رستوران سنتی چلچراغ بزرگترین کافه رستوران سنتی شهرکرد


اگر می‌خواهید به جایی بروید که سلیقه‌های سنتی و سلیقه‌های مدرن با یکدیگر به صلح برسند، پیشنهاد ما به شما رستوران کی تو است. در این رستوران هم غذاهای سنتی و انواع خورش‌های ایرانی سرو می‌شوند و هم غذاهایی مانند ساندویچ‌های مختلف و پاستا. رستوران کی تو، یکی از متنوع‌ترین منوها را بین رستوران‌های شهرکرد دارد. محیط این رستوران برای جمع‌های خانوادگی و یا سپری‌کردن عصرانه همراه با دوستان، بسیار مناسب است. آب و هوای استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد بسیار دلپذیر بوده و طبیعتی بکر را برایش رقم زده است.

  • طبخ این غذا به زمان کمی نیاز دارد و شما می‌توانید به‌راحتی آن را در خانه درست کنید و یک مهمانی مجلسی و متفاوت با آن به راه بیندازید.
  • این آش خوشمزه به تقویت حافظه کمک می‌کند، در افزایش عضله‌سازی و قدرت بدنی تاثیر دارد و برای فعالیت سیستم عصبی مفید است.
  • «قیمه نثار» از دو واژه مجزا تشکیل شده است که «قیمه» به‌معنای خورشتی است که با گوشت خردکرده تهیه می‌کنند و نثار، به‌معنای آنچه در عروسی برای حاضران نثار می‌شود.
  • جونقان یا جونقون شهر کوچکی است در ۳۸ کیلومتری شهر کرد که مقر سکونت خانهای بختیاری بوده است.
  • سپس استخوان هایش را جدا می کنند و همراه پیاز، سیر و ادویه در روغن سرخ می شود.

قاتق در زبان محلی به‌معنای خورش و خوراک است و باقلا یا «پاچ باقلا» که به نام باقلای سفید نیز شناخته می‌شود، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا است. عشایر استان کرمان در ادامه گوشت را می‌پختند؛ گوشت‌ و استخوان‌ و چربی‌ را همراه با کمی نمک و آب در قابلمه‌ای می‌ریختند و روی آتش روشن می‌گذاشتند تا چربی‌ آب شود. در این مرحله یک نان محلی را در ظرف می‌انداختند تا این چربی لذیذ به خرد نان برود. سپس صبر می‌کردند تا آب موجود در ظرف روی حرارت آتش به‌طور کامل بخار شود و گوشت‌ به روغن بیفتد. پس از پخت گوشت‌ و تمام‌شدن آب قابلمه، قرمه آماده می‌شد که برای نگهداری از آن، قرمه‌ها را در شکمبه تمیز بز یا گوسفند می‌ریختند، در آن را محکم می‌بستند و در محلی خنک قرار می‌دادند تا در فصل زمستان نوش جان کنند. دو قاشق سوپ‌خوری روغن را در یک تابه دیگر بریزید و زرشک‌ها را روی حرارت ملایم گاز، کمی تفت دهید.

تجربه آرامش و سکوت کویر در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کرمان، سفری به‌یادماندنی را در ذهن شما رقم خواهند زد که بدون شک این تجربه، بدون امتحان کردن غذاهای محلی و بومی تکیمل نخواهد شد. کلانه یا «که لانه»، یک نان محلی و خوشمزه است که از ۳۰۰ سال قبل تاکنون پخت می‌شود. اصالت این نان به شهرهای کردنشین کردستان و کرمانشاه برمی‌شود. کلانه که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین فست فودهای دنیا شهرت دارد، با نام «پیتزای کردی» نیز شناخته می‌شود.

ته‌چین گوشت گرمسار

اتاق سنگی های جونقان واقع در ۸ کیلومتری شهر جونقان و در ابتدای تنگه درکش ورکش مسیر شهرکرد-اردل، با شیوه های خارق العاده به صورت خشکه چین احداث گردیده اند . این آبشار از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده است. این تونل جهت انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه های اطراف به زاینده رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه کوهرنگ جایی که اکنون شهر توریستی چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ قرار دارد، ایجاد گردید . چشمه دیمه سرچشمه اصلی زاینده رود قبل از ایجاد تونل های کوهرنگ در ۱۰ کیلومتری چلگرد میباشد که در مجاورت روستای دیمه واقع گردیده است. آب این چشمه از گوارا ترین آبهای جهان است و خواص درمانی جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه را نیز دارد. در نزدیکی آن، کارخانه آب معدنی دیمه قرار دارد که محصولات آن را به خارج از کشور صادر می کنند و در بازار داخلی نیز وجود دارد .

