رستوران سنتی چلچراغ بزرگترین کافه رستوران سنتی شهرکرد


برای خوشمزه‌تر شدن خورش قورمه سبزی، این خورش را با گوشت گوسفند و قلم گوسفند درست کنید. البته برای تهیه این خورش می‌توان از گوشت گوساله، مرغ، بوقلمون یا حتی قارچ نیز استفاده کرد. تهران، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر ایران است و قدمت آن به دوران نوسنگی برمی‌شود. این شهر قدیمی از زمان حکومت قاجار تا به امروز، پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور بوده است و به همین دلیل، در طول سال‌ها افراد بسیاری با فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف به آن مهاجرت کرده‌اند. شاید درست به همین علت نتوان غذاهای محلی تهران را مانند دیگر استان‌ها به تفکیک نام برد.

  • فلافل خوزستانی با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود و آن را با نان، گوجه‌فرنگی، خیارشور و انواع ترشی سرو می‌کنند.
  • این غذا از ترکیب نان فطیر که در زبان لری به آن چزنک و نوعی روغن حیوانی به نام رغو درست می‌شود.
  • ابتدا از راه پله ها وارد محوطه های بزرگ به نام هوس خانه می‌شود که در وسط آن یک سالن بزرگ به نام سفره خانه وجود دارد و اتاق آینه در جوار آن قرار گرفته است .
  • لپه باقلا را آبکش کنید و آن را به‌همراه برنج از قبل خیس خورده، پیاز سرخ شده، روغن، نمک و کره در یک قابلمه بریزید.
  • به‌اندازه یک بند انگشت آب روی برنج بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید.
  • سپس قبل از طلوع آفتاب، لاشه‌ را به‌اندازه قیمه‌ای درمی‌آوردند.

آب لوبیای خیس خورده را خالی کنید و آن را به‌همراه دو پارچ آب در قابلمه بریزید. سپس شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت و حبوبات بپزند. پیازهای خلالی خرد شده را کمی با کره و روغن تفت دهید تا سبک و کاراملی شوند. سپس تکه‌های مرغ را در تابه بریزید و همراه با پیازها تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند. در ادامه نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را به مرغ اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید. یک لیوان آب در تابه بریزید و درب تابه را ببندید تا مرغ بپزد.

دقت کنید که قبل از به سیخ کشیدن گوشت و مرغ، چندین بار با گوشت کوب آنها را بکوبید تا نازک شده و زمان پخت آنها کاهش پیدا کند. همچنین می توانید در صورتی که در منزل منقل ندارید، این نوع از انواع کباب خوشمزه را می توانید در فر یا تابه نیز طبخ کنید. در ۳۰ دقیقه آخر پخت، سبزی و دوغ را به قابلمه بیافزایید و هم بزنید تا آش کاملاً جا بیافتد. پیاز را در تابه‌ ای حاوی روغنِ داغ، روی حرارت ملایم تفت دهید تا نرم و شفاف شود، سپس سیر و زردچوبه را به آن بیافزایید و تفت دهید تا طلایی‌ رنگ شوند.

۴. غذاهای محلی استان مرکزی

زیره پلو یا پلو زیره یکی از مقوی‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی کرمان است که با زیره سیاه یا مخلوط زیره سیاه و سبز درست می‌شود. زیره پلو جزو غذاهای محلی مازندران نیز به حساب می‌آید؛ با این تفاوت که در تهیه آن از دارچين، زيره، فلفل و شنبليله و کشمش استفاده می‌شود. کرمان، یکی از پنج شهر تاریخی ایران در جنوب شرقی کشور است که با شرایط اقلیمی و کویری، یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌آید.

۲۶. غذاهای محلی استان ایلام

سپس مقداری از برنج آبکش کرده را در قابلمه بریزید و یک لایه از مخلوط ماهی سرخ شده را روی آن قرار دهید. پس از بخار کردن برنج، شعله گاز را کم کنید و دم‌کنی بگذارید تا هزاری دم بکشد. «ته تالی» یا «تتالی»، یکی از غذاهای محلی استان مرکزی و شهر اراک است که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، غوره، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درست می‌شود. در توضیح نام‌گذاری این غذا باید به شما بگوییم که «تال» در گویش اراکی به‌معنای «ماهیتابه» است و از آنجا که برای طبخ این غذا، گوشت را ته ماهیتابه می‌گذارند، به آن «ته تالی» می‌گویند.

مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خراسان است که در فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی قرار گرفته است . بعد از اینکه سیخ کردن تمام گوشت‌ها به این صورت انجام شد، باید منقل و ذغال را برای کباب کردن آماده کنید. سعی کنید از ذغال‌های تقریباً یک اندازه استفاده کنید، تا آتش کباب به صورت یک‌دست باشد و کباب ها خوب پخته شوند. زمان آماده سازی مواد اولیه تقریبا پانزده دقیقه و زمان پخت و انتظار آن نیم ساعت می باشد.

سفره‌خانه فردوسی

برای تهیه این غذای لری، ترخینه را در آب خیس می‌دهند تا نرم شود و آن را با آب روی دیگ می‌گذارند و حبوبات را اضافه می‌کنند تا خوب بپزد. پیاز داغ و ادویه‌های لازم را به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند آش خوب جا بیفتد. اگر بخواهند ترخینه را خودشان درست کنند، بلغور گندم یا جو را به مدت چند ساعت روی حرارت می‌پزند تا به حالت خمیری دربیاید.

کباب بختیاری با کباب قفقازی شباهت هایی دارد، اما در کباب بختیاری از ماست و خامه استفاده نمی‌شود. در ادامه شما را با طرز تهیه کباب بختیاری و نکاتی برای خوشمزه تر شدن آن آشنا خواهیم کرد. مرغ را با پیاز رنده شده، سیر له شده، زردچوبه و فلفل در مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا آب پیاز تبخیر شود و رنگ تکه‌های مرغ عوض شود. سپس مغز گردوی پودر شده را در قابلمه بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید.