خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران و شهرهای معروف را کجا بخوریم؟ + عکس مجله جاباما-غذای هرمزگان


«خورش آلو»، از انواع غذاهای ایرانی خوشمزه و اصیل است که با مرغ، گوشت قرمز یا کوفته قلقلی درست می‌شود. در طرز پخت غذای ایرانی خورش آلو، می‌توانید از آلو جنگلی یا خورشی و آلو بخارا استفاده کنید. از جمله دلمه برگ مو، دلمه گوجه فرنگی، ولمه بادمجان و دلمه فلفل دلمه ای، دلمه کلم و دلمه پیاز. مواد تشکیل دهنده تمام انواع دلمه اغلب برنج و گوشت و انواع سبزیجات معطر است.

اصالت این نان به شهرهای کردنشین کردستان و کرمانشاه برمی‌شود. کلانه که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین فست فودهای دنیا شهرت دارد، با نام «پیتزای کردی» نیز شناخته می‌شود. نان کلانه در کشورهای همسایه مانند افغانستان، آذربایجان و ترکیه نیز با روش طبخی مشابه نان کلانه ایرانه، درست می‌شود؛ اما نام‌های متفاوتی دارد.

قم شهری زیارتی و دارای جاذبه‌های گردشگری معنوی، طبیعی و تاریخی متعدد است, اما بد نیست بدانید که این شهر غذاهای سنتی پرطرفدار نیز دارد. کوفته سیرابی و دنده پلو ایلامی از غذاهای محبوب این استان به شمار می‌روند. غذاهای محلی اردبیل که دارای سابقهٔ تاریخی هستند، امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان به شمار می‌آیند. ماهی مرکب با گوشت سفید و بی‌استخوان، یکی از ماهی‌های کمیاب در ایران است؛ زیرا بیشتر صادر می‌شود. در استان هرمزگان، یک خوراک بسیار خوشمزه با ماهی مرکب درست می‌شود که نام آن عنکاس یا انکاس است. تا اواخر دوره قاجار با خورش‌های ایرانی گره خورده بود و از آن پس به دلایلی، قلیه جای خود را به واژه خورش داد.

  • اگر دوست ندارید خورشت ناردون شما خیلی ترش شود، می‌توانید از کمی شکر برای شیرین‌تر شدن آن کمک بگیرید.
  • همچنین برای رفع یبوست می‌توانید از سبزی‌های تازه و البته کاهو هم همراه غذا استفاده نمایید.
  • آلبالو پلو را در فصل تابستان که آلبالو های تازه در بازار وجود دارد می پزند.
  • معمولا اسم غذاهای ایرانی بر اساس موادی که در طرز پخت انواع غذای ایرانی به کار می‌رود، انتخاب می‌شوند.

قوروت، در واقع نوعی فرآورده لبنی است که اهالی بیرجند از آن به‌عنوان یکی از غذاهای محلی و مقوی استفاده می‌کنند. قوروت در ابتدا به‌صورت جامد یا پودر تهیه می‌شود؛ سپس آن را در آب حل می‌کنند تا عصاره بنفشی به دست آید. این عصاره در ادامه دو بار جوشانده یا به‌صورت سرد مصرف می‌شود. سپس آن‌ها را به‌همراه نخود نیم‌کوب شده و آب در یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید؛ سپس کف روی کله پاچه را با قاشق جمع کنید و دور بریزید.

طرز تهیه خورش تورشه کباب (گیلان)

اگر از دستپخت گیلانی‌ها خوشتان می‌آید، قطعاً غذای مازندرانی‌ها را هم دوست خواهید داشت. با این که تنوع غذاهای مازندرانی زیاد است اما تعداد زیادی از غذاهای دو استان گیلان و مازندران با هم مشترک است. اسم لوبیاپلو که می‌آید تصویر یک بشقاب برنج نارنجی رنگ همراه با لوبیاسبزهایی در بینش در ذهنتان نقش می‌بندد.

طرز تهیه کوفته سبزی (شیراز)

در برخی طرز تهیه‌ها به‌جای زعفران از زردچوبه استفاده می‌شود. برای سرخ کردن بادمجان‌ها حتما آن‌ها را برای نیم ساعت در آب و نمک خیس کنید تا سیاهی و تلخی آن‌ها گرفته شود. در این فرصت تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند، باید آلبالوها را بشویید و هسته آن‌ها را با یکی از روش‌های هسته‌گیری آلبالو با سیخ چوبی یا نی شیشه‌ای خارج کنید.

اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران در تعطیلات و مسافرت ها، گوشت مرغ طعم دار شده را بر روی منقل کباب کرده و جوجه کباب می پزند. لوبیا پلو غذای اصیل ایرانی است که طرفداران بسیاری هم دارد. این غذا در زمان نسبتا کم و بسیار ساده و آسان تهیه می شود اما با این وجود طعمی فوق العاده و دوست داشتنی دارد. عطر و طعم لوبیا به همراه برنج ترکیب بسیار جذابی می سازد که برای اکثر افراد مطلوب و خواستنی است. دلمه غذای سنتی و اصیل ایرانی است که طعم متفاوت و خوشایندی داشته و مورد قبول انواع طبع هااست.

این غذای سنتی ایران بسیار خوشمزه و البته نسبتاً ترش است و به محض میل كردن آن متوجه طعم متفاوت و جدیدش خواهید شد. به نظر می‌رسد رستوران‌ها هنوز آنقدر مهارت پیدا نكرده‌اند كه این غذای خوشمزه را به منوی خود اضافه كنند. پس برای خوردن این غذا آن هم به شكل اصیل و سنتی بهتر است به سراغ خانه‌های سیستان و بلوچستانی و بانوان باسلیقه این منطقه بروید. یک غذای مجلسی دیگر، مرغ است که با چاشنی مخصوص هر سرآشپزی طعم خاص خود را می‌گیرد.

در حین پخت سبزی، پیازهای خلالی خرد شده را در روغن با نمک، فلفل و زردچوبه سرخ کنید تا طلایی و سرخ شوند. در انتها آرد را با نصف لیوان آب حل کنید و در آش بریزید تا آش غلیظ شود. پس از پخت آش، آن را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ تزئین کنید. لوبیا چیتی را از چند ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس آن را به‌همراه پیاز داغ و زردچوبه و آب در قابلمه بریزید تا بپزد. پس از پخت کامل لوبیا چیتی، رب تفت داده شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا آب لوبیا چیتی کاملا تبخیر شود.