنوان پیش‌غذا یا همراه غذا در کنار غذاهایی چون ماهی کولی، ماهی شور و غیره نیز سرو کرد. این غذا با عطر و بوی سیر و شوید تازه سرخ‌شده، هوش را از سر شما خواهد برد. غذاهای محلی این استان، غذاهای ساده‌ای هستند که در طول سال‌ها در نواحی مختلف، به‌خصوص توسط عشایر استفاده می‌شده‌اند و به‌سادگی در هر شرایطی قابل تهیه هستند.