خوشمزه ترین غذاهای شمالی را کجا بخوریم؟ گیلان یا مازندران؟ جاباما-غذای هرمزگان


این خطه از ایران، غذاهای متنوعی داره که ما چند مورد رو نام بردیم. پس از آماده شدن ناز خاتون، روی کاسه را سلفون بکشید و برای سه ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب جا بیفتد. شما می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت مکعبی در خوراک لوبیا بریزید تا ظاهر زیباتری داشته باشد. اگر به سبزی معطر گیلانی دسترسی ندارید، از نعنا، و جعفری و ریحان استفاده کنید.

  • شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت برای سه ساعت به‌آرامی بپزد.
  • برای درست کردن این غذای خوشمزه و راحت که طرفداران بسیاری هم دارد، کافی است پوست ماهی کولی را بکنید، شکم آن ا خالی کنید و آن را با فلفل و نمک سرخ کنید.
  • برای مزه‌دار کردن مرغ، بهتر است با چاقو، روی آن‌ها برش‌های عرضی ایجاد کنید تا زعفران و دیگر مواد به خورد آن بروند.
  • مطنجن، متنجن یا متنجان ازخورش های محلی گیلانیو متعلق به شمال کشور است که با گوشت، روغن، آلو، قیسی و … تهیه می شود.

غذایی پر کالری و بسیار وسوسه کننده که با گوشت اردک و گردو، به همراه رب و دانه‌های انار و پیاز سرخ شده طبخ می‌شود و به همراه برنج و کته قابل سرو است. ضمن اینکه مانند برخی از غذاهای شمالی که بوسیله انار یا مشتقات آن درست می‌شوند، این غذا را نیز می‌توان بصورت ترش و یا با اضافه کردن شکر، بصورت شیرین سرو کرد. دستور تهیه این غذای لذیذ تقریبا شبیه خورش فسنجان است، با این تفاوت که به جای گوشت مرغ یا مرغابی از ماهی سفید استفاده می شود. برخی برای درست کردن این غذای بسیار لذیذ از ماهی سفید قطعه قطعه شده استفاده می کنند اما در میان شمالی ها استفاده از ماهی درسته مرسوم تر است.

هوای تهران برای گروه‌های حساس همچنان ناسالم است

سپس رب گوجه‌فرنگی را در تابه بریزید و با بقیه مواد تفت دهید تا رنگ رب باز شود. در بک طرز تهیه دیگر، ابتدا گوشت، سبزی، رب انار، پیاز و گردوی چرخ شده، نمک و فلفل را در یک کاسه بزرگ می‌ریزند، روی کاسه را با پلاستیک یا سلفون می‌پوشانند و آن را به‌مدت چهار تا پنج ساعت در یخچال می‌گذارند. سپس مواد را در قابلمه می‌ریزند و آن را روی حرارت قرار می‌دهند تا بپزد. شش انداز گیلانی یا شیش انداز بادمجان، یک غذای گیلانی خوشمزه است که با مغز گردو، بادمجان، رب انار و پیاز درست می‌شود. شش انداز در واقع یک غذای ایرانی اصیل است که در دیگر شهرهای ایران مانند زنجان و شیراز نیز طبخ می‌شود؛ ولی مواد اولیه و طرز تهیه آن، کاملا با شش انداز گیلانی متفاوت است. این غذا تنها از ترکیب برگ سیر تازه و تخم مرغ درست می‌ شود.

۳. باقلا وابیج و طرز تهیه آن

به‌جای لیمو امانی می‌توانید از یک قاشق غذاخوری آب نارنج استفاده کنید. به‌جای رب انار، می‌توان از رب گوجه‌فرنگی نیز استفاده کرد. برای شیرین یا ترش‌تر کردن خورش انار مسما، مقداری شکر یا آبغوره به خورش اضافه کنید. این غذا در مناسبت‌های مختلف در فصل انار و به‌خصوص برایشب یلداپخته می‌شود. شما می‌توانید در اواخر پخت این خورش، روی آن یک یا دو عدد تخم‌مرغ بشکنید و بگذارید خودش را بگیرد.

خالو آبه، یکی دیگر از غذاهای لذیذ گیلانی است که با گوجه‌سبز، آرد، نعنا و گشنیز و تخم‌مرغ درست می‌شود. خالو آبه را می‌توان به‌صورت سرد یا گرم، همراه با برنج کته یا نان سرو کرد. در ادامه سه عدد تخم‌مرغ را در ظرفی جداگانه بشکنید و هم بزنید. در آخر در وسط تابه سبزیجات، یک جای گرد باز کنید و یک عدد تخم‌مرغ باقی‌مانده را در آن بشکنید و نیمرو کنید. با طرز تهیه غذاهای محلی استان گیلان آشنا شوید و با طبخ آن‌ها در منزل، سفری به حال و هوای دوست‌داشتنی و زیبای استان گیلان برای خود ترتیب دهید. جزییات و مراحل طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی با مرغ یا گوشت و آموزش ترکیب دقیق سبزی آن را در لینک مربوطه مطالعه کنید.

در خیلی از غذاهای شمالی و مازندرانی از باقلای پلویی استفاده می شود که طعم بینظیری به غذا می دهد. باقلا وابیج با باقلا، شوید خشک، تخم‌ مرغ، سیر و کره درست می شود و معمولا با برنج خوش عطر شمال، زیتون پرورده و ماهی شور خورده می شود. اگر از طعم بادمجان خوشتان می آید حتما عاشق این ترشی می شوید چون با خوردن این چاشنی مزه ی بادمجان کبابی اولین طعمی است که احساس می کنید.