خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران و شهرهای معروف را کجا بخوریم؟ + عکس مجله جاباما-غذای هرمزگان


پس عالی قاپو را باید علاوه بر یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران، یکی از بهترین رستوران های با موسیقی زنده تهران دانست که در شمال پایتخت قرار دارد. خبیصه نوعی حلوای عربی است که طرز تهیه آن هم بسیار آسان است. در ظرف دیگری آب و شکر را باهم مخلوط می‌کنند تا قوام بیایید. بعد به آرد سرخ شده اضافه می‌کنند و خوب هم می زنند تا شکل حلوا به خود بگیرد. گاهی قبل از برداشتن حلوا از روی آتش، داخل آن هل یا زعفران هم اضافه می‌کنند. در تابه‌ای گود روغن ریخته و بگذارید داغ شود بعد سمبوسه‌ها را دانه‌دانه در آن بی اندازید.

  • البته که برای طرز تهیه ته چین به ماست ترجیحا چکیده هم نیاز خواهید داشت.
  • شیرین پلو که یار دیرین قیمه در شیراز است از آن دست پلوهای محبوب است که در مجالس شیرازی ها حسابی پرطرفدار است.
  • فلافل خوزستانی با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود و آن را با نان، گوجه‌فرنگی، خیارشور و انواع ترشی سرو می‌کنند.
  • برای تهیه این غذای فوق‌العاده لذیذ و راحت به برنج، لپه باقالای زرد، زعفران دم‌کرده، پیاز، زردچوبه، نمک، کره، روغن و فلفل نیاز دارید.

خوردن این آش به‌خصوص در فصل زمستان، برای درمان یا جلوگیری از سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود؛ پس به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما این آش را در این روزهای سرد سال در خانه درست کنید. آش برنج، به‌سادگی در بدن هضم می‌شود و به همین دلیل، این آش، یک وعده غذایی مناسب برای کودکان به شمار می‌آید. آش برنج، منبع غنی ویتامین B۱ است و سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

برای طرز تهیه اشکنه زمان کمی لازم است و با مواد ساده‌ای هم درست می‌شود. این غذای خوشمزه که اصالت آن به شهر تبریز و خطه آذربایجان برمی گردد یک غذای سنتی و اصیل است که از گدشته در سفره های مناطق مختلف ایران جای خود را باز کرده است. این غذا از ترکیب گوشت چرخ کرده و برنج و لپه و انواع سبزیجات معطر و آلو یا خرما و گردو تهیه می شود. کوفته ها در مناطق مختلف سایزهای متفاوتی دارند، یادم میاد مادر بزرگم داخل کوفته ها جایزه میذاشت. قورمه سبزی از آن نام های آشنای همه ما ایرانیان است غذای سنتی ایرانی و در عین حال خشوشمزه و همه پسند.

۵۵- سبزی پلو با ماهی

یک روش دیگر طبخ این است که تکه‌های گوشت را از آب گوشت خارج نکنید و برنج را با همان آب گوشت و تکه‌های گوشت و یک عدد لیموعمانی دم ‌کنید. این غذای لذیذ توسط محمدقاسم خان، والی حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه، ابداع و به نام او، نام‌گذاری شد. اگر طعم ملس را دوست دارید، یک قاشق شکر را به‌همراه آرد در خورش بریزید. اگر هویج‌ها را خلالی خرد می‌کنید، در هنگام تفت، درب تابه را ببندید تا هویج‌ها بپزند. افزودن رب گوجه‌فرنگی به فلافل اهوازی، آن را خوش‌رنگ‌تر می‌کند؛ البته شما می‌توانید آن را حذف کنید یا از یک عدد گوجه‌فرنگی تازه رنده شده در تهیه فلافل استفاده کنید.

