خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و رشت به همراه تصویر آن‌ها


پس از پخت کامل حبوبات و لعاب دادن برنج به آش، آبغوره و مخلوط نعنا و سیر تفت داده شده را در قابلمه آش بریزید و هم بزنید. مرغ را به‌صورت جداگانه همراه با کمی زردچوبه، نمک و فلفل و یک عدد پیاز چهار قاچ شده بپزید. پس از پخت کامل مرغ‌ها، آن‌ها را در یک تابه جداگانه سرخ کنید. سپس مرغ‌های سرخ شده را به‌همراه آب مرغ به مخلوط سیر و تخم‌مرغ بیفزایید تا خورش سیر قلیه گیلکی، جا افتاده و به روغن بیفتد. خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ را با برنج، ترب سفید، انواع ترشی و سالاد و زیتون سرو کنید.

  • این غذا شباهت زیادی به باقلاقاتوق دارد و با استفاده از مواد اولیه‌ای مانند نمک، باقالی‌های سبز، زردچوبه، روغن و تخم مرغ تهیه می‌شود.
  • جالب است بدانید که اگر این غذا را با مرغ تهیه کنید، به آن خورش طلا کوله غورابه می‌گویند.
  • دیگر مواد این خورشت پودر موسیر، مرغ، پودر سیر، روغن کنجد، زعفران، سیر، رب انار و پیاز است.
  • سپس آن ها را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا پوستشان به راحتی جدا شود.

سبزی چوچاق، مخلوط تره، گشنیز، ترخون و جعفری یا هر سبزی معطر دلخواه دیگری را به مواد اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید. سپس گردوی آسیاب شده، آب انار و رب انار را در قابلمه بریزید و خوب مواد را هم بزنید. در این مرحله می‌توانید در صورت تمایل دو قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی نیز به خورش اضافه کنید. وقتی اسم گیلان و شهرهایش به میان می آید، فقط طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری گیلان در ذهنمان نقش نمی بندد بلکه تنوع غذایی این خطه سرسبز هم شهره عام و خاص است. طعم لذیذ و خاص غذاهای محلی گیلان، باعث شد در سال ۹۴ نام شهر رشت به عنوان «شهر خلاق خوراک شناسی» در یونسکو نیز به ثبت برسد.

از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده استفاده میشود

بعد از اینکه مرغ به حد کافی سرخ شد یک لیوان آب به آن اضافه کنید تا مرغ کاملاً بپزد. ترشی تره یکی از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که بدون گوشت پخته می شود و معمولا با برنج یا آنچوی سرخ شده سرو می شود. این غذای شمالی خوشمزه، مناسب برای افراد گیاه خوار نیز می باشد؛ چراکه در این غذا از هیچ گونه گوشتی استفاده نشده است. در عین حال غذایی سیر کننده و بسیار خوشمزه ای است که به حتما باید در سفر به این منطقه سرسبز و زیبا، آن را امتحان کنید.

طرز تهیه ترش واش خوشمزه و مخصوص به روش سنتی شمالی

احتمالا اگر اولین باری که اسم این غذا را شنیده اید، کباب گوشت را متصور شده اید. اما این غذا یک عضو کبابی دارد که بادمجان کبابی است و در آن از گوشت استفاده نمی شود. شباهت دارد با این تفاوت که در در آن از گوشت استفاده نمی شود و بادمجان نقش اصلی در این غذا را بازی میکند. البته حضور تخم مرغ در این غذا کاملا به سلیقه ی شما بستگی دارد. در ادامه 15 غذای معروف شمالی را ببینید و سعی کنید که حتما هر کدام از آن ها را یکبار امتحان کنید و لذت ببرید.

حدود ۶ تا هفت لیوان آب در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید. پس از جوش آمدن آب خورش، شعله را کم کنید تا گردو برای دو تا سه ساعت بپزد و به روغن بیفتد. پس از حدود سه ساعت از آغاز پخت خورش، مرغ‌ها را از یخچال دربیاورید و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند.