رستوران گیلکی در تهران معرفی 9 تا از بهترین رستوران‌های گیلکی تهران + عکس و آدرس ‌ سفرزون-غذای هرمزگان


در بین غذاهای رستوران گیلانی بهزاد علاوه بر کباب ترش، خوراک ازون برون و خوراک ماهی سوف با سس انار و نارنج بسیار خوشمزه است و حتما توصیه می‌شود. ضمن اینکه دکوراسیون داخلی بهزاد هم بسیار جالب توجه است و فضایی آرام و دوست داشتنی برای برگزاری مهمانی‌ها به شمار می‌رود. دوپتی یکی از غذاهای محلی و سنتی مازندران است که از ترکیب دوغ، حبوبات و سیر داغ به وجود می‌آید. طبخ این غذا بسیار ساده بوده و به زمان زیادی برای پخت نیاز ندارد. دوپتی را برای خود و اعضای خانواده‌تان سرو کرده و از خوردن آن لذت ببرید. از جمله خورشت‌های ترش گیلانی که گوجه سبز، لوبیا و همچنین شوید خردشده تفت داده به همراه گوشت، طبخ می‌شود و یک بار امتحان آن کافی است تا مزه آن برای همیشه زیر دندانتان بماند.

درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا واویشکا برای ۲۰ دقیقه بپزد و جا بیفتد. پس از کشیده شدن آب خوراک، غذا را با برنج یا نان سرو کنید. واویشکا یکی از خوراک‌های خوشمزه‌ و مشهور شمالی است که اصالت آن به کشور روسیه برمی‌شود.

  • این شیرینی بیشتر در شهر رشت و از خمیر رشته، مغز گردو، هل وسایر ادویه جات و خاک قند درست می‌شود.
  • سبزی که خود گیلانی‌ها برای پخت این غذا استفاده می‌ کنند شامل نعنا، خالواش، چوچاق و گشنیز است.
  • این غذای لذیذ را به همراه نان داغ سنگک یا لواش، ماست و سبزی خوردن و مخلفات دیگری مانند دوغ و انواع ترشی سرو کنید.
  • شما می‌توانید به‌جای پیاز خام، پیاز را به‌صورت سرخ کرده به مواد داخل شکم ماهی اضافه کنید.
  • خورش انار پیچ به خورشت قورآویچ و سنگه خورشت هم معروف است و یکی دیگر از غذاهای استان گیلان بوده که بسیار لذیذ و خوشمزه است.

ترش سماق در وعده ناهار و با برنج سرو می‌شود و به دلیل وجود لوبیا قرمز و سبزی، ظاهری شبیه به قرمه سبزی دارد، اما طعم آن کاملا متفاوت است. کال کباب در واقع یک پیش غذای لذیذ گیلانی است که انار، گردو، سبزی های معطر (چوچاق، نعناع، خالواش)، سیرف بادمجان کبابی، آب انار، نمک و گلپر مواد تشکیل دهنده آن هستند. این غذا را پس از آماده شدن چند ساعت در یخچال می گذارند تا مواد آن به خوبی به خورد یکدیگر بروند. سبزی ساطوری خرد شده را به‌صورت جداگانه در روغن سرخ کنید و آن را به‌همراه کولی سرخ شده به مغز گردو اضافه کنید.

مجله‌ فیدیلیو مجله ای برای دوستداران غذا، رستوران و کافی شاپ

محیط رستوران هم از دیگر دلایلی است که گیلانه را به یکی از بهترین رستوران‌های گیلکی تهران بدل کرده است. گیلانه با طراحی سنتی که در داخل آن انجام شده و نمادهایی مثل قاب پنجره چوبی و گل شمعدانی، شما را یک سفر به گیلان می‌برد و برمی‌گرداند. برخی از مشتریان گیلانه معتقدند که غذاهای این رستوران، حتی از برخی رستوران‌های رشت هم بهتر است و طعم و مزۀ بهتری دارند. یک رستوران خوب دارای استاندارد های متفاوتی است و این استاندارد ها تعین کننده کیفیت اصلی رستوران است.

