درباره ی فرهنگ بومی چهارمحال و بختیاری دانش‌چی


برخی افراد، خلال‌ها را در شهد میجوشانند تا کاملا شیرین شوند. از خرماهای درشت و سفت یا از خرماهای زردرنگ برای تهیه این غذا استفاده کنید. توجه داشته باشید که نعنا نباید زیاد سرخ شود؛ زیرا طعم غذا را تلخ می‌کند. برخی افراد برای طعم‌دار کردن شیر پلو از دارچین، هل و گلاب هم استفاده می‌کنند که کاملا سلیقه‌ای است.

  • کوفته‌ها را برای یک ساعت در سس، روی شعله ملایم گاز بپزید تا کاملا مغز پخت شوند.
  • این نوع آبگوشت به‌عنوان نذری در ایام محرم و صفر و به‌خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا در هیئت‌های عزاداری کرمان و بم طبخ می‌شود و برخی افراد آن را با نام آبگوشت امام حسینی می‌شناسند.
  • از رستوران‌های سنتی که بوی کباب و نان داغ در آن‌ها می‌پیچید تا فست‌فودها و کافه‌هایی با فضا و غذاهای مدرن، همگی در این لیست قرار دارند.
  • در ادامه رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و ادویه را در تابه بریزید و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید.
  • کباب بختیاری در فر نیز قابل تهیه کردن است فقط کافیست سیخ ها را در فر با حرارت بالا قرار دهید.
  • گوزلمه یک فست فود ایرانی به شمار می‌آید و شما می‌توانید آن را با کمی تزئین، به پیش‌غذایی مجلسی نیز تبدیل کنید.

این ماهی، کبابی است و به همین دلیل که سرخ شده نیست بسیار سالم و مفید است اما تیغ ریز بسیاری دارد. این غذا به دو روش سرو می شود یا با سبزی پلو که به صورت جداگانه تهیه می شود و یا با نان. ماهی صبور، روی آتش پخته می شود و به دلیل طعم خوب این ماهی مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر ماهی صبور، سبزی ماهی و پلویی، سیر و پیاز، نمک و فلفل سیاه، تمبر هندی و رب گوجه برای تهیه این غذا مورد استفاده قرار می گیرند. برنج را از چند ساعت قبل بشویید و آن را در آب و نمک خیس کنید. ماهی را تمیز کنید و قبل از شستن، به آن مقداری نمک و زردچوبه بزنید و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه ماهی را بشویید و به‌صورت فیله‌ای خرد کنید.

بیشتر غذاهای محلی استان بوشهربه دلیل مجاورت با خلیج فارس از محصولات دریایی درست می‌شومد و میگو و ماهی، بخش اصلی غذاهای مردم این استان را تشکیل می‌دهند. علاوه بر محصولات دریایی، استان بوشهر، سرزمین نخلستان‌های سرسبز است و بخش بسیاری از خرمای کشور در این استان تولید می‌شود؛ به همین دلیل، استفاده از خرما در غذاها، دسرها و شیرینی‌های استان بوشهر بسیار رایج است. استان بوشهر، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران در جنبو کشور است که با وجود جاذبه‌های فراوان از سواحل زیبا، روستاهای گردشگری و بازارهای تجاری گرفته تا انواع غذاهای محلی، هر سال میزبان گردشگران و مسافران بسیاری است. از مشهورترین غذاهای بوشهری می‌توان به قلیه ماهی، قلیه میگو، قیمه بوشهری، شکر پلو، رنگینک، یتیمک بوشهری، دمی لخ لاخ، نان قراپیچ، حلوای انگشت پیچ و نان گرده، نان تیری و بسیاری از غذاهای دیگر اشاره کرد. استان البرز، سی و یکمین استان ایران و پنجمین شهر ایران از نظر جمعیت است.

دستور تهیه 3 روش تهیه مرغ گریل با سبزیجات بخار پز

گندم، جو، سیب‌زمینی، یونجه، چغندر، شبدر و پسته به‌عنوان محصولات کشاورزی این خطه از کشور شناخته می‌شوند. با این وجود می‌توان تنوع جالب و شگفت‌انگیزی از غذاها و خوراک‌های سنتی و محلی را در برنامه‌ی غذایی خانواده‌های این منطقه از ایران مشاهده کرد. غذاهای محلی زنجان به‌حدی متنوع و لذیذ هستند که خود یکی از دلایل سفر گردشگران به این منطقه از کشور محسوب می‌شوند. خورشت بامیه مواد اولیه ساده‌ای دارد و برای هر نوع سلیقه و رژیم غذایی مناسب است. علاوه بر گوشت گوسفند، گوساله و مرغ و بوقلمون می‌توانید با حذف گوشت، غذایی کاملا گیاهی داشته باشید.

سفره‌خانه چوبین

این کباب با طعمی ترش و شیرین معمولا با نان یا برنج سرو می‌شود و تجربه‌ای متفاوت از یک شامی را به شما ارائه می‌دهد. کباب زردک به آسانی و در کمتر از یک ساعت در خانه آماده می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان غذای اصلی، پیش‌غذا، غذای پیک نیک یا یک میان وعده خوشمزه سرو کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه کباب زردک و نکات طلایی پخت آن آشنا کنیم. با قدم گذاشتن در یک مغازه بریانی‌ در کوچه‌های تاریخی اصفهان، عطر و طعم گوشت تازه گوسفند سرخ‌شده شما را مدهوش خواهد کرد. بریانی با تزئین خلال پسته، خلال بادام و زرشکی که با زعفران، لعاب خاصی به خود گرفته‌اند، به راستی غذایی چشم‌نواز است. نان سنگک خانگی چرب زیر بریانی، یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های خوردن این غذا به شمار می‌آید.

برای طبخ این غذای بسیار لذیذ و خوش‌عطر که در گویش عامیانه به غلط «قیمه نساء» خوانده می‌شود، به یک ادویه مخصوص قیمه نثار احتیاج دارید که می‌توانید نوع مرغوب آن را در قزوین خریداری کرده یا در منزل درست کنید. «قیمه نثار» از دو واژه مجزا تشکیل شده است که «قیمه» به‌معنای خورشتی است که با گوشت خردکرده تهیه می‌کنند و نثار، به‌معنای آنچه در عروسی برای حاضران نثار می‌شود. پلو بریانی در استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان از محبوبیت بسیاری برخوردار است و یکی از غذاهای مجلسی به شمار می‌آید که در مجالس عروسی یا عزا سرو می‌شود.