بهترین غذاهای محلی گیلان که باید حتما امتحان کنید! بلاگ اسنپ فود-غذای هرمزگان


سیر، بادمجان و گوجه جزو مواد پر مصرف برای تهیه غذاها به شمار می روند. برنج گیلان، که شهره تمام دنیاست، در بیشتر مواقع جای نان را در سفره مردم می گیرد و بیشتر به صورت کته تهیه می شود. گوشت تفت داده شده را روی پیازها و به‌ترتیب، گوجه فرنگی حلقه حلقه شده و سیب‌زمینی حلقه حلقه شده را روی هم قرار دهید. لیمو عمانی خرد شده، سماق و فلفل را با کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی مواد بریزید.

  • جالب است بدانید که از زمان قدیم در گیلان در بعضی از غذاهای کاملا گیاهی، به احترام مهمان، تخم‌مرغ اضافه می‌کردند و بعدها این رسم، تبدیل به یک بخش از آشپزی گیلانی شده است.
  • تنوع بالای غذایی و سرو غذاها درنهایت زیبایی از امتیازات رستوران ماهی ماهی است.
  • شما هم اگر در تهران زندگی کنید گاهی هوس می‌کنید بروید و در یک رستوران بنشینید و غذای محلی بخورید، آن‌هم غذاهای لذیذ شمالی که در نوع خود بی‌نظیر هستند.
  • نکته‌ای که وینگوم ماست را متمایز و خاص می‌کند، استفاده از سبزی‌های معطر محلی چون اوجی (پونه)، سوسنبر و گشنیز است.
  • برای بررسی دقیق‌تر این شهر می‌توانید ازنقشه و مسیریابی ایرانکارناوال استفاده کنید و جزییات خیابان‌ها و شهرهای آن را ببینید.
  • اسفناج، عدس، سیر و انار ترش اجزای اصلی تشکیل‌دهنده اسفناج مرجی هستند که ترکیب آن‌ها با هم یک طعم لذیذ را در اختیار شما قرار خواهد داد.

چغندر نگینی خرد شده و سبزی‌های خرد شده را در قابلمه خورش بریزید تا همراه با گوشت و حبوبات بپزند. در این خورشت می‌توانید به‌جای مرغ از گوشت تکه‌ای استفاده کنید. در طرز تهیه اصلی این غذا از نصف قاشق چای‌خوری گلپر استفاده می‌شود. شما می‌توانید تخم‌مرغ را در انتها به خورش چغرتمه اضافه کنید و پس از اینکه خودش را گرفت، آن را هم بزنید تا تکه تکه شود.

۱۷. گمج کباب و طرز تهیه آن

در این مرحله سیر له شده را داخل روغن داغ ریخته و اجازه دهید کمی سرخ شود. در مرحله بعد گوجه‌ فرنگی‌ ها را در آب جوش بریزید و پوست آنها را بگیرید. در ادامه مواد را درون ظرفی که کف آن چرب شده است، به مدت 15 دقیقه با حرارت 220 درجه سانتی گراد در فر قرار دهید تا آماده شود. معدود شهر هایی در استان مازندران هست که مملو از کافه های دوست داشتنی باشند مانند متل قو و یکی از این شهر ها هم تنکابن می باشد. در جای جای تنکابن تا دلتان بخواد کافه میبینم از کافه های ساحلی تا کافه هایی که محیطی خاص و بی نظیر دارند.

در ادامه رب گوجه‌فرنگی را به‌همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در تابه تفت دهید تا رنگ رب باز شود و بوی خامی آن گرفته شود. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را در یک کاسه بریزید و مخلوط کنید. سپس گشنیز و جعفری ریز خرد شده، نعنا خشک و آرد نخودچی را در کاسه بریزید و با دست مواد را برای هفت تا ۱۰ دقیقه ورز دهید تا یک مایه چسبناک و منسجم داشته باشید. روی در کاسه را با سلفون بپوشانید و به‌مدت یک ساعت، آن را در یخچال قرار دهید تا مایه شامی استراحت کند.

