شهرهای استان چهارمحال و بختیاری بهمراه اطلاعات مفید و نقشه استان چهارمحال و بختیاری


آش سبزی، یکی از آش‌های محلی و سنتی شیراز است که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است. این آش در طباخی‌های شيراز به‌عنوان صبحانه تهيه می‌شود؛ ضمن اینکه از نذری‌های معروف ایام ماه محرم و صفر و ماه مبارک رمضان است. این آش از گوشت گوسفندی، حبوبات فراوان و دو نوع سبزی‌های تشکیل می‌شود و از همین نظر شباهت بسیاری به آش شله‌قلمکار دارد. شش انداز از جمله غذاهای زنجانی است که مردم برای شب چهارشنبه سوری تدارک می‌بینند.

زردچوبه و سبزی‌های ریز خرد شده را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید. پیازهای نگینی یا خلالی خرد شده را در همان تابه بریزید و سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. سپس زردچوبه را به پیاز داغ بیفزایید و تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود. در ادامه گوشت مکعبی خرد شده را در تابه بریزید و شعله گاز را کم کنید تا گوشت‌ها با پیاز و زردچوبه تفت بخورند و رنگ آن‌ها تغییر کند. فلفل و دارچین را به‌همراه رب گوجه‌فرنگی به گوشت‌ها بیفزایید و مواد را تفت دهید تا رنگ رب باز شود و طعم خامی آن گرفته شود. پس از گذشت حدود سه دقیقه، در تابه آب جوش بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت به‌خوبی بپزد.

  • عشایر استان کرمان در ادامه گوشت را می‌پختند؛ گوشت‌ و استخوان‌ و چربی‌ را همراه با کمی نمک و آب در قابلمه‌ای می‌ریختند و روی آتش روشن می‌گذاشتند تا چربی‌ آب شود.
  • معمولاً در تهیه‌ی کباب بختیاری از گوشت راسته گوسفند یا فیله گوسفند استفاده می‌کنند، که آن را به صورت یکی در میان با گوشت فیله مرغ به سیخ می‌کشند.
  • ویلاهای استخردار، ویلاهای ساحلی و کلبه‌هایی با چشم‌انداز دریا و جنگل، سوئیت‌ها و آپارتمان‌های مبله، اکوکمپ‌ها و هتل‌های سنتی، اقامتگاه‌های ییلاقی، کوهستانی و کویری، تنوع اقامتگاه در هومسا را نشان می‌دهند.
  • در صورت ترشی زیاد می توان مقداری شیره انگور به غذا اضافه کرد.
  • از دسر های مقوی پر طرفدار خوزستانی میتوان به معسل یا ماعسله اشاره کرد.

خورشت بامیه یک غذای اصلی است که در کنار چلو یا کته، سبزی خوردن، سالاد و ترشی سرو می‌شود. این غذای فوق‌العاده مغذی برای وعده ناهار و شام در دورهمی‌های خانوادگی مناسب است. در برخی طرز تهیه‌ها در قابلی پلو از هویج هم استفاده می‌شود. ساطری‌پلو در بخش‌های مختلفی از خراسان رضوی طبخ می‌شود؛ البته پخت این غذا در استان‌های خراسان جنوبی و شمالی نیز رایج است. سبزی قورمه سبزی را زیاد سرخ نکنید که سیاه شود؛ زیرا در این صورت سبزی در خورش خشک می‌شود و می‌شکند. از لیمو عمانی سیاه برای تهیه خورش قورمه سبزی استفاده کنید.

آرد را الک می­ کنند کمی آب به آرد می­ زنند و می ­مالند تا دانه دانه شود. آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور BOSOR یا لیز Lis که لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می­ زنند و آرد را اضافه می کنند. آرد را الک می کنند کمی آب به آرد می زنند و می مالند تا دانه دانه شود.

۹. غذاهای محلی استان کهگیلویه و بویر احمد

در مرحله بعدی پیازها را به صورت حلقه ای خرد کنید و لا به لای گوشت مرغ و گوشت قرمز قرار دهید. در ادامه زعفران دم کرده را به همراه ماست ، روغن مایع و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید. که استان چهار محال و بختیاری نیز یکی از مناطقی است که آن را طبخ می کنند.

بیشتر غذاهای قزوینی، طعمی شیرین و ملس دارند و با حبوبات، گوشت، انواع مغزهای خوراکی و خلال‌ها و ادویه‌های خوش‌عطر محلی درست می‌شوند. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای قزوین و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب‌ آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس پیاز ریز خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را تفت دهید تا سبک و طلایی شود. در ادامه گوشت خرد شده، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

نیم ساعت قبل از پخت کباب، مقداری آب لیمو ترش تازه و نمک به گوشت و مرغ‌ها اضافه کنید.برای به سیخ کشیدن مواد باید از دو تکه گوشت و دو تکه مرغ در کنار هم استفاده کنید. سپس با استفاده از گوشتکوب یا بیفتک به‌آرامی روی گوشت و مرغ‌ها بکوبید تا مرز بین گوشت‌ها از بین برود و به هم نزدیک‌تر شوند. کباب‌ها را روی منقل آماده قرار دهید و در زمان پخت، برای جلوگیری از خشک شدن کباب، چند بار با استفاده از برس، آن‌ها را به ترکیب کره آب شده و زعفران آغشته کنید. لپه‌ها را از دو تا سه ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ لپه گرفته شود.

نان چپه

سابیدن باید آن‌قدر ادامه پیدا کند تا کشک‌ها از همدیگر جدا شوند. در این مرحله به کشک‌ها آب اضافه کنید تا ذرات جداشده از کشک‌ها در آب حل شوند. خراسان جنوبی در بخش جنوبی خراسان در شرق ایران، با قدمتی طولانی دارای غذاهای محلی بسیاری است که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر به این منطقه، آن‌ها را مزه کنید. آش رشته با تزئینی از کشک، نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ، یکی از بهترین آش‌های ایرانی است که برخی اصل و نسب آن را به شهر تهران نسبت می‌دهند.

در ادامه گوشت، زردچوبه و فلفل را به پیازهای سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند. کشور ایران دارای ۳۱ استان است که هر یک، ده‌ها غذای محلی و اصیل مخصوص به خودشان را دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشهورترین غذاهای لذیذ محلی ایرانی و طرز تهیه آن‌ها از کوفته تبریزی گرفته تا دیزی سنگی، آش رشته، قورمه سبزی و انواع کباب‌ها آشنا کنیم. از جمله معروفترین و محبوب ترین غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، کباب بختیاری است. این غذا از فيله گوسفند، سينه مرغ، فلفل دلمه‌اي، پياز متوسط، روغن زيتون، پودر سير و زعفران تهيه مي شود. گوشت مرغ و گوسفند را با روغن زيتون و پياز مخلوط مي‌كنند، با زعفران آغشته نموده و سپس يك تكه فيله گوسفند، يك تكه فلفل، يك تكه مرغ و يك تكه پياز را در سيخ مي گذارند و روي آتش كباب مي كنند.