طرز تهیه آبریز یا اوبریز غذایی بختیاری


آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور یا لیز که لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می زنند و آرد را اضافه می کنند. در فصل بهار که ایلات به ییلاق و سردسیر می رسند بیشتر خوراک آنها از قارچ هایی است که در کوهستان می روید آنها قارچ را کباب یا با روغن سرخ کرده با نان می خورند و گاهی قارچ خشک را به گرمسیربرده و از آن استفاده می کنند. آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور BOSORیا لیز Lisکه لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می زنند و آرد را اضافه می کنند.

  • کوکوی شیرین، پای ثابت مجالس و مهمانی‌ها است و به‌صورت سرد یا گرم برای پیش‌غذا یا دسر سرو می‌شود.
  • برگ بو را به‌همراه مقدار کافی آب جوش در قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت روی حرارت ملایم گاز بپزد.
  • قیمه نثار، بیشتر شبیه به مرصع پلو و آجیل پلو است و مجلسی‌ترین غذای استان قزوین به شمار می‌آید.
  • طبخ این غذا کمی مشکل است اما طعم خارق‌العاده آن، قطعا ارزش زحمتی که می‌کشید را خواهد داشت.
  • مرغ را با پیاز رنده شده، سیر له شده، زردچوبه و فلفل در مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا آب پیاز تبخیر شود و رنگ تکه‌های مرغ عوض شود.

طرز تهیه به این صورت است که ابتدا پیاز را خوب سرخ می کنیم گوشت یا مرغ را به آن اضافه می کنیم بدون اضافه کردن هیچ ادویه ای اجازه می دهیم تا گوشت با آب خودش بپزد. طرز تهیه به این صورت است که نخود خیس و آبکش‌ شده را در قابلمه‌ ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه بپزد. یک ساعت و ۳۰ دقیقه پس از شروع پختِ نخود، لوبیای خیس و آبکش‌ شده را به آن بیافزایید تا کاملاً بپزند.

در ادامه زعفران دم کرده را به همراه کمی روغن مایع و نمک و فلفل به مواد اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری ماست را نیز به کاسه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. برای این که مواد خوب مخلوط شوند با دست گوشت‌ها را زیر و رو کنید. اگر می‌خواهید کباب شما کمی مزه ترش داشته باشد، در صورت تمایل کمی آبلیمو تازه به آن اضافه کنید و دوباره خوب مواد را مخلوط کنید.

نکاتی در تهیه کباب بختیاری

اين غذا از خوشمزه ترين غذاهاي محلی استان چهارمحال و بختياري بوده و از شهرت زيادي برخوردار است. پیازهای خرد شده را با کمی روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. سپس گوشت را در قابلمه بریزید و آن را به‌همراه پیاز تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در مرحله بعد، ادویه، زردچوبه، فلفل و رب گوجه‌فرنگی را به پیاز و گوشت بیفزایید و آن‌ها را خوب مخلوط کنید و تفت دهید تا بوی خامی ادویه و رب گرفته شود. مقداری آب جوش روی گوشت‌ها بریزید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت روی حرارت ملایم گاز بپزد. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان کرمانشاه و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.

راهنمای سفر به استان چهارمحال و بختیاری

این خورش مانند دیگر خورش‌های ایرانی با برنج سرو شده و همراه با سبزی خوردن، انواع ترشی و سالاد شیرازی به سر سفره آورده می‌شود. این کوکوی خوشمزه از نظر ظاهر و طعم تاحدودی شبیه به کیک شربتی مخصوص قزوین است؛ اما در اصل یکی از مخلفات معروف در کنار غذای سنتی شیرین پلو به شمار می‌آید. در ادامه با ما همراه شوید و طرز تهیه کوکو شیرین قزوینی و دیگر انواع این دسر خوشمزه را در مجموعه غذاهای محلی کجارو بخوانید. قیمه نثار، یکی از غذاهای مشهور و محلی استان قزوین است که با تکه‌های گوشت راسته گوسفندی یا گاوی، پیاز داغ، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک درست می‌شود و برای سرو، آن را روی برنج می‌ریزند.

نحوه کشیدن زیربرنجی نیز، آداب و رسوم خاصی دارد؛ به این‌گونه که کمی پلو در کف مجمع می‌ریزند، سپس گوشت‌های پخته را در وسط برنج کشیده و روی آن‌را با برنج می‌پوشانند؛ به‌طوری كه گوشت پيدا نباشد. در نهایت نیز یک قطعه پیاز و کمی نمک در سینی می‌گذارند و غذا را با نان می‌پوشانند تا سرد نشود. در واقع این گیاه در منطقه کوهستانی کردستان به‌وفور به چشم می‌خورد و بهترین فرصت برای تهیه خورشی ترش و لذیذ به حساب می‌آید. ریواس اثر دارویی و درمانی بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به رفع تشنگی و تب، تقویت بینایی، تسکین ناراحتی‌های عصبی و کم‌خوابی، افزایش سطح انرژی بدن، خاصیت ضدسرطانی و غیره اشاره کرد. استان قزوین، یکی از قدیمی‌ترین استان‌های مرکزی کشور است که قدمت و ریشه آن به دوره ساسانی برمی‌شود. این استان به‌دلیل احاطه شدن توسط رشته‌ کوه‌های البرز مرکزی از موقعیت جغرافیایی و آب‌و‌هوای منحصربه‌فردی برخوردار است و همین موضوع، علاوه بر تاریخ کهن این شهر، تاثیری بی‌نظیر روی غذاهای محلی قزوین گذاشته است.