انواع رستوران گیلکی در گیلان

آش ترش، آشی ترش مزه است که از برنج ریز، سبزی آش، باقالی، سیر، انار و آبغوره تازه پخته می شود. خورش آلو مسما، خورش اصیل گیلانی بوده و در رستوران های محلی و سنتی گیلان سرو می شود. برای طبخ آن از مرغ، آلو قیسی، آلو سیاه، پیاز و شکر استفاده می شود. نکته مهم برای تهیه باقلا قاتق، تخم مرغ است، نباید شکل ظاهری خود را در حین شکستن روی مواد داخل قابلمه از دست دهد زیرا هر شخصی تخم مرغ دوست ندارد.

این غذا ترکیبی از بادمجان کبابی، سیر، گردوی آسیاب شده، آب انار ترش، نعنا و سبزی محلی است. طعم آن برای همیشه زیر زبانتان خواهد ماند و بسیار لذیذ است؛ حتماً آن را تجربه کنید که طرفدار این غذا خواهید شد. طعم خورش چغرتمه نیز از دیگر غذاهای محلی گیلان مستثنا نیست و طعمی ترش و ملس دارد. این خورش خوشمزه و مقوی یکی از ساده‌ترین غذاهای سنتی گیلان است که با ترکیب مرغ، تخم‌مرغ و آب نارنج تهیه می‌شود. کم آب بودن خورش چغرتمه از رازهای خوشمزگی آن است و به طور معمول با برنج شمالی سرو می‌شود.

دکوراسیون داخلی رستوران بهزاد بسیار چشم‌گیر است و شما می‌توانید ساعات خوشی را در کنار عزیزان خود بگذرانید. حال که به تنوع بی‌نظیر غذاهای محلی گیلان پی‌بردید، حتما در سفر خود به پایتخت خلاق غذا سری بزنید و طعم‌های بی‌نظیر غذاهای سنتی گیلان را بچشید. به همین دلیل پس از طبیعت سرسبز و بکر و آب و هوای عالی گیلان، غذاهای محلی این استان به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این شهر قلمداد می‌شود.

یکی دیگر از رستوران‌های لوکس که غذای گیلانی سرو می‌کند و در هتل تاج محل قرار دارد رستوران ماهی ماهی است. این رستوران در کنار رستوران‌ هندی تاج محل تاسیس شده تا باز هم با ارایه نوع خاصی از غذا مشتری‌های خاصی هم پیدا کند. چرا که معمولا سطح قیمت‌ها بسیار بالا است و با توجه به لوکس بودن هتل تاج محل این قیمت توجیه دارد. مثل کال کباب که پیش غذای اصیل رشتی است یا خورشت انارویچ و میرزا کدو و جوجه کباب جنگلی که مخصوص همین بهزاد است. علاوه بر این منویی گیاهی هم دارد که اگر در بین مهمان‌هایتان فردی با رژیم گیاهخواری دارید می‌توانید از او هم پذیرایی کنید.

شاید بد نباشد بدانید که در زمان‌ های قدیم این غذا را با جوجه خروس درست می‌ کردند. جوجه خروس را به گیلکی «طلا کوله» می‌ نامیدند و اسم این خورشت هم«طلا کوله غورابه» بود. شاید در اسامی بسیاری از غذاهای گیلانی کلمه «بیج» را شنیده باشید. «بیج» از مصدر «بیجیدن» در گویش گیلکی گرفته شده و به معنی «سرخ کردن» است. در این غذا از ترکیب اسفناج و انار استفاده می شود شاید فکر کنید طعم این دو در کنار هم زیاد جالب نباشد اما پیشنهاد می کنیم که حتی برای یک بار هم شده این غذای بینظیر را امتحان کنید. برای تهیه ی اسفناج مرجی از اسفناج پخته، عدسی، سیر و انار ترش استفاده می شود.

برای پختن کباب ترش و جوجه ترش از گوشت گوساله، گوسفند یا مرغ استفاده می کنند و آن را در سس خوشمزه ای می‌خوابانند. غذاهای محلی گیلان با طعم‌ های به یادماندنی و فوق العاده ای که دارد، یکی از بهترین جاذبه ‌های اصلی سفر کردن به استان گیلان نیز محسوب می ‌شود. اما نوبت به جذابیت های فست فود پیتزا سولی تنکابن می رسد که اینجا را نسبت به بسیاری از فست فود های تنکابن متمایز می کند.