بهترین و معروف ترین غذاهای رشت شهر خلاق غذا در یونسکو ️ کارناوال-غذای هرمزگان


برای سرو، قیمه را در کاسه بکشید و سیب‌زمینی سرخ شده را روی آن بریزید. در صورت تمایل می‌توانید این خورش را با بادمجان سرخ شده نیز سرو کنید. در تهیه این خورش به‌جای رب گوجه فرنگی از گوجه فرنگی استفاده می‌شود و برای ترش کردن آن، به‌جای لیمو عمانی در خورش، آب انار، رب انار ترش یا آبغوره می‌ریزند. شیرین قورمه یا شیرین قاتوق، یکی از غذاهای محبوب و سنتی گیلانی است که با طعم ملس و لذیذ خود، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

  • اگر از رب انار به‌جای آب انار استفاده کنید، رنگ کال کباب تیره می‌شود.
  • اضافه کردن دارچین سلیقه‌ای است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.
  • آبغوره یا آب انار را به‌همراه نمک، فلفل، گلپر، لیمو امانی و آب در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید.
  • برای پختن هواری باید مواد لازم را با ماهی سرخ کنید و بعد برنج را به آنها اضافه و دم کنید.
  • گاهی اوقات نیز به جای مرغ از اردک، خروس، غاز یا بلدرچین برای تهیه خورشت ناردون استفاده می‌کنند.

این خورش، طعم ترشی دارد و با گیاه ترشه واش، مرغ، بادمجان، سبزیجات، رب آلوچه و رب انار در ظرف سفالی گمچ تهیه شده و با برنج کته سرو می‌شود. باقلاقاتق یا خورش گل در چمن، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند. این غذای خوشمزه و مقوی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود و معمولا آن را با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می‌کنند. باقلاقاتق یا باقالی قاتوق، یکی از قدیمی‌ترین خورش‌های محلی استان گیلان است که در تمام شهرهای شمالی، به‌خصوص شهرهای استان گیلان، پخته می‌شود.

رستوران ماهی سفید

معمولا در کنار این غذا زیتون پرورده نیز سرو می‌شود تا طعم بهتری داشته باشید. یکی از غذاهای محلی گیلان کوکوی اشپل است که در سفر به این استان حتما باید طعم این کوکوی خوشمزه را بچشید. اشپل، تخم مرغ، ادویه و مقداری سبزی از مواد اولیه برای طبخ این کوکو است که اغلب شب سال نو طبخ می‌شود. آش‌های خطه مازندران تمامی ندارد و هر کدام در نوع خود دارای طعمی بی‌نظیر و فوق‌العاده هستند.

غذاهای خطه شمال ایران

علت تمایز مرغ ترش با سایر غذاهای مشابه استفاده از سیر، نارنج، لپه و تخم مرغ در طبخ آن است. از جمله غذاهای چالوس و مازندران که اصالت بسیار داشته و در بین اهالی بومی این مناطق بسیار محبوب است، بشته واش است. این غذا از خانواده آش‌ها است اما می‌توان آنرا با پلو نیز میل کرد و این از جمله ویژگی‌های متمایز غذای بشته واش محسوب می‌شود.

پارکینگ اختصاصی نیز در این رستوران واقع شده تا هیچ مشکلی برای پارک اتومبیل‌هایتان نداشته باشید. یکی دیگر از مزیت‌های این رستوران را شاید بتوان رفتار صمیمانه کارکنان آن در نظر گرفت. این رستوران گیلکی در شهر رشت، گلساز، بلوار سمیه و نبش خیابان 123 قرار گرفته است. ظاهر آن بسیار شیک بوده و متشکل است از دو طبقه با چیدمانی بسیار لوکس که از بدو ورود عاشق آن خواهید شد. کارکنان این رستوران گیلکی بسیار مؤدب هستند و بر اساس طرح مدیریتی این رستوران از همان ابتدا با یک نوشیدنی از شما پذیرایی خواهند کرد و به نوعی به شما خوش‌آمد خواهند گفت.

پس از سرخ شدن بادمجان‌ها، گوجه‌فرنگی‌ها را به غذا اضافه کرده و سرخ کنید. نمک، فلفل و سبزیجات خشک را در تابه بریزید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید. در آخر، کمی آب و آبغوره در خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش با درب بسته روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد.

ترش آش از بهترین غذاهای محلی گیلان

سبزی را بیش از حد سرخ و تیره نکنید؛ زیرا خورش شما خشک و تلخ خواهد شد. مجله کوروش محتواهای جامع و به روزی از آموزش های آشپزی، سبک زندگی، سلامت، فیلم و سریال و علم و تکنولوژی به شما ارائه می دهد. خانواده ایرانی روزانه می تواند به جدیدترین محتواها از معتبرترین منابع دنیا دسترسی داشته باشد. کایت با ارائه خدمات گردشگری آنلاین پا به پات تا مقصد میاد.

در کنار آب‌وهوای با صفای گیلان که باعث شده انواع صیفی‌جات و برنج در بهترین کیفیت رشد کند، مرغ ترش و اناربیج، باقلاقاتق، میرزا قاسمی و زیتون پرورده توانسته نام گیلان را جهانی کند. این پایتخت خلاق غذا، با سیر و بادمجان، در کنار طعم‌ دهنده‌هایی همچون آب انار و دلال و سبزی‌های محلی جوری با شما بازی می‌کند که دلتان نمی‌خواهد هیچ نوع غذای دیگری را بخورید. با رهی نو همراه شوید تا سری به خطه سرسبز گیلان بزنیم و عطر و طعم غذاهای خوشمزه گیلان را بچشیم. یکی از خوشمزه‌ترین و بهترین غذاهای شمالی است که طعم خاص و بی نظیر آن زبانزد بوده و به وفور در میان مردم رشت و شهرهای شمالی مورد طبخ و استفاده قرار می‌گیرد.

آرد برنج را در یک کاسه با آبغوره مخلوط کنید و هم بزنید تا گلوله‌ای از آرد باقی نماند. اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم بجوش و سبزیجات بپزند و نرم شوند. در ادامه پیاز رنده شده، گوشت چرخ‌کرده، نمک و فلفل را در یک کاسه مخلوط کنید و با دست خوب ورز دهید.