خوشمزه ترین غذاهای شمالی را کجا بخوریم؟ گیلان یا مازندران؟ جاباما


آش ترش اردبیل، علاوه بر لوبیا و باقالی، دارای عدس و رب انار هم است. آش ترش انزلی، آش ویارانه زنان باردار است که در تهیه آن به‌جای لوبیا چیتی از لوبیا سفید یا چشم بلبلی استفاده می‌شود. برای ترشی آش نیز معمولا آب نارنج تازه به آن اضافه می‌شود. اگر به طعم گوجه‌سبز علاقه دارید، می‌توانید چند عدد گوجه‌سبز نیز در آش بریزید. شما می‌توانید برای حفظ رنگ سبز نعنا، کمی آب جوش به مخلوط سیر و نعنا اضافه کنید.

  • این غذا در سفره ی مردم شمال ایران حضور پررنگی دارد و پادشاهی میکند.
  • اگر در انتخاب غذا به خواص آن توجه بسیاری دارید، کئی انار انتخاب خوبی برای شماست.
  • یک خورش ساده، سریع و فوری که هم با رب گوجه و هم با رب انار طبخ می‌ شود.
  • زردچوبه، پیاز، سیر و ادویه‌های مخصوص جنوبی هم رمزوراز طعم خاص و خوشایند آن هستند.

طرفداران آش می توانند حسابی در مازندران خوش بگذرانند و آش های خوشمزه این دیار را امتحان کنند. یکی از غذاهای دیگر مازندرانی که بسیار به آش شباهت دارد، ترش ترشو است که برای تهیه آن برنج را همراه با حبوبات و ترشی آلوچه به شکل آش در می‌آورند. اگر از طرفداران آش هستید حتما بشته واش را امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید. این آش با استفاده از اسفناج، عدس، سیر، پیاز، زیره‌ سبز و زردچوبه تهیه می‌شود و سرشار از آهن است. نمک و زردچوبه و رب وگردوها را خرد کنید و سبزی معطر را به پیاز اضافه کنید.

خوشمزه ترین غذاهای شمالی را اینجا بخورید؛ از کباب تا خورش و آش!

در یک ساعت آخر پخت، زردچوبه، نمک و فلفل را به گوشت بیفزایید. در ادامه پیازهای ریز خرد شده را در روغن داغ تفت دهید تا طلایی شوند. سپس قیسی از قبل خیس کرده را به پیازها اضافه کنید و کمی آن‌ها را با هم تفت دهید. خورش ملا قورمه شمالی، یک غذای گیاهی لذیذ و سبک است که می‌توان آن را با برنج یا نان سرو کرد.

رنگ و لعاب این غذا قطعا شما را وسوسه می‌کند تا طعم آن را بچشید. در کنار این غذا تخم مرغ نیمرو و نازخاتون نیز سرو می‌شود. 1 قاشق رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید سپس مواد را تفت دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شود سپس به مقدار لازم نمک و فلفل اضافه کنید. آب را به سبزی، پیاز و سیر، گردو و رب انار اضافه کنید و حرارت اجاق را زیاد کنید. سپس درب قابلمه را ببندید تا یک ساعت روی حرارت ملایم بپزد.

کال کباب

مخلوط برنج را به اشپل ماهی بیفزایید و آن‌ها را با تخم‌مرغ هم‌زده، رب انار، سبزی ساطوری شده، نمک، فلفل و گلپر مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا مواد یکدست و منسجم شوند. دیبیجا، یکی از غذاهای محلی گیلانی است که با اشپل ماهی پخته می‌شود. این غذا دریایی با طعم و مزه‌ای متفاوت با انار ترش یا ترشی و کته سرو می‌شود. گوشت را با فلفل، زردچوبه و کمی آب در یک قابلمه بریزید تا بپزد. در همین حین، سیر خرد شده، نمک و پیاز خلالی خرد شده را به سبزی ساطوری خرد شده بیفزایید و آن‌ها را با هم خوب ساطوری کنید تا طعم آن‌ها به خورد هم برود.

آش ترش تبریز نام «آش آبغوره»، یکی از انواع این آش است که در تهیه آن فقط از تره و جعفری به مقدار مساوی استفاده می‌شود. پس از پخت باقلا، تخم‌مرغ‌ها را در قابلمه بشکنید و اجازه دهید تا تخم‌مرغ‌ها ببندند. شما می‌توانید مقداری رب گوجه‌فرنگی به خورش اضافه کنید تا خورش شما به‌جای رنگ زعفرانی، قرمز رنگ باشد. فسنجان گیلانی را با کته، ماهی شور یا دودی، ترب سفید و باقلا تازه سرو می‌کنند. برای شیرین یا ترش‌تر کردن خورش انار مسما، مقداری شکر یا آبغوره به خورش اضافه کنید. به‌جای آب از آب انار یا حتی آب پرتقال در انار مسما استفاده کنید تا خورش شما طعم لذیذتری داشته باشد.