طرز تهیه کباب بختیاری به روش زغالی یا تابه‌ای و فوت و فن تخصصی آن مجله کوروش-غذای هرمزگان


کباب بختیاری در اصل از ترکیب گوشت گوسفندی و دمبه تهیه می شود، امروزه رستوران ها از ترکیب گوشت مرغ و گوشت گوساله یا گوسفندی به صورت یکی در میان ( مانند کباب قفقازی ) استفاده می کنند. برای درست کردن کباب بختیاری اصیل بین هر دو تکه گوشت یک تکه کوچک دمبه گوسفندی قرار دهید. برای تهیه این خورش ابتدا گوشت و پیاز را تفت می‌دهند و روی آن آب می‌ریزند تا خوب بپزد. در یک ظرف دیگر به صورت جداگانه تعدادی سیب زمینی می‌پزند و بعد به صورت رنده شده به گوشت پخته شده اضافه می‌کنند. در آخر رب انار را که در آب انار حل شده به خورش اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند خوب جا بیفتند.

  • معمولا این غذاها را در لیست غذاهای ایرانی برای ناهار می گذارند.
  • ابتدا نخود و گوشت را با هم می پزیم، سپس برنج را اضافه می کنیم.
  • بعد از آن که کباب بختیاری به خوبی پخته شد، سیخ های کباب را در ظرفی قرار داده و با استفاده از یک تکه نان، کباب ها را از سیخ جدا کنید.
  • یک شامی جذاب و خوشمزه از غذای لری است که نوعی سس به خصوص بر روی آن می‌ریزند.

به طور کلی لیست غذاهای ایرانی با برنج را میتوان در لیست زیر خلاصه کرد. البته تعداد انواع غذاهای ایرانی که برنج مصرف میشوند زیاد میباشد و ما تعداد محدودی از آن ها را در لیست زیر قرار داده ایم. گوشت، ماست، نخود، نمک، سیر، پیاز داغ، برنج، شوید و شنبلیله مواد این غذا هستند. ابتدا نخود و گوشت را با هم می پزیم، سپس برنج را اضافه می کنیم.

عجیب ‌ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف دنیا

برای مزه دادن به مرغ‌ها هم مقداری روغن زیتون، نمک، فلفل و زعفران آب شده را مرغ اضافه کنید و برای چند ساعت صبر کنید تا مواد به خورد مرغ برود. در انتها مقداری فلفل دلمه و پیاز را خلالی کنید و به مواد اضافه کنید. برای تهیه گردو پلو با مرغ، در ابتدا یک قطعه ۲۵۰ گرمی مرغ تکه‌ای را با پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران سرخ کنید و آن را کنار بگذارید.

کباب بناب( اصل آذربایجان)

فضای رستوران بزرگ است و تمام میزها با فاصله از یکدیگر چیده شده‌اند. 2_ گوشت راسته گوسفندی برای تهیه کباب بختیاری به شیوه رستورانی گزینه بهتری است. البته بعضی گوشت گوساله را ترجیح می دهند، اما از نظر پزشکی گوشت گوساله و گاو برای خوردن توصیه نمی شود. چرا که طبع سرد و خشکی داشته و مصرف مداوم آن به معده آسیب وارد می کند و ممکن است باعث معده درد های طولانی مدت شود. در صورتی که نمی خواهید کباب بختیاری روی ذغال درست کنید می توانید آنرا به صورت کباب تابه ای طبخ کنید. پس از سیخ کردن کباب ها یک تابه جادار روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید.

آشنایی با ساز تنبور

یکی از مهمترین غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، کباب بختیاری است که بین مردم سایر نقاط کشور و گردشگران هم بسیار معروف و محبوب است. مگر می‌شود به استان چهارمحال و بختیاری رفت و فرصت نشستن در یک سفره خانه زیبا را از دست داد؟ جایی که هم از کیفیت غذای آن مطمئن باشید و هم همراه با نوای یک موسیقی سنتی کبابی تازه و خوشمزه نوش جان کنید. سفره خانه فردوسی دقیقاً همان رستورانی است که بتواند این نیازها را برطرف کند.