طرز تهیه کباب بختیاری بهترین روش برای درست کردن کباب بختیاری پانی


حبوبات را نیز جداگانه در یک قابلمه با آب بپزید و زمانی که احساس کردید نرم شدند، آن‌ها را در قابلمه بلغور گندم بریزید. اهالی این شهر نیز با گردو غذایی خوشمزه به نام گردو پلو را طبخ می‌کنند که با مرغ، گوشت یا به‌صورت گیاهی نیز سرو می‌شود. در ادامه آب تمبر هندی، نمک و فلفل را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. ماهی‌های مزه‌دار شده را روی مواد داخل قابلمه بچینید و دو لیوان آب به خوراک بیفزایید.

  • یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و در یک قابلمه روی حرارت متوسط تفت دهید تا آب آن بخار شود.
  • شما می‌توانید برنج را جدا دم کنید و در نهایت مخلوط گوشت و گردو را با زعفران و زرشک روی آن بریزید.
  • شما می‌توانید تمام ترکیب سبزی قورمه را از ابتدا با هم تفت دهید و آن را با گوشت و حبوبات در قابلمه بریزید.
  • در طرز تهیه کباب بختیاری 4 الی 5 ساعت قبل از به سیخ کشیدن مرغ و گوشت، باید فلفل دلمه ای را نیز خورد کنید و در ظرفی که مواد کباب در حال مزه دار شدن هستند، قرار دهید.
  • شما می‌توانید از لیمو امانی کامل هم استفاده کنید؛ اما در این صورت، آبگوشت شما کمتر ترش می‌شود.
  • غذاهای این استان غالبا گرم و تند هستند و مواد غذایی ماهی، گیاهان و سبزی های بومی مانند گشنیز و شنبلیله، تمبر هندی، نخود و رب انار در بیشتر غذاهای این منطقه دیده می شود.

شما می‌توانید ترخینه جامد را در خانه تهیه کرده یا به‌صورت آماده از عطاری‌ها خریداری کنید، البته باید در نظر داشته باشید که درست کردن ترخینه جامد، حدود هفت روز زمان می‌برد. با ما همراه باشید و با طبخ این آش ایلامی مقوی از سرماخوردگی و آنفلونزا دوری کنید. برخی افراد به‌جای آب از آب قلم برای پخت این خورش استفاده می‌کنند تا غذایی مقوی‌تر و خوش‌طعم‌تر داشته باشند. شما می‌توانید خورش عدس را به‌جای گوشت گوسفندی با مرغ نیز درست کنید.

پرورد دوغ؛ غذایی کمتر شناخته شده در بین غذاهای محلی شهرکرد

در این حین، هر پنج دقیقه یک بار برنج‌ را از دیواره قابلمه به‌سمت بالا جمع کنید تا به‌شکل گنبد دربیاید. پس از تبخیر کامل آب، ماهی‌ها را روی برنج بچینید و روی درب قابلمه‌ دم‌کنی بگذارید. یکی از ویژگی‌های اصلی این خوراکی محلی، طعم شیرین آن است و از همین رو بیشتر برای دسر مصرف می‌شود.

قابلی پلو بجنورد

سوتی پلو به‌شکل سفید و بدون استفاده از زعفران یا زردچوبه نیز تهیه می‌شود. برای تهیه این آش ترکی بهتر است از روغن حیوانی یا کره محلی استفاده کنید. شما می‌توانید برای ترش مزه کردن این آش یا سوپ از کمی آبغوره نیز استفاده کنید. اگر مشکل چربی و کلسترول ندارید از روغن حیوانی زردرنگ استفاده کنید تا رنگ و لعاب بهتری به غذای شما دهد. شما می‌توانید گوزلمه را با کمی سبزی خشک و معطر تزئین کنید.

خمیر نان را روی آتش می ­پزند سپس آنرا زیر خاکستر آتش می­ گذارند تا خوب پخته شود بعد کمی روغن به آن می ­زنند و می­ خورند. تغذیه از دیرباز در فرهنگ چهارمحالی ها از ارزش بسیاری بالایی برخودار بوده چرا که زندگی در گذشته این استان نیازمند قدرت بدنی بالا بوده است. سختی کار در گذشته و تحمل سرمای طاقت فرسا در این استان نیازمند تغذیه ای متفاوت با دیگر نقاط کشور بوده است.