خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و رشت به همراه تصویر آن‌ها


مقداری روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت گرم کنید. سپس زردچوبه را در آن بریزید و اجازه دهید تا روغن، رنگ زردچوبه را به خود بگیرد. پنیر تکه تکه شده را در تابه بریزید و صبر کنید تا کمی آب شوند. سپس سیر رنده شده را به آن اضافه کنید و با پنیر و روغن تفت دهید. در ادامه یک پیمانه جعفری و نعنای ساطوری خرد شده را در تابه بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید.

  • این غذای لذیذ برای مواقعی که از غذاهای تکراری خسته شده‌اید، بسیار مناسب است و با طبخ آن در منزل، می‌توانید عطر و طعم استان گیلان را به سر سفره خود بیاورید.
  • آغوز مسما در واقع همان خورشت فسنجان است که با گوشت اردک یا مرغابی تهیه می‌شود.
  • این کباب خوشمزه با نان یا برنج سرو می‌شود و تجربه‌ای بی‌نظیر از آشپزی گیلانی را به شما پیشنهاد می‌کند.
  • غذاهای این منطقه اغلب از سیر، بادمجان و گوجه فرنگی تهیه می‌شوند که ارزش غذایی بسیار بالایی دارند.
  • یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مازندرانی‌ها مجی خورش است که با نام های خورشت مجی یا خورش عدس شمالی نیز شناخته می‌شود.

پس از نیم ساعت، با دست، کوفته‌های کوچکی به‌اندازه فندق درست کنید و یکی یکی در آش بیندازید و اجازه دهید تا آش بجوشد. یک عدد گوجه فرنگی خرد شده را در کمی روغن تفت دهید و سپس آن را به خورش بیفزایید. برنج از قبل خیس خورده را با کمی آب با گوشتکوب بکوبید تا کاملا له شود. در ۱۰ دقیقه آخر پخت خورش، یک عدد تخم‌مرغ هم‌زده را در خورش بریزید و اجازه دهید تا تخم‌مرغ سفت شود. کمی روغن در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود.

لیست 8 غذای شمالی و محلی با دستور

البته ممکن است این غذاها فقط به استان گیلان تعلق نداشته باشند و در دیگر نقاط کشور و به‌خصوص دیگر استان‌های شمالی نیز با سبک و سیاقی متفاوت طبخ شوند. ان غذای خوشمزه را با استفاده از مواد اولیه تخم مرغ، نمک، برگ سیر خرد شده و فلفل و ادویه‌جات تهیه می‌شود. اگر قصد تهیه غذای لذیذ را دارید ابتدا باید سیر را به قطعات نازک خرد کرده و آن را بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب آن کاملا گرفته شود. هنگامی که آب سیر گرفته شد آن را داخل تابه‌ای بریزید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و تفت دهید البته حواستان باشد تا سیرها سرخ نشوند.

تردد روان درمحورهای شمالی/ ترافیک سنگین در آزادراه کرج-تهران

داخل شکم ماهی(از قسمت زیر کله ماهی شروع به پر کردن کنید و آروم آروم به سمت پایین ادامه دهید). اگر از گردوی بیشتری استفاده کنید رنگ زیتون پرورده روشن‌تر می‌شود؛ در حالی که افزودن انار بیشتر، رنگ آن را تیره‌تر می‌کند. برخی افراد، سیب‌زمینی را جداگانه سرخ می‌کنند و در انتها برای سرو روی تاس کباب می‌ریزند. از ابتدا، آب کمی در خورش بریزید و در صورت لزوم آب اضافه کنید تا خورش آبکی نشود. توجه داشته باشید که سبزی قلیه ماهی نباید زیاد سرخ شود؛ زیرا حرارت زیاد باعث تلخ شدن آن می‌شود. برای سرو، خورش را در کاسه بکشید و تکه‌های ماهی را روی آن بچینید.

بیج بیج یکی از سریع‌ترین غذاهای شمال ایران است که با گوشت چرخ‌شده تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا، پیاز را کمی تفت داده و گوشت را به همراه ادویه‌جات به آن اضافه می‌کنند. پس از سرخ شدن گوشت، مقداری گوجه‌فرنگی خردشده به خورشت اضافه می‌شود.