کباب بختیاری

البته شاید فکر کنید که قرار است با نوشیدنی‌هایی بدمزه و تلخ مواجه شوید؛ اما به شما اطمینان می‌دهیم که طعم تمام این دمنوش‌ها فوق‌العاده است. بعضی از آن‌ها شیرین و برخی دیگر حتی می‌توانند ترش هم باشند. محال است که اهل فست فود باشید و نام فست فود پدر خوب به گوشتان نخورده باشد. اگر تا به حال فرصت این را نداشتید که در رستوران پدر خوب غذا بخورید، حالا در سفرتان به شهرکرد این فرصت فراهم شده است. پدر خوب جایگاه خوبی در میان رستوران‌های شهرکرد دارد و مردم شهر نیز این رستوران را دوست دارند. بعد از اینکه برنامه سفرتان را ریختید و خرید بلیط اتوبوس شهرکرد را انجام دادید، ‌می‌توانید به اوقات خوشی که در این رستوران قرار است سپری کنید، فکر کنید و حتی از فکرش نیز لذت ببرید.

این غذای خوشمزه برخلاف نام آن، شباهت بسیاری به خورش قیمه سنتی ندارد و در تهیه آن از لپه یا حبوبات دیگری استفاده نمی‌شود. قیمه نثار، بیشتر شبیه به مرصع پلو و آجیل پلو است و مجلسی‌ترین غذای استان قزوین به شمار می‌آید. خلال پسته و بادام را به زرشک سرخ شده در تابه بیفزایید و برای چند ثانیه تفت دهید. پس از دم کشیدن هویج پلو، یک کفگیر از برنج را با مخلوط زرشک، خلال بادام و خلال پسته و دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و برای تزئین روی غذا در دیس بریزید. مرغ پخته شده را روی هویج پلو بچینید و آن را با انواع ترشی یا سالاد شیرازی سرو کنید. چرتمه در واقع، یک خورش بومی و سنتی است که معمولا همراه با برنج خورده می‌شود و به آن چرتمه پلو می‌گویند.

سبزی این آش به صورت خودرو رشد می‌کند و فقط در فصل بهار می‌توان آن را پیدا کرد. توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد . نام این نان سنتی به خاطر تیره بودن آن نیست بلکه به خاطر وسیله‌ای است که برای نازک کردن آن استفاده می‌شود.

سپس فلفل دلمه‌ای خرد شده را به پیازها بیفزایید و آن‌ها را نیز تفت دهید. جوجه ناردونی یا خورشت انار دانه اشاره کرد.«ناردون» به‌معنای «انار» است و همان طور که از نام خورش اناردون برمی‌آید، دانه انار خشک شده یا تازه، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا است. این خورش لذیذ و اصیل مازندرانی با گوشت مرغ، غاز یا اردک، دانه انار، آب انار، رب انار، سیر، پیاز، ادویه‌جات، کره و زعفران درست می‌شود و آن را درست مانند دیگر غذاهای شمالی با برنج کته سرو می‌کنند. این خورش، شباهت بسیاری به انار مسمای گیلانی دارد؛ غذایی که گیلانی‌ها برای رنگارنگ کردن سفره شب یلدای خود از آن استفاده می‌کنند. گوشت استفاده شده در خورش خلال، گوشت گوسفند یا گوساله است؛ اما در برخی از طرز تهیه‌ها از گوشت سفید مانند گوشت مرغ یا بوقلمون نیز برای تهیه این خورش استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مواد اولیه خورش خلال بادام کرمانشاهی، روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی است که طعم و عطر بی‌نظیری به این غذا هدیه می‌کند.

در برخی طرز تهیه‌ها به‌جای زعفران از زردچوبه استفاده می‌شود. 4_ در صورت تمایل می توانید از فر نیز برای پخت این کباب لذیذ و خوشمزه استفاده کنید. توجه داشته باشید، که باید فر را در درجه حرارت بالا قرار دهید. 1_ می توانید به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی استفاده کنید. البته در صورتی که طعم ماهی را در کنار گوشت قرمز می پسندید. پس از اینکه کار سیخ کردن کباب به اتمام رسید باید منقل ذغال را آماده کنید.

استان در یک منطقه کوهستانی واقع شده است که نزدیک به ۸۰ درصد آن را کوه ها و تپه ها در برگرفته اند. ابتدا پیاز را رنده کرده و بعد از گرفتن آب آن، همراه با گوشت قرمز، روغن زیتون، سس سویا و نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه ترکیب کنید. می توانید در هنگام خوابانیدن گوشت مرغ در درون مخلوط آب پیاز و زعفران از نمک برای خوشمزه تر شدن گوشت های مرغ استفاده کنید. خورش به آلو از غذاهای سنتی یزدی است که با ترکیب آلو و به، مزه ‌ترش و شیرین (ملس) فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. آش شولی از معروف‌ترین آش‌های سنتی یزد به حساب می‌آید که پای ثابت سفره شب یلدای یزدی‌ها است. این آش که قدمتش به ۵۰۰ سال قبل می‌رسد، در فهرست آثار غیرمملوس فرهنگی یزد به ثبت رسیده است.