خوشمزه ترین غذاهای شمالی ؛ از کباب تا خورش و آش!


رب انار ترش، رب آلوچه و جعفری خرد شده را در تابه بریزید و پس از کمی تفت دادن از روی حرارت بردارید تا سرد شوند. شش انداز گیلانی یا شیش انداز بادمجان، یک غذای گیلانی خوشمزه است که با مغز گردو، بادمجان، رب انار و پیاز درست می‌شود. شیرین تره، یک خورش لذیذ گیلکی و متعلق به مناطق شرق گیلان است که با تره، سیر، تخم‌مرغ، کره محلی و ادویه‌جات درست می‌شود. در برخی از مناطق شمالی کشور به خورش شیرین تره، اسفناج یا برگ چغندر نیز اضافه می‌کنند که هم طعم غذا را لذیذتر می‌کند و هم خورش را تبدیل به غذایی مقوی و مفید می‌کند. این ترشی شمالی می‌تواند لذت غذاهای شمالی مانند شامی کباب و ترش کباب را افزایش دهد.

  • هسته‌های آلو را دربیاورید و همراه با قیسی به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.
  • طرفداران آش می توانند حسابی در مازندران خوش بگذرانند و آش های خوشمزه این دیار را امتحان کنند.
  • در صورت تمایل می‌توانید این خورش را با بادمجان سرخ شده نیز سرو کنید.
  • وقتی سبزی پخته شد باقلای پخته شده، نمک و فلفل را اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید به مدت 30 الی 50 دقیقه روی حرارت کم بماند، تا آش خوب جا بیافتد.

گوشت غاز را با یک عدد پیاز چهار قاچ شده و زردچوبه برای سه ساعت در آب روی حرارت ملایم گاز بپزید. در همین حین، سبزی خرد شده را در روغن داغ کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد؛ اما سیاه نشود. یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سپس دانه انار را به پیازها بیفزایید و کمی با هم تفت دهید. پس از یک ساعت، مرغ‌ها را از قابلمه دربیاورید و کنار بگذارید.

ابتدا مرغ را با پیاز و دو حبه سیر ، مقداری فلفل ، زردچوبه و نمک بپزید. در دستور اصیل مرغ ترش گیلانی یک عدد تخم‌مرغ هم زده را اضافه کنید. به پیاز ادویه‌ ها و را سیر اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز و سیر طلایی‌ شوند. ترشه تره از غذاهای گیلان است که به علت سبزی‌های معطری که در پخت آن استفاده می‌شود، عطر و طعم بی نظیری دارد.

۱۰. کپور آبه و طرز تهیه آن

برای درست‌کردن آن به لوبیای رشتی، سیر، زردچوبه، شوید خشک و کره نیاز دارید. تخم‌مرغ و ماهی کولی را هم که به ترکیب اضافه کنید، نتیجه بسیار خوشمزه می‌شود. البته باقلاقاتق با ماهی می‌تواند یک غذای نونی هم باشد. شهرهای شمالی ایران غذاهای دریایی زیادی دارند که معمولا آن ها را با چاشنی بی نظیری تهیه می کنند.

۱۷. گمج کباب و طرز تهیه آن

پیازهای نگینی خرد شده را نیز جداگانه در کمی روغن تفت دهید تا نرم و سبک شوند. سپس پیاز سرخ شده، نمک، فلفل قرمز، ادویه کاری، زردچوبه و دارچین را به تکه‌های مرغ بیفزایید و خوب هم بزنید تا طعم مواد به خورد هم برود. لیست 8 غذای شمالی – غذاهای ایرانی از هر شهر یا استانی که باشند، بسیار خوشمزه و لذیذ هستند.

۸- خورش ترش تره

حالا رب انار و سبزی را به مرغ اضافه کنید و صبر کنید تا خورشت جا بیوفتد. پیاز را خرد کنید و در روغن تفت دهید سپس زردچوبه را تفت دهید تکه‌های مرغ را اضافه کنید و به همراه پیاز و زردچوبه تفت دهید. برای درست کردن این غذا از تخم مرغ و برگ سیر استفاده می‌شود. به این صورت که ابتدا برگ سیر خرده شده و تفت داده می‌شود و تخم مرغ زده شده به آن افزوده می‌شود.

آنها از بادمجان کبابی، رب انار یا آب انار، گوجه‌فرنگی، پیاز رنده‌شده، آبغوره، نعنای خشک و گلپر غذایی به نام نازخاتون تهیه می‌کنند که طرفداران زیادی دارد. این غذا نزد کسانی که دارای رژیم گیاهخواری هستند محبوبیت زیادی دارد. اگر می‌خواهید یکی از شکم‌پرهای مازندرانی را امتحان کنید ولی طعم گوشت اردک را دوست ندارید یا ماهی و غذاهای دریایی را نمی‌پسندید می‌توانید مرغ شکم‌پر را امتحان کنید.

پامادور قاتوق، پامادور خورش یا خورش گوجه، یکی از غذاهای محبوب گیلانی است که به سرعت و به آسانی در خانه آماده می‌شود. گوجه‌فرنگی، سیر، تخم‌مرغ، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن، مواد تشکیل‌دهنده این خورش هستند که معمولا با برنج سرو می‌شود. سپس آن‌ها را در غذاساز بریزید و همراه با عدس پخته میکس کنید تا به‌صورت پوره درآیند.

خورش موتن جن یا مطنجن، یکی از غذاهای محبوب و مجلسی شمالی است که معمولا در میهمانی‌های مهم و مراسم رسمی سرو می‌شود. ظاهر این خورش، شبیه به فسنجان است؛ اما در طرز تهیه آن از کشمش و قیسی استفاده می‌کنند. خورش موتن جن، درست مانند دیگر خورش‌های شمالی با برنج محلی سرو می‌شود و طعم و مزه‌ای ترش و شیرین دارد. گوشت (مرغ، مرغابی، اردک و غاز)، گردو، رب انار و پیاز داغ از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این خورش شمالی هستند.

اگر گیلان سفر کردید یادتان باشد اناربیچ را از دست ندهید. انار و محصولات آن جایگاهی خاص در آشپزی مازندرانی ها دارد. خورشت سیر انار هم یکی از غذاهایی است که با استفاده از این میوه طبخ می شود. برای تهیه این خورشت خوشمزه، پودر موسیر، پودر سیر، نمک، انار، سیر، رب انار، مرغ، پیاز، روغن کنجد و زعفران را با هم ترکیب می کنند. البته برخی ترجیح می‌دهند به جای گوشت مرغ از گوشت بلدرچین استفاده کنند. نام این غذا کمی عجیب به نظر می رسد؛ اما با چشیدن طعمش قطعا آن را در فهرست غذاهای خوشمزه‌ای که تا به حال خورده اید قرار می‌دهید.