دستپخت زنان بختیاری رنگین کمان سفره خانواده های چهارمحالی


سپس فلفل و ادویه دلخواه خود را در تابه بریزید و مواد را با هم تفت دهید. حدود دو پیمانه آب جوش در تابه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت، روی حرارت ملایم گاز بپزد. پس از پخت کامل گوشت، نمک و نصف قاشق چای‌خوری زعفران را در تابه بریزید و اجازه دهید تا آب گوشت، کاملا کشیده شود. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج برای هفت تا ۱۰ دقیقه روی حرارت زیاد گاز بپزد و مغز دانه‌های آن نرم شود. در دقیقه آخر، رشته پلویی را در آب بریزید و با برنج مخلوط کنید.

  • ماش را پس از پاک کردن و شستن، به‌همراه آب تازه در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا ماش‌ها خوب بپزند.
  • یارما شورباسی، یکی از غذاهای لذیذ و محلی آذربایجان غربی و شهر ارومیه است که معنای نام آن در زبان ترکی، «سوپ بلغور» است.
  • زیره پلو یا پلو زیره یکی از مقوی‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی کرمان است که با زیره سیاه یا مخلوط زیره سیاه و سبز درست می‌شود.
  • محال است که اهل فست فود باشید و نام فست فود پدر خوب به گوشتان نخورده باشد.

سبزی قورمه سبزی را کاملا ریز و ساطوری خرد کنید تا یک خورش جا افتاده داشته باشید. لیمو عمانی‌ را با چنگال سوراخ کنید و آن را برای ۱۰ دقیقه در آب جوش بگذارید تا تلخی آن گرفته شود. دارچین، رنگ خورش را تیره می‌کند؛ پس اگر دوست دارید خورش قیمه شما روشن باشد، دارچین را حذف کنید. برای تهیه لخ لخ بوشهری، بهتر است برای هر نفر، حدود ۲۰۰ گرم از ماهی شیر یا قباد، هامور یا سنگسر سفید استفاده شود.

از دیگر غذاهای معروف سنتی استان چهار محال و بختیاری، آبریز است که چرب و خوشمزه و یا پیاز یا تره کوهی در روغن سرخ می شود و معمولا ترشی انار به آن اضافه میکنند. برای خوشمزه شدن غذای آوریز بیشتر از گوشت با استخوان استفاده می‌شود. این غذا بر خلاف نامش، در طبخ آن از آب استفاده نمی‌گردد، بلکه با آب خود گوشت و مقداری روغن پخته و سرخ می‌گردد. غدای آوریز، ریز ریز و به عبارتی کم‌کم و به تدریج پخته می‌گردد.

کباب کوبیده زعفرانی

در بین طیف گسترده کباب‌های ایرانی کباب بختیاری یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین کباب‌ها است. معمولاً در تهیه‌ی کباب بختیاری از گوشت راسته گوسفند یا فیله گوسفند استفاده می‌کنند، که آن را به صورت یکی در میان با گوشت فیله مرغ به سیخ می‌کشند. در واقع می‌توان به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی نیز استفاده کرد. البته در روش اصیل تهیه کباب بختیاری توسط خود بختیاری‌ها از گوشت راسته گوسفند به همراه دنبه گوسفند استفاده می‌شود که یکی در میان به سیخ کشیده می‌شوند.

آش دنورو

از دیگر جانوران منطقه می‌توان گرگ، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی همچون کبک، دری کبک، چیل، تیغو و عقاب را نام برد. در این منطقه امکان شکار با کسب مجوز لازم از سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد. این منطقه ۲۱۶۰۰ هکتار مساحت دارد و پارک ملی تنگ صیاد را با وسعتی معادل ۵۴۰۰ هکتار در دل خود جای داده است. دستیابی به این منطقه از طریق محور مواصلاتی شهرکرد به اصفهان میسر است . تنگ صیاد به واسطه دارا بودن تپه ماهورهای متعدد زیستگاه مناسبی برای گونه قوچ و میش است .

مواد لازم برای تهیه کباب بختیاری

در مرحله بعد باید پیاز را حلقه حلقه کنید و در ظرفی که گوشت و مرغ را در آن قرار داده اید، بریزید. در ادامه زعفران دم کرده، روغن مایع، سس سویا، ماسک چکیده و فلفل و نمک را به طرف حاوی گوشت و مرغ اضافه می کنیم. سپس ظرف را چند ساعت کنار بگذارید، تا گوشت مرغ و گوساله به خوبی مزه دار شود.