بهترین غذاهای محلی گیلان که باید حتما امتحان کنید! بلاگ اسنپ فود-غذای هرمزگان


برای پخت این غذا ماهی سفید شکم پر را در گمج قرار می‌دهند و برای چند ساعت روی شعله خیلی کم می‌پزند. گمج باید از ماهی کوچک‌تر باشد تا ماهی را به‌شکل دایره و گرد در آن قرار داد. در این زمان پخت طولانی، ماهی به آب و روغن می افتد و در نهایت این آب و روغن به خورد آن می‌رود و خشک می‌شود. قاشق غذاخوری سیب‌زمینی پخته شده نیز به مایه کوکو گردو اضافه می‌کنند. طرز تهیه کوکو چغرتمه یا بادکوبه‌ای در فر به این ترتیب است که باید مایه کوکو را در یک ظرف پیرکس بریزید و آن را برای ۳۰ دقیقه در طبقه وسط فر از قبل گرم شده در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا پخته شود. در آخر، کوکو را به قسمت بالای فر منتقل کنید تا روی کوکو بادکوبه‌ای طلایی و برشته شود.

  • سپس مایه کوکو را به‌صورت یک‌جا یا یکی یکی در روغن بیندازید و روی حرارت ملایم گاز سرخ کنید.
  • استفاده از گردوی آسیاب شده و پخته شدن در زمان طولانی و با دمای کم، از مهم‌ترین رمز‌های خوشمزگی و جاافتادگی این غذای محلی گیلان است.
  • برای خواندن مراحلطرز تهیه خورش انار مسما گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید.
  • حدود یک سوم از برنج را در یک قابلمه مناسب بریزید، اردک را روی برنج قرار دهید و بقیه برنج را نیز روی اردک بریزید.

پس از طلایی شدن پیازها و سرخ شدن مرغ، یک لیتر آب جوش در قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید تا مرغ بپزد. لوبیا قرمز را از قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس آن را با آب تازه برای سه ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزید.

۳۶ هزار میلیارد تومان مطالبه صندوق بازنشستگی کشوری از دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ است

استفاده از آبلیمو طعمی ترش به این غذا می‌دهد که آن را متمایز از تمام کوکوهایی که تا کنون میل کرده‌اید می‌کند. غذاهای محلی مازندران در نوع خود بی‌نظیرند و تعریف از آن‌ها تمامی ندارد. اسفناج مرجی که یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران به شمار می‌رود، علاوه بر داشتن طعم بی‌نظیر، خاصیت درمانی هم دارد. اسفناج، عدس، سیر و انار ترش جزء مواد اصلی تشکیل‌دهنده اسفناج مرجی هستند که ترکیب آن‌ها با هم یک طعم لذیذ را در اختیار شما قرار خواهد داد. این غذا به دلیل داشتن اسفناج و عدس، سرشار از آهن بوده و مصرف آن برای کسانی که دچار فقر آهن هستند، بسیار مفید هستند. حتما این غذا را در برنامه غذایی خود قرار داده و از طعم آن لذت ببرید.

نمکیار یک ظرف قطور و گود از جنس گِل است که عمق زیادی دارد. گیلانی‌های قدیمی کماکان تمام مواد کال کباب را در ظرف نمکیار و با سنگ گرد یا بیضی می‌سابند. ماهی مالاتا، مالاته، مالابیج یا مالاتای ترش یک غذای محلی گیلانی است که معمولا آن را با برنج کته یا آبکش، اشپل ماهی، باقلای مازندرانی، ترب محلی و ماست سرو می‌کنند. خاستگاه این غذای دریایی به شهر‌های رامسر در مازندران و رودسر در گیلان یعنی حوزه شمال شرقی این استان برمی‌شود. یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار شمالی است که با طعم‌دهنده‌های مختلفی چون آب نارنج، رب انار و غیره طعم‌دار می‌شود. گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات معطر، آرد نخود چی از مواد تشکیل‌دهنده این غذای گیلانی هستند.

کباب ترش

ترش کباب گیلانی یا «بی جی کباب»، یک نوع خورش است که شباهتی به اسمش ندارد و غیر گیلانی‌ها معمولا آن را با کباب ترش اشتباه می‌گیرند. برای تهیه این غذای خوشمزه به گوشت مرغ خردشده، پیاز ورقه‌ورقه، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی کوچک، زردچوبه، دارچین، آب نارنج، روغن، نمک و فلفل نیاز دارید. این غذا در همه جای استان گیلان طبخ می‌شود و محبوبیت زیادی دارد. یک و نیم لیوان آب، گوجه‌فرنگی‌های پوست کنده، سبزی خرد شده، سیر و پیاز خرد شده را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید.

بهتر است قبل از سرخ کردن بادمجان‌ها، آن‌ها را در آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. شما می‌توانید به‌جای قیسی از ۱۰۰ گرم آلو و ۵۰ گرم کشمش طلایی تفت داده شده استفاده کنید تا خورش شما، طعم ملسی به خود بگیرد. در نیم ساعت آخر، مخلوط پیاز و قیسی تفت داده شده و در صورت تمایل، زعفران دم‌کرده را به قابلمه خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. شما می‌توانید به‌جای مرغ، این خورش را با گوشت مرغابی بپزید. نمک بپاشید و بادمجان‌ها را یک ساعت کنار بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.