خوشمزه ترین غذاهای شمالی را کجا بخوریم؟ گیلان یا مازندران؟ جاباما


این غذا از ترکیب گوشت اردک با گردو، رب انار و دانه‌های نرم شده انار پخته می‌شود. یکی از غذاهای شمالی محبوب که خیلی هم ساده پخته شده سیر واویج است. غذاهای شمال ایران، چه غذاهای گیلانی و چه غذاهای مازندرانی نه تنها در مناطق خود، بلکه در همه ایران محبوبیت دارند. تقریباً هیچ کسی نیست که به شمال کشور سفر کرده باشد ولی از خوردن غذاهای شمالی لذت نبرده باشد. ماهی گردوبیج یا ماهی شکم‌پر شمالی – در این دستور آموزش غذای عالی و خوشمزه شمالی بدون یک قطره روغن را خواهید دید.

  • ماهی سفید، سبزی‌های محلی و گردو مواد اصلی این ماهی خوشمزه را تشکیل می‌دهند.
  • البته باقلاقاتق با ماهی می‌تواند یک غذای نونی هم باشد.
  • قیمت‌های لاکان هم نسبت به بسیاری از رقیب‌هایش پایین‌تر است و مشتری‌های قدیمی‌اش می‌گویند کیفیت غذاها با گذشت سال‌ها هیچ تغییری نکرده.
  • اردک باسترما یا باسترماپلو، یکی از غذاهای محلی شهر آستارا و اردبیل است و امکان ندارد در سفر به این مناطق در رستوران‌های محلی با این غذا روبه‎رو نشوید.
  • معمولا این غذا را در مراسم ها و یا مناسبت ها درست می کنند.

ماهی گردوبیج یکی دیگر از غذاهای شمالی است که بیشتر در شهرهای مازندران طبخ می‌شود. این آش را با ماهی شور سرو می‌کنند که بسیار خوشمزه می‌شود. ترشه آش را معمولاً در وعده عصرانه سرو می‌کنند اما می‌توانید به‌عنوان ناهار نیز این غذای خوشمزه را میل کنید. ترشه تره از غذاهای اصیل رشتی است که در دیگر شهرهای گیلان نیز تهیه و پخت می‌شود. ترشه تره را باید با برنج کته و ماهی شور یا ماهی دودی میل کنید تا نهایت لذت را از این غذای اصیل گیلانی ببرید. نکته قابل‌توجه درباره آغوز مسما یا فسنجان شمالی این است که شمالی‌ها معمولاً این غذا را ترش درست می‌کنند.

بورانی بادمجان کبابی

یک لیوان آب جوش دیگر به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش بپزد. پس از گذشت نیم ساعت، رب انار را در خورش بریزید، شعله را کمی زیاد کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا رنگ خورش عوض شود. در این حین، تکه‌های ماهی را سرخ کنید و پس از به روغن افتادن خورش، آن‌ها را در خورش بریزید. پس از حدود سه تا چهار دقیقه در خورش آب نارنج بریزید و گاز را خاموش کنید.

غذای شمالی با مرغ و بادمجان (خورشت کدو و بادمجون با مرغ ترش)

اگر دنبال یک طعم اصیل در یک روستای بکر هستید، سری بزنید به جواهرده رامسر که دیدنی‌هایش شما را به تعجب می‌اندازد. البته محبوبیت این غذا به‌قدری بالاست که در تمام طول سال سرو می‌شود. این غذا انتخابی سالم برای همه است به خصوص زمانی که حوصله آشپزی ندارید شما را نجات می دهد. اگر بوی مرغ و مزه ی آن را دوست ندارید باید مرغ ناردونی را امتحان کنید تا حتما نظرتان راجع به گوشت مرغ عوض شود. معمولا این غذا را در مراسم ها و یا مناسبت ها درست می کنند.

غذای خوشمزه شمال ایران

دیبیجا را با برنج کته و آب نارنج یا در کنار چلو کباب، گردو، باقالی و زیتون پرورده سرو کنید. کولی، یک نوع ماهی ریز بسیار لذیذ است که به سه نوع سفید کولی، کاس کولی (کاس به‌معنای آبی) و سیاه کولی تقسیم می‌شود. برای درست کردن این غذای خوشمزه و راحت که طرفداران بسیاری هم دارد، کافی است پوست ماهی کولی را بکنید، شکم آن ا خالی کنید و آن را با فلفل و نمک سرخ کنید.

برای طبخ این غذا به بادمجان، گوجه‌فرنگی، پیاز، گردو، سیر، سبزی شامل چوچاق و اناریجه یا سبزی معطر، رب انار، نمک و فلفل و زردچوبه، روغن و خلال بادام احتیاج دارید. این غذا در عین سادگی بسیار خوشمزه است و معمولا با برنج یا نان سرو می‌شود. انواع غذاهای شمالی که با گوشت مرغ طبخ می شوند بسیار لذیذ و مورد علاقه مردم خطه شمال می باشد. علاوه بر ساکنین شمال کشور، تمام مردم ایران علاقه وافری به غذاهای محلی شمالی دارند. در این پست به شما طرز تهیه 7 غذای شمالی با مرغ را آموزش می دهیم، با ما همراه باشید. سبزیجات ریز خرد شده را در یک تابه با روغن تفت دهید تا آب آن‌ها کاملا کشیده شود.