بهترین غذاهای شمال ایران خونه چی


«خورش عدس سبز» یکی از خورش‌ های مقوی و خوشمزه ایرانی است که به عنوان یک وعده غذایی سالم و کامل می‌ تواند حسابی شما را سر ذوق بیاورد. بد نیست بدانید در میان انواع خورش ترش تره شمالی، خورش ترش تره شرق گیلان، ترش تره تالش و ترش تره انزلی بسیار مشهور هستند. در واقع ترش تره شرق گیلان یا منطقه رودسر با مرغ طبخ می‌ شود. اگر عاشق غذاهای مرغ‌دار با طعمی بی‌رقیب هستید، حتما خوردن این غذاها را در سفر خود به استان‌های زیبای شمال کشور در اولویت قرار دهید.

  • برای تهیه غذا از این رستوران می‌توانید به یکی از دو شعبه آن بروید.
  • بهتر است قبل از سرخ کردن بادمجان‌ها، آن‌ها را در آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.
  • جهت تهیه این غذا شما به یک مرغ کامل، سبزی های معطر شمالی مانند گشنیز، نعنا، چوچاق و خالوش، مغز گردو و رب انار، آلو بخارایی و زرشک نیاز دارید.
  • این ماهی را معمولا به عنوان چاشنی در کنار غذاهایی همچون باقلا قاتق، ترش تره و ترش واش سرو می‌ کنند.

پس از چند دقیقه شکر را در آش بریزید و اجازه دهید تا اش چند جوش دیگر بزند و به لعاب بیفتد. آش را در کاسه سرو بکشید و با پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ تزیین کنید. مالاوابیج، یکی از غذاهای لذیذ گیلکی است که با مرغ، اردک یا مرغابی، پیاز، رب انار و رب گوجه فرنگی درست می‌شود. شیرین خورش یا خورش آلو قیسی گیلانی، از آن دست غذاهایی است که کافی است فقط یک بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید.

– مرغ شکم پر شمالی

سپس آن‌ها را به‌همراه فلفل روی گوجه‌ها در داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا تخم‌مرغ‌ها خودشان را بگیرند و پلا سر تره آماده شود. خورش شامی ترش سنتی گیلان یا به قول خود اهالی گیلانی «ترشه شامی» و «ترشه آب» یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین خورش‌ های گیلانی و ایرانی است. یک خورش ساده، سریع و فوری که هم با رب گوجه و هم با رب انار طبخ می‌ شود.

۲۳. ترش قلیه و طرز تهیه آن

سپس آب آن را خالی کنید و با آب تازه روی حرارت ملایم گاز بپزید. پیاز نگینی خرد شده را در روغن داغ تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سیر له شده و گوجه فرنگی خرد شده را به بقیه پیاز در تابه بیفزایید و تفت دهید تا آب گوجه فرنگی کاملا کشیده شود. مواد تفت داده شده را به‌همراه سیب‌زمینی از وسط نصف شده به لوبیای پخته اضافه کنید. در همین حین، استخوان ماهی را جدا کنید و گوشت آن را خرد کنید.

ماده اصلی این غذا گردوی چرخ شده ست و سبزی مورد استفاده در طبخ این غذا، سبزیجات معطر هستند. ماهی سرشار از خاصیت است و طعمش هم با شیوه‌های پخت مختلف طرفداران بسیاری دارد. همین باعث شده که از شمال تا جنوب، غذاهای متنوعی با آن پخته شود و محبوب سفره‌های ایرانی باشد.

۱۲. کویی خورش و طرز تهیه آن

میزها با فاصله مناسبی چیده شده‌اند و سالن تزئین جالبی با چوب و گیاه دارد. این رستوران شاید ظاهر جدیدی نداشته باشد اما کیفیت غذاهایش همه‌چیز را جبران می‌کنند. لاکان جزو رستوران‌های غذای گیلکی در تهران است که قدیمی‌ها آنجا را خوب می‌شناسند. دو کیلو سبزی تازه که شامل گیشنیز، جعفری، اسفناج، تره، ترشک و برگ گزنه تازه میشود خرد کنید.