طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی و جنوبی با ماهی


قبل از همه حتما می‌دانید که نیمی از طعم یک خورش شمالی به برنج تازه و خوش‌عطر همراه آن است. اگر می‌خواهید چنین طعمی را بچشید، اجاره اقامتگاه آویشار تالش پیشنهاد ما به شماست. ترکیب مزه ی بادمجان کبابی با گوجه فرنگی له شده و سیر غوغایی در ذهن شما ایجاد میکند که قطعا عاشق آن خواهید شد. باکله پته از غذاهای بسیار معروف و سنتی استان مازندران است که شاید در میان غیر بومیان کمتر شاخته شده باشد. باید با دختر شمالی ازدواج کنم تا از این غذاهای خوشمزه بهرمند شوم.

  • این ترشی ترکیبی از بادمجان، گوجه، پیاز، نعناع خشک، رب انار و آب غوره است.
  • گردوی آسیاب شده را نیز در تابه بریزید و برای یک دقیقه تفت دهید.
  • در برخی موارد نیز سیب‌زمینی سرخ شده در کنار این خورشت قرار می‌گیرد.

در دستور تهیه قلیه ماهی شمالی از مغز گردوی آسیاب شده هم استفاده می‌شود. برای تهیه این خورش شمالی، نیازی به سرخ کردن ماهی نیست و به همین دلیل، قلیه ماهی غذایی بسیار مفید و مقوی است. کوکو گردو، یکی از غذاهای محلی ماسال است که معمولا به‌همراه فسنجان و برنج یا نان سرو می‌شود.

ماهی مرکب صادراتی است و برای تهیه آن باید کمی در بازار جست‌وجو کنید و آن را سفارش بدهید. آویشو سالن لوکس و جدیدی دارد که دکوراسیون چوبی‌اش به خوبی حس گیلان و شمال را به شما می‌دهد. منوی آن‌ها کامل است و تقریباً همه غذاهای گیلانی و پیش‌غذاها را سرور می‌کنند. برای تهیه غذا از این رستوران می‌توانید به یکی از دو شعبه آن بروید. شعبه اصلی رستوران گمج در مجموعه رستوران‌های سیاوش قرار دارد.

یکی از غذاهای معروف گیلانی میرزا قاسمی ست که امروزه در بیشتر رستوران‌ها و در شهرهای زیادی سرو می‌شود. از دیگر غذاهای شمالی است که کمتر مسافران آن را می شناسند. آشپز شوید تازه و خرده شده را تفت داده به آن گوجه سبز و لوبیا اضافه می‌کند. سپس گوشت را اضافه کرده و صبر می‌کند تا خورشت جا بیفتد. این غذای ترشمزه است و اگر غذاهای طعم ترش را دوست دارید به راحتی می توانید در شمال آن ها را تجربه کنید و لذت ببرید. غذاهای شمالی ایران زبان زد تمام گردشگران بوده است و به همین خاطر بسیار معروف است.

غذاهای سنتی گیلانی و شمالی

سیر نقش اساسی در تهیه میرزا قاسمی دارد و می‌تواند عطر و بوی آن را بی نظیر کند. اگر به طعم‌های ترش علاقه دارید در سفر به گیلان حتما این غذا در لیست‌تان قرار دهید. این غذای خوشمزه گیلانی از تخم مرغ، سیر، خالواش، اسفناج و انواع سبزی‌ها مثل گشنیز، جعفری، نعنا و شوید پخته می‌شود. در پایان نیز مقداری آب نارنج به این غذا اضافه می‌کنند. از بین غذاهای شمالی حتما نام میرزا قاسمی را شنیده اید.

با چندین غذای شمالی خوشمزه آشنا شوید!

مانند میرزا قاسمی، می‌توانید این غذا را هم با برنج و با هم با نان سرو کنید. علاوه بر این، انواع طعم های لذیذ مانند سس انار، سیر، روغن زیتون را نباید نادیده گرفت زیرا از مواد ثابت غذاهای گیلکی هستند و اصالت آن را مشخص می‌کنند. غذاهای این منطقه اغلب از سیر، بادمجان و گوجه فرنگی تهیه می‌شوند که ارزش غذایی بسیار بالایی دارند.

غذاهای شمالی با مرغ

در این مرحله ماهی را روی آتش کباب کنید یا آن را برای ۴۰ دقیقه در فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا بپزد. سپس اشپل ماهی را به این مواد بیفزایید و با گوشتکوب یا میکسر، خوب با هم مخلوط کنید. در کنار این غذای گیلانی، می‌توانید بادمجان سرخ شده هم سرو کنید. شما می‌توانید علاوه بر شکر در مرحله آخر، دو قاشق غذاخوری سرکه هم به آش اضافه کنید. برخی افراد سبزی خشک را با دو قاشق برنج آسیاب کرده و آرد برنج را از طرز تهیه حذف می‌کنند.