طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی و جنوبی با ماهی


تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان (فروشگاه برنامه‌های موبایلی اندروید بازار) است. به جای مرغ از اردک، خروس، غاز یا بلدرچین استفاده می‌کنند. برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید. زیتون مناسب برای تهیه این پیش غذا، باید بدون هسته و ریز باشد. در برخی از مناطق به‌جای آبغوره از سرکه استفاده می‌کنند.

  • در میان خوراکی‌های گیاهی، بادمجان جزو پرمصرف‌ترین‌هاست و البته انار و سیر جایگاه ویژه ای برای طعم‌دهی به غذاها دارند.
  • منوی آن‌ها کامل است و تقریباً همه غذاهای گیلانی و پیش‌غذاها را سرور می‌کنند.
  • پیشنهاد می‌کنیم این غذای خوشمزه و مقوی را حتماً امتحان کنید.
  • این غذا از ترکیب گوشت اردک با گردو، رب انار و دانه‌های نرم شده انار پخته می‌شود.
  • آرد برنج را در یک کاسه با آبغوره مخلوط کنید و هم بزنید تا گلوله‌ای از آرد باقی نماند.

ترش آش مازندران کمی با ترش آش گیلان تفاوت دارد ولی هر دو خوشمزه هستند. اسفناج مرجی، کدوبره، ماهی گردوبیج و … از معروف‌ترین غذاهای مازندرانی هستند. اگر راهی مازندران هستید، حتی اگر مقصدتان رامسر نیست باید سری به جاهای دیدنی رامسر بزنید و طعم غذاهای این منطقه از شمال را هم بچشید. اسپناساک یکی از اصیل‌ترین خورش‌های مازندرانی است که با اسفناج تهیه می‌شود و به همین دلیل یک غذای کاملاً سالم و مقوی محسوب می‌شود.

اگر تا به حال هیچ یک از کباب‌های شمالی را نخورده‌اید، در اولین فرصت به شمال بروید و طعم بی‌نظیر آن‌ها بچشید. اگر انار در دسترس نبود می‌توانید از آب انار نیز استفاده کنید. برای طرز تهیه دیبیجا ابتدا دل و روده‌های ماهی را تمیز کرده و بشویید. آن‌ها را به همراه روغن مایع درون یک تابه مناسب بریزید و تفت دهید تا آب اضافی آن‌ها تبخیر شود. نازخاتون در واقع به‌عنوان یک پیش غذا یا چاشنی روی سفره‌های گیلانی می‌درخشد. این غذای خوشمزه از بادمجان، سیر، ریحان و آبغوره تازه تهیه می‌شود.

خورشت بادنجان کباب

حالا وقت دانه های انار و رب انار است، در آخر به این ترکیب آب اضافه می کنیم تا مثل خورشت بپزد. این خورشت خوشمزه معمولا به همراه برنج خوش عطر شمالی سرو می شود. انار بیج شبیه فسنجان است اما در آن آب انار و سبزی هم استفاده می شود. اول گردوی چرخ شده، آب انار و رب انار را ترکیب و چند ساعتی روی حرارت می گذاریم تا غلیظ شوند. در ظرفی جداگانه گوشت چرخ کرده و پیاز را به صورت کوفته های کوچک در می آوریم و به خورشت اضافه می کنیم. چند دقیقه ای قبل از اینکه پخت خورشت تمام شود گل پرها را هم با خورشت ترکیب می کنیم.

غذای شمالی اناربیج

بادمجان‌های خرد شده را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند. سپس بادمجان‌های سرخ شده را به‌همراه پیاز داغ و کمی دارچین به مغز گردو در قابلمه اضافه کنید. باقلاقاتق یا خورش گل در چمن، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند. این غذای خوشمزه و مقوی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود و معمولا آن را با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می‌کنند. باقلاقاتق یا باقالی قاتوق، یکی از قدیمی‌ترین خورش‌های محلی استان گیلان است که در تمام شهرهای شمالی، به‌خصوص شهرهای استان گیلان، پخته می‌شود.

سیر تفت داده شده را به مواد اخل قابلمه اضافه کنید و پس از تفت خوردن مواد برای چند دقیقه، سبزی‌ها را به‌همراه آب جوش به این مخلوط اضافه کنید. سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا خورش روی شعله ملایم گاز بپزد و به روغن بیفتد. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش، دو قاشق غذاخوری رب انار یا چند عدد لیمو امانی را به خورش اضافه کنید تا مزه‌دار شود. یک یا دو عدد تخم‌مرغ را هم بزنید و در ۱۵ دقیقه پایانی پخت به خورش اضافه کنید. بادمجان کباب به‌شکل بادمجان شکم پر درست می‌شود و در شمال کشور و استان گیلان، معمولا آن را با گردوی خرد شده و آسیاب شده، جعفری خرد شده و رب انار ترش پر می‌کنند.

۱۳. خورش طلا کوله و طرز تهیه آن

در ابتدا پیاز را با کمی روغن و زردچوبه در تابه تفت دهید تا نرم و سبک شوند. سپس مرغ‌ها را در تابه بریزید و همراه با پیازها کمی سرخ کنید تا تغییر رنگ دهند. سبزی خرد شده را در تابه بریزید و مواد را هم بزنید تا سبزی هم کمی تفت بخورد. در برخی طرز تهیه‌ها،گوجه‌سبز را می‌جوشانند، پوسته و هسته آن را جدا کرده و به آن شکر اضافه می‌کنند.