گمج کباب

شما هم اگر در تهران زندگی کنید گاهی هوس می‌کنید بروید و در یک رستوران بنشینید و غذای محلی بخورید، آن‌هم غذاهای لذیذ شمالی که در نوع خود بی‌نظیر هستند. غذاهای شمالی که پایه اصلی اکثر آن‌ها سبزی و سیر تازه، برنج ایرانی و ماهی شمال است پیشنهادی نیست که کسی بتواند رد کند. گیلانه در بین رستوران‌های شمالی در تهران جای خود را به خوبی باز کرده و پذیرای مهمان‌های خارجی زیادی هم هست. اول به این دلیل که فضای لوکس و میزهای بزرگی مناسب برگزاری مهمانی دارد و دوم به این دلیل که سطح پذیرایی سرویس دهی پرسنل آن خوب است و باعث حفظ آبرو می‌شود. کوکوی مرغ، بادکوبه‌ای یا چخرتمه یک غذای محلی گیلانی است که طبخ آن دردسری ندارد. برای تهیه این کوکوی خوشمزه به تخم مرغ، زعفران، مرغ، پیاز، آبلیمو، فلفل و نمک نیاز است.

آش ترش شمالی یا گیلانی و به‌قول خود گیلانی‌ها «تورشه آش»، یک آش بسیار لذیذ و مقوی است. از مواد تشکیل‌دهنده این آش می‌توان به سبزی، باقالی، نخود، لوبیا چیتی، برنج و سیر اشاره کرد. طعم این اش مخصوص گیلانی، کاملا ترش است و در برخی طرز تهیه‌ها برای ترشی بیشتر در آن، گوجه‌سبز هم می‌ریزند. آش ترش در مناطق مختلف کشور با مواد اولیه مختلف طبخ می‌شود؛ اما اصالت آن به استان‌های شمالی کشور (گیلان و مازندران) برمی‌شود. سپس گوشت خرد شده را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

ترش شامی گیلان غذایی ترش، خوش رنگ و بو و لذیذ است که طرفداران فراوانی دارد. برای تهیه این غذا از گوشت چرخ کرده و سبزیجات استفاده می کنند. دیبیجا را از موادی مانند اشپل ماهی، پیاز، کره، آب نارنج یا آب انار و ادویه درست می‌کنند که یک پیش غذای چرب، لذیذ و خوشمزه است. ناز خاتون را بیشتر به عنوان ترشی استفاده می‌کنند و در واقع نمی‌توان نام غذا را روی آن گذاشت؛ با این حال محبوبیت بالایی هم در شمال و هم در بین گردشگران دارد. بادمجان کبابی با طعم شگفت انگیز خود در ترشی ناز خاتون به همراه سبزی‌هایی که بعضاً فقط در شمال ایران وجود دارند، طعم بی نظیری به آن بخشیده است. سایر اجزای تشکیل دهنده آن شامل سیر، ریحان، آبغوره و زعفران است.

لا همراه با ماهی سرخ شده، ماهی دودی یا به‌تنهایی در کنار برنج کته یا نان، زیتون، اشپل، ترب سفید و باقلا سبز سرو می‌شود. بد نیست بدانید در میان انواع خورش ترش تره شمالی، خورش ترش تره شرق گیلان، ترش تره تالش و ترش تره انزلی بسیار مشهور هستند. در واقع ترش تره شرق گیلان یا منطقه رودسر با مرغ طبخ می‌ شود.

سپس پوست ماهی را با چاقو برش سطحی می‌دهند و لا به لای آن‌ها کره می‌گذارند. در ادامه ماهی شکم پر را روی حرارت ملایم گاز می‌گذارند تا کاملا بپزد. از خمیر درست شده در شکم ماهی پریزید و لبه‌های شکم را بدوزید.