تباهگ، از گوشت گوسفند یا بز ورقه‌شده، نمک، فلفل و پودر انار درست می‌شود و طعمی فوق‌العاده دلچسب دارد. تباهگ خشک‌شده را می‌توان بدون استفاده از هیچ وسایل سرمایشی، برای چند ماه و حتی یک سال در منزل نگهداری و استفاده کرد. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج روی حرارت متوسط رو به زیاد برای هفت تا ۱۰ دقیقه بپزد و مغز دانه‌های آن نرم شود.

طرز تهیه سبزی فسنجان

خرما پلو یکی از غذای اصیل و مقوی اهوازی است که می‌توان آن را برای وعده سحر یا افطار در ماه مبارک رمضان سرو کرد. خرما پلو، یک غذای مجلسی و فوق‌العاده لذیذ برای سرو در مهمانی‌ها نیز است که با مواد مختلفی درست می‌شود. این غذا را می‌توان با گوشت چرخ‌کرده یا گوشت مرغ، خرما، برنج، کره، زعفران و ادویه درست کرده و با کشمش پلویی، زرشک، پیاز داغ، خلال پسته و بادام تزئین کرد. پس از پخت حبوبات و بلغورها، سبزی خرد شده را در آش بریزید. در این مرحله اگر احساس کردید که آب آش کم است، کمی آب جوش در آش بریزید.

آرد، آب یا شیر، نمک، کره محلی یا روغن کرمانشاهی، زعفران و پیچک محلی و تره کوهی يا «كنیوال» (گیاهان خودرو بهاره کوهی)، تره یا پیازچه از مواد تشکیل‌دهنده این نان سنتی هستند. پیچک و کینوال، عمر کوتاهی در حدود ۴۵ روز دارند و تنها در فصل بهار پیدا می‌شوند؛ به همین دلیل، نان کلانه در دیگر مواقع سال با تره یا پیازچه درست می‌شود. پیچک، گیاهی با برگ‌های بلند با انتهای سفیدرنگ است و طعمی تند و تیز دارد. کلانه یا «که لانه»، یک نان محلی و خوشمزه است که از ۳۰۰ سال قبل تاکنون پخت می‌شود.

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی با برنج که اصالت کردی دارد، «سیب پلو کرمانشاهی» است. در طرز تهیه سیب پلو از سیب زمینی، گوشت یا مرغ استفاده می‌شود. حتما می‌دانید که در تهیه غذاهای ایرانی، معمولا صبر و حوصله به خرج دادن حرف اول را می‌زند.

برای تهیه این پلوی زمستانی خوشمزه ابتدا سینه مرغ را با کمی ادویه و پیاز بپزید. در مرحله بعد پیاز را با انار و خلال پسته اندکی تفت دهید. حالا مرغ پخته را تکه تکه کرده و به مخلوط انار اضافه کنید. در مرحله آخر گشنیز و زعفران را اضافه کرده و بعد از چند دقیقه کوتاه شعله زیر ظرف را خاموش کنید. بعد از آبکش کردن برنج مخلوط را لایه به لایه به آن اضافه کنید.

طرز تهیه آبگوشت کشک بادمجان در عین شباهت زیاد به کشک بادمجان، تفاوت‌های زیادی هم با آن دارد. در فهرست غذاهای ایرانی «آبگوشت بز قورمه» از غذاهای محلی کرمانی‌هاست. معمولا کرمانی‌ها در طرز تهیه بز قورمه از گوشت بزغاله استفاده می‌کنند. اسم این غذا هم مانند اسم انواع غذاهای ایرانی دیگر، از مدل به عمل آوردن گوشت این غذا گرفته شده است. اگر اهل مهمانی و دورهمی‌های رسمی باشید، می‌دانید که «زرشک پلو با مرغ» یکی از بهترین انتخاب‌های غذا با مرغ در بین انواع غذاهای ایرانی است. اگر در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نکات کلیدی گرفتن بوی زهم مرغ را رعایت کنید، یک غذای ایرانی عالی مجلسی برای مهمانی‌ها خواهد بود.