دستور تهیه کباب بختیاری اصیل به چندین روش منحصر بفرد اکالا


پس از گذشت دو تا چهار ساعت کاسه حاوی گوشت را از یخچال خارج کنید. پیاز و فلفل دلمه ای را خلال کنید و 4 ، 5 ساعت قبل از سیخ کشیدن مرغ و گوشت آنها را داخل مواد شان بریزید. زنان ایرانی با شناختی دقیق از مواد غذایی و ترکیب آنها با یکدیگر برای غنی تنر شندن هنر نه بیشتر غذاها، به بازده خوبی دست یافته اند. غذاهای سنتی ایرانی متنوع، متعادل و از نظر مواد مغذی کافی هستند بنابراین با معیارهنای تغذیه سالم انطباق دارند. با توجه به اینکه شیوه زندگی انسان ها، متاثر از نحوه معیشت آنهاست، بنابراین نحوه کار و فعالیت جامعه ای که غذای سنتی می خورند با شیوه فعالیت مصرف کنندگان غذاهای فوری ، تفاوت دارد.

  • سپس روی آن را با مرغ، خرمای تفت داده شده، کشمش و زرشک سرخ شده، خلال پسته و خلال بادام و پیاز داغ تزئین کنید.
  • گوشت خرد کرده با روغن سرخ می ­کنند و با آب می ­پزند و مقداری گیاهان کوهی نظیر آویشن و سیر و تره به آن می زنند و می­ خورند این غذا خوراک روزانه­ ی خانوار ایل است.
  • روی گوشت ضربه می‌زنند و آنها را در برای ۴ تا ۵ ساعت در یخچال می‌گذارند.
  • شواهد تاریخی نشان می‌دهند که این غذا در ابتدا در نواحی خراسان، به‌ویژه در شب‌های سرد و زمستانی بجنورد پخته می‌شده است؛ البته این غذا در حال حاضر در خراسان شمالی، جنوبی و رضوی نیز طبخ می‌شود.
  • سپس فلفل و ادویه دلخواه خود را در تابه بریزید و مواد را با هم تفت دهید.
  • از روزگاران قدیم رسم بر این بوده است که گوسفندی را جلوی پای دسته‌های عزاداری ذبح کرده و سپس از گوشت آن برای تهیه شله استفاده می‌کردند.

سپس شعله گاز را کم کنید و درب تابه را ببندید تا خوراک برای ۱۵ دقیقه بپزد. برای سرو، عنکاس را در ظرف بکشید و دور آن را با پیاز و تربچه تزئین کنید. استان لرستان در غرب کشور با نام سرزمین آبشارها مشهور است و هر سال، گردشگران بسیاری به آن سفر می‌کنند. غذاهای محلی این منطقه از قدمت و تنوع بسیاری برخوردار هستند و بدون شک، شما را عاشق خود خواهند کرد.

۸. غذاهای محلی استان گلستان

بلغور در زبان فارسی به‌معنای «هر چیز در هم شکسته و در هم کوفته» است و به‌طور خاص به گندم یا جوی پخته شده و خشک شده‌ای اشاره دارد که با آسیاب، نیم‌کوب شده باشد. جالب است بدانید که مردم در گذشته، تنها دو یا سه بار در طول سال، برنج می‌خوردند و قوت غالب آن‌ها، بلغور گندم یا جو بوده است. آن‌ها برای نگهداری طولانی مدت از این غلات، آن‌ها را پوست می‌گرفتند و با آب یا شیر می‌پختند. پس از این فرآوری سنتی و به اصطلاح بلغور شدن، آن‌ها می‌توانستند جو و گندم را بدون کپک زدن یا رطوبت گرفتن، برای مدت زمان طولانی نگهداری کنند و در مواقع لازم، با آن آش یا پلو درست کنند. برای آشنایی با انواع خورش قیمه در ایران می‌توانید به مقاله‌های غذای محلی کجارو مراجعه کنید.

طرز تهیه کباب بختیاری رستورانی

مقداری روغن در یک تابه گود بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس سیب‌زمینی‌ها و پیازهای نگینی خرد شده را در تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا حسابی طلایی و ترد شوند. در ادامه، گوشت خرد شده، زردچوبه و فلفل را در تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا آب گوشت خشک شود و رنگ آن تغییر کند. لوبیا را در مرحله بعد در تابه بریزید و برای یک دقیقه تفت دهید. سپس گوجه‌فرنگی خرد شده را به مواد داخل تابه بیفزایید و تفت دادن را برای یک دقیقه دیگر ادامه دهید. دو لیوان آب جوش در تابه بریزید و درب تابه را ببندید تا لوبیا و گوشت به‌طور کامل بپزند.

دنباله‌روی برخی‌ها در کشور از تفکر داعشی

ارومیه خورش را در ظرف سرو بکشید و با بادمجان و سیب‌زمینی سرخ شده تزئین کنید. صبر کنید تا ماست کمی رقیق و در آب حل شود؛ سپس مخلوط تخم‌مرغ و سیر را به‌همراه نمک و فلفل در قابلمه بریزید. گوزلمه را پس از چند دقیقه در کاسه بکشید و در آن، نان خشک تیلیت کنید.

در یک ساعت آخر پخت نخود و لوبیا، عدس و برنج خیس و آبکش‌شده را به قابلمه بیافزایید و بگذارید مواد کاملاً بپزند، اما له نشوند. گوشت، ماست، نخود، نمک، سیر، پیاز داغ، برنج، شوید و شنبلیله مواد این غذا هستند. ابتدا نخود و گوشت را با هم می پزیم، سپس برنج را اضافه می کنیم. سپس بقیه مواد را اضافه کرده و آنها را روی حرارت می گذاریم. این غذا سریع آماده می شود و برای زمان هایی که در زمان کم باید غذا حاضر باشد، بسیار مناسب است.