برای درست کردن آن مواد به خوبی با هم ترکیب شده و روی حرارت زغال پخته می‌شود. این غذا از گوشت راسته گوسفندی، سبزیجات محلی شمال کشور، رب انار، گردو آسیاب شده، سیر و پیاز رنده شده تهیه می شود. بادمجان‌ها رو کباب کنید و در آب سرد بیندازید تا پوست آن‌ها به‌راحتی جدا شود. سپس آن‌ها را روی تخته آشپزخانه و با استفاده از چاقو، ساطوری کنید.

10 دقیقه ی پایان خورشت آن را بچشید و اگر ترش بود مقداری شکر بریزید تا مزه ی ملس بگیرد. می توانید با قاشق روی آلوها قاچ بزنید تا طعم آن به خورشت اضافه برود. بادمجان های ساطوری شده را در یک قابلمه بریزید و به آن آب انار و آبغوره اضافه کنید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با شعله متوسط قرار دهید تا کم کم به جوش بیاید و غلیظ شود. سپس آن را به همراه نعناع و گلپر به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید.

۹- کال کباب سنتی گیلانی

مواد اصلی این غذا، اسفناج پخته، عدسی، سیر، انار ترش است. بادمجان ها را با حرارت ملايم سرخ كنيد تا در اين بين قدری هم بپزد. گوجه فرنگی ها را هم سرخ كنيد و همراه بادمجان ها به قابلمه اضافه كنيد. چند جوش كه خورد، دارچين و فلفل را به آن بزنيد و به پخت ادامه دهيد تا اينكه خورش به روغن بيفتد. در حین تفت دادن کمی زردچوبه و فلفل سیاه هم به گوشت اضافه کنید. بعد مقداری آب به گوشت اضافه کنید و حرارت رو بالا ببرید تا آب به جوش بیاد، بعد از به جوش آمدن آب حرارت رو ملایم کنید و اجازه دهید تا گوشت کاملاً پخته شود.

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، تقریبا همان ماهی شکم پر است با این تفاوت که سبزیجاتی که در آن استفاده می شود مخصوص شمال ایران هستند. خورش یا خوراک مرغ با سس گردو یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه شمالی است که معمولا برای مجالس و مهمانی ها تهیه می شود. مرغ لونگی از غذاهای بی نظیر شمالی است که ظاهر آن شبیه مرغ شکم پر یا بریان است، اما طعم آن به دلیل استفاده از مواد طعم دهنده متفاوت، بسیار خاص است. مواد مخلوط شده را داخل شکم ماهی بریزید و شکم ماهی را با نخ و سوزن تمیز بدوزید تا مواد به بیرون نریزد.سعی کنید سر و دم ماهی را به سمت هم بیاورید و گرد کنید. سپس آن را داخل قابلمه ای مناسب قرار دهید و قابلمه را داخل آتش زغال قرار دهید و روی قابلمه را هم با آتش زغال پر کنید و صبر کنید تا ماهی به آرامی بپزد. سپس آهسته، آهسته آن را تا بزنید و زیر هر تای آن ، آرد بپاشید تا بهم نچسبند.

کال کباب یکی از بهترین غذاهای شمالی ست که امتحان کردن آن هنگام سفر خالی از لطف نیست. چاشنی مورد استفاده برای این غذا سبزی چوچاق است و برای تغییر رنگ آن، کمی آب انار به آن اضافه می‌کنند. این غذا در ظرف‌های مخصوص شمال به نام گمج (نوعی ظرف سفالی که برای طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد) طبخ می‌شود. یکی از غذاهای معروف شمال باقله قاتوق است که در شهرهای گیلان و مازندران پخته می شود. این غذا در میان گردشگران نیز طرفداران زیادی دارد و از خوشمزه ترین غذاهای شمالی نیز از سوی گردشگران گفته می شود. مواد اصلی باقله قاتق، غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید هست که یک کدبانوی رشتی می تواند آن را برای شما بپزد و شما آن را نوش جان